iMacKenna Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Endret 11. august 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Samsung GX-1L er så å seie det samme som *istDL som vart avløst av K100D for ca 2 år sia. Her er *istDL testa http://www.digit.no/wip4/pentax_ist_dl/tt.epl?id=83962 og her er GX-1L testa http://www.digit.no/wip4/samsung_gx-1l/tt.epl?id=94047 Det som du først og fremst vil merke forskjell på er AF-hastighet, eg har broren *istDS, og den er ikkje akkurat rask. K100D og K10D er betydelig raskare.. Men gode bilder blir det, og billeg er det.. Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Endret 11. august 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Endret 11. august 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Olympus E-420 med 14-42mm til 4500 kroner er det få som kan krangle med. Bildekvaliteten er sannsynligvis best blant nybegynnerkameraene for øyeblikket, og 14-42mm'ern er kjent som mye for penga. I tillegg er det kompakt, så det er lett å få det med seg over dørstokken. Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Endret 11. august 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Olympus E-420 med 14-42mm til 4500 kroner er det få som kan krangle med. Bildekvaliteten er sannsynligvis best blant nybegynnerkameraene for øyeblikket, og 14-42mm'ern er kjent som mye for penga. I tillegg er det kompakt, så det er lett å få det med seg over dørstokken. Takk. Men jeg tror den blir for liten. Jeg tenkte på å kjøpe ett billig kamera, tilfelle det ble en støvsamler. Men skjer det motsatte blir det egentlig bare dyrere. Ikke lett det her. Billig: Canon EOS 350D m/18-55mm 2999,- Nikon D40 m/18-55mm + 55-200mm AFS 3995,- Nyere, nytt og dyrere: Canon Eos 450D med Canon EF-S 18-55 f3,5-5,6 IS 6799,- Man får mange gode kamera'er som Nikon D80, Pentax K10D etc. til 6-7000kr. med kit objektiv. Men jeg klarer ikke å velge Du driter ikkje på draget same kva du velger. Bildemessig er det minimale forskjeller mellom eit billeg kamera kontra eit dyrare kamera, en betaler stort sett for fleire nyttige/unyttig funksjoner samt byggkvalitet. Betre bildekvalitet kjøpes vha. optikk, og starter en med billigaste kamera, kan enn legge pengane i optikk, før oppgradering til ein meir avansert modell. Du trenger uansett ei læretid på kanskje eit år, før du beherskar eit "billigkamera" fullt ut.. Kjøp det som passer deg og magefølelsen din best, grep, fysisk størrelse, funksjonsmessig, lommebok etc. Då unngår du å kjøpe en støvsamler. Har du sjekka bruktmarkedet på Foto.no? du kan gjere gode handler der... Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Takk. Men jeg tror den blir for liten. Fullt mulig. Men hvordan vet du, om du ikke prøver det? Og det gjelder også alle de andre kameraene. Om du er i et område med disse butikkene, så anbefaler jeg sterkt at du tar en runde innom både FotoVideo og Japan Photo. Det er tulleruskt å utelukkende kjøpe kamera utifra spesifikasjoner. Man må i tillegg passe på at kamera sitter bra i lanken, og at du liker søkeren. Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Endret 11. august 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Nå har jeg holdt i Canon D450, Nikon D80 og Olympus E-410 og E-510. Canon D450 var ubehagelig, Olympus E-410 var smått, E-510 var god og Nikon D80 var en smule bedre p.g.a. størrelsen. Nå er valgene Nikon D80 og Olympus E-510. Hvis du har muligheten, bør du prøve Pentax K10D/Samsung GX-10 også. Veldig lik D80, bare bedre - noe flere D80-eiere er enig i :-) Da får du værtetning og stabilisering i huset på kjøpet. Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Endret 11. august 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Må kanskje det Men sjansen for at det blir D80 er stor. K10D/GX-10 er veldig lik D80 i grepet. 18-135 er et OK objektiv, ikke noe toppglass, men gjennomgående skarpt. Ikke like solid som 18-70, har bl.a. plastfatning, men mye bedre enn 18-55. Fint reiseobjektiv/allround, dekker det samme området som meget populære 28-200 gjorde for filmkameraer i sin tid. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Et stativ (tripod) er alltid kjekt å ha. Med det er også fjernkontrollen til Pentax kjekk og ha. Blits om du tenker å ta bilder innendørs i laber belysning o.l. (Har mange bruksområder). Minnekort MÅ man ha. Sandisk Extreme III fungerer strålende. Jeg kjører 2Gb kort for å unngå å miste for mange bilder om ett kort skulle ta kvelden (Med K10D/K200D får man 121/122 bilder i RAW på hvert kort, jpg er der over 300 om jeg ikke husker feil). En kamerasekk eller snutebag er fint å ha til å bære tingene i om man går på tur/skal ha kameraet med seg. Tja.... Det er mye du kan bruker penger på for å si det sånn, dette er bare forslag. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Skal kjøpe denne fra statene: https://prisguiden.no/product.php?productId=67810 Kjøper samtidig noe småtteri. Hva kan dere anbefale av ekstrautsyr med det samme jeg er igang med bestillinger. Hvor mye sparer du på Sigmaen? Sist jeg sjekket var det ikke verdt prisen for min del, mens Pentax-utstyret var vesentlig billigere i USA og de har en grei internasjonal garanti. Ekstra batteri, veske (gjerne flere størrelser), minnekort (minst 2), blitz, hvitbalansekort, pusseklut, støvbørste, sensorrens, stativ, kulehode, blitz, fjernutløser, horisontalgrep, polafilter, ND-filter. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Det er riktig 16-45mm ja Det finnes bare en til Pentax med akkurat det brennviddeomfanget. K20D hus uten objektiv er ikke mye verd alene nei, så da er nok ikke K10D et dårlig valg. Jeg er meget fornøyd med kameraet mitt, men hadde jeg hatt mer penger og optikken som jeg har lyst på, så hadde jeg oppgradert til K20D. Selv om det egentlig ikke er et 'poeng' i seg selv, siden jeg ikke klarer å utnytte kameraet til det fulle mtp hvilket nivå jeg ligger fotograferingsmessig. Det er bedre å kjøpe et litt billigere kamerahus og så heller legge penger i optikken. DA 16-45/4 er et bra objektiv, noe utsatt for CA, men det kan lett fikses på PC-en, eller unngås så lenge man er klar over det. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Endret 11. august 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Hei, beklager å være litt gledesdreper her nå... Ser den pakken din fra Pixmania, og sekken er antagelig helt fin og grei, men minnekortet er for tregt for at du skal kunne få full seriehastighet med Pentax K10D (Etter at du har fyllt opp bufferen). Minnekort er billig, så det det er en grei sak å kjøpe ett nytt et senere om du trenger/vil ha det. Kortet som følger med vil virke, men optimalt er det ikke. Sandisk og Lexar er typisk de merkene som blir anbefalt. Sigma 30mm f/1.4 er et fint objektiv, men skal være litt plaget av dårlig kantskarphet. Senterskarphetene er bra, dog. Sigma har fått en del pepper for å ha litt laber kvalitetskontroll til tider, spesiellt med feiljustert AF. Mange anbefaler derfor ikke å kjøpe Sigma-objektiver fra utlandet da det er greiere å ha en norsk butikk å forholde seg til når man skal få det justert. Pentax DA 35mm f/2.0 er ellers et objektiv jeg heller ville ha vurdert. Det er ett stopp tregere, men er sylskarpt fra f/2.0, og blir bare bedre. Prisen på det er 3200kr i Norge, fra Scandinavian Photo får man det på forespørsel for ca 2600kr, og til ca 2300 (inkl frakt, moms + tollgebyr) fra B&H Photo i USA. Men uansett kommer du nok til å bli godt fornøyd med kjøpet ditt. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå