Jamm Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Har hatt litt problemer med 70-200/2.8 sammen med D300. Både kamera og objektiv er ca. 1/2 år. Problemet som oppstår er at kamera pluttselig "dør", og batterinivå viser "Low". Dette skjer bare sammen med 70-200en. F-Mount er "løsere" med dette objektivet enn de andre objektivene jeg har. Når problemet oppstår er det bare å skru av kamera, vri litt på hus - objektiv, for så å skru på kamera igjen. I følge Nikon teknisk avdeling er dette et totalt ukjent problem. Leser man litt på andre forum, som Nikonians og DPReview, dukker dette problemet opp i flere tråder. En løsning som går igjen er å rense F-Mount kontaktene på både objektiv og hus. Personlig tror jeg heller at det er F-Mount produksjonen som er problemet. Når ikke Nikon vil innse dette problemet, er det ingen vits å sende inn objektivet for reparasjon for å få det i retur med "F-Mount kontakter renset" Er der noen her på forumet som har en oversikt over hvilke F-Mounts som er kryss kompatible? Kan jeg ta F-Mount fra D80en og montere på D300? (D80en brukes kun sammen med en 24-120)? Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Hvilken tekniske avdeling har du snakket med? Skaff deg en avtale med gutta på Interfotos verksted på Høvik. Problemet skyldes dårlig kontakt i bajonettfatningen (kamera eller objektivets del), jordingsfeil internt i objektivet eller at du ikke skrur av kameraet ved objektivbytte. Jeg hadde en tilsvarende mystisk feil på et 300mm f2.8 AF-S objektiv og det gikk noen runder frem og tilbake før verkstedet fant jordfeilen som i kombinasjon med de andre feilkildene medførte at objektivet var upålitelig. Jordfeilen kan forsterkes av f.eks tempertur eller fuktighetsvariasjoner (kondens). Hvis Nikon ikke tror deg, skriv ut denne tråden: http://www.nikonians.org/forums/dcboard.ph...16000&page= Lykke til! Endret 6. april 2008 av froggyler Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Takk for svar. Jeg kontaktet Nikon Norges support. Det stemmer godt med symptomene, de gangene problemene har oppstått er utendørs i kuldegrader. Jeg slår alltid av kamera før objektivbytte, liker ikke tanken med roterende kontaktflater med strøm på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå