Gå til innhold

Diverse spørsmål om førstegangstjenste og Forsvaret

henbruas

Anbefalte innlegg

Baserer alle av Hærens stridende avdelinger (2. bataljon, Panserbataljonen, Artilleribataljonen, GSV?) seg på vervede i tillegg til vernepliktige?

Om en ikke blir innkalt til førstegangstjenste, er det mulig å melde seg til dette? Tenker det kunne vært et morsomt alternativ til friår, f.eks.

Hvor lenge kan en ha en ansettelse i Forsvaret "på bunn", altså på et nivå hvor en faktisk opererer som infanterist (grenader?), og ikke bare tar Befalsskolen og eventuelt Krigsskolen og blir offiser?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baserer alle av Hærens stridende avdelinger (2. bataljon, Panserbataljonen, Artilleribataljonen, GSV?) seg på vervede i tillegg til vernepliktige?

Nei, disse baserer seg på vernepliktige, befal og noen få grenaderer som jobber i leieren. FSK/HJK, KJK, MJK og TMBN baserer seg i hovedsak på grenaderer og befal. Bør også nevnes at disse bataljonene du har nevnt her er gode springbrett til TMBN. Mulighetene for FSK/HJK, KJK og MJK er også tilstede etter tjeneste i en av disse bataljonene.

Om en ikke blir innkalt til førstegangstjenste, er det mulig å melde seg til dette? Tenker det kunne vært et morsomt alternativ til friår, f.eks.

Jaja, ring vernepliktsverket. (www.vpv.mil.no, tlf: 03003 eller på mail: [email protected])

Hvor lenge kan en ha en ansettelse i Forsvaret "på bunn", altså på et nivå hvor en faktisk opererer som infanterist (grenader?), og ikke bare tar Befalsskolen og eventuelt Krigsskolen og blir offiser?

Kontraktstiden er pr idag på 3 år, med mulighet for forlengelse på inntil 3 år til. Seks år er altså lengste kontraktstid som grenader. (Det jobbes med å endre dette, fordi det er lite hensiktmessig å sende soldater med 6 års trening rett tilbake til det sivile.)

Endret av no:Identity
Lenke til kommentar
Kontraktstiden er pr idag på 3 år, med mulighet for forlengelse på inntil 3 år til. Seks år er altså lengste kontraktstid som grenader. (Det jobbes med å endre dette, fordi det er lite hensiktmessig å sende soldater med 6 års trening rett tilbake til det sivile.)

Hva med de nærmeste rangene over grenader?

Lenke til kommentar
Grenader er jo pr. definisjon ikke en rang, men en menig eller korporal med fast ansettelse. Nærmeste rang da er Sersjant, som ikke har noen begrensning (som jeg vet om ihvertfall).

Men du må huske på at en Grenader, kan ha arbeids oppgaver som en Lt.

En grenader kan også lede en gruppe med Menige eller Korporaler.

Man blir gjerne en Grenader hvis man etter førstegangstjenesten vil fortsette uten befalskolen og KS.

Endret av CustomTP
Lenke til kommentar
Men du må huske på at en Grenader, kan ha arbeids oppgaver som en Lt.

Det er forsåvidt mulig, men det endrer ikke kontraktsperioden.

Må også rette megselv her:

Ved førstegangsverving er kontraktslengden 3 år. Deretter kan kontrakten forlenges i inntil 3 år (i noen tilfeller kan kontrakten forlenges i inntil 6 år). Den totale kontraktstiden på 6 år (eventuelt 9 år) inneholder all tjeneste som vervet i Forsvaret.
Endret av no:Identity
Lenke til kommentar
HJK, MJK og KJK er også verneplikte avdelinger.

De har vernepliktige, men det er den professionelle delen som er hovedfokuset.

jegerkompaniet har også hovedfokus på professionell tropp, betyr det at de vernepliktige som er der ikke teller? HJK har fallskjermjeger som vernepliktige, og så er Spesialjeger de professionell. Så klart er de professionelle hovedfokus, er jo de man betaler for å gjøre en jobb.

HJK, MJK og KJK er også verneplikte avdelinger.

Vis meg en vernepliktig MJ. (Ser bort fra støttefunksjoner)

Så marinejegerkommandoen tar ikke inn vernepliktige?

Lenke til kommentar
Jo, men da mj-kurset går over flere år regner jeg ikke en mj-aspirant som vernepliktig.

Selv om du ikke regner en mjk aspirant som vernepliktig, så betyr ikke det at en som tar førstegangstjenesten sin i mjk ikke er vernepliktig.... for alle menn så vil det første året med militær tjeneste uansett avdeling gå som vernepliktig.

Grunnkurs MJK, for å kalle det, det, har en 6 måneders varighet, og da er man marinejeger.

For de som tar det under førstegangstjenesten så har man 6 måneder som marinejeger før man eventuelt får tilbud om fast stilling...

Som de sier selv:

Selve opptaksperioden varer ca 1 mnd (august). Det er i denne fasen de fleste ryker ut. Deretter fortsetter marinejegerkurset frem til jul, og vi mister normalt noen også i denne perioden.

Etter at marinejegerkurset er gjennomført, blir man overført til Ramsund - og der evalueres og utvikles den enkelte videre. Forhåpentligvis og vanligvis så har da resultatet blitt så godt når man kommer til juni at man blir tilbudt videre ansettelse.

Lenke til kommentar

dette må dere vite litt mer om før dere kan diskutere det føler jeg...

man kan ikke bare begynne å diskutere informasjon man bare har plukket opp et sted og ikke har videre ide om hva det er.. ring vernepliktsverket om dere er ute etter en uvanlig og spennende utdanning med mye erfaring...

Lenke til kommentar
dette må dere vite litt mer om før dere kan diskutere det føler jeg...

man kan ikke bare begynne å diskutere informasjon man bare har plukket opp et sted og ikke har videre ide om hva det er..

Det har du helt rett i, men det hadde ikke blitt særlig spennende diskusjoner om bare folk med 100% peiling fikk uttale seg. Men det er kanskje vel mange på forumet som uttaler seg skråsikkert om det ene og andre uten å ha hatt noen annen kontakt med forsvaret enn sesjon.

Lenke til kommentar

Det er ikke verre enn at man fører inn kilder for de påstandene mann kommer med.

Når noen kommer med sånne jeg har snakket med en onkel som har en far som hadde en vennine som hadde en bror som var marinejeger (eller baker) som sa at sånn er det i mjk ;)

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar
Jeg ser tråden er blitt kuppet i løpet av dagen. xD

Hvordan er det med erfaring fra GSV og andre jegeravdelinger i forhold til å få jobb i INTOPS?

Hvis du har vært på GSV står du godt fram, krevende førstegangstjeneste... Been there done that :p

Lenke til kommentar

Endelig kan jeg svare uten å synse! :p Ledelsen på GSV liker å gå hardt ut med at grensejegere er svært populære for intops. Men sannheten er at man lærer lite og ingenting som infanterist i strid. Kan bare snakke for vår kontigent(0607), vi gjennomførte ikke EN tilbaketrekningsdrill for eksempel. Vi fikk se på når befalet gjorde det, to ganger. Øvelsene på GSV har som forutsetning at man ikke skal bli eksponert av FI, man lærer ingenting om hvordan man korrekt skal besvare ild. Man blir flink til å bære, overleve, gå og observere.

Skal ikke svartmale for mye, kvaliteten på soldatene er jevnt over bra, men på GSV blir man mer som politi enn kriger. Kjenner til flere fra min kontigent som ble kicka ut av tmbn pga manglende ferdigheter innen "taktisk" skyting osv.

Er fokuset å komme intops som jeger, ville jeg heller gått for GP/Art.jeger/KJK evt 2BN(hadde tidligere en inf.jegertropp, usikker på situasjonen idag)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...