Gå til innhold

Problemer med Nikkor AF-S 70-200/2.8

Anbefalte innlegg

Har hatt litt problemer med 70-200/2.8 sammen med D300. Både kamera og objektiv er ca. 1/2 år.

Problemet som oppstår er at kamera pluttselig "dør", og batterinivå viser "Low". Dette skjer bare sammen med 70-200en. F-Mount er "løsere" med dette objektivet enn de andre objektivene jeg har.

Når problemet oppstår er det bare å skru av kamera, vri litt på hus - objektiv, for så å skru på kamera igjen.

I følge Nikon teknisk avdeling er dette et totalt ukjent problem. Leser man litt på andre forum, som Nikonians og DPReview, dukker dette problemet opp i flere tråder. En løsning som går igjen er å rense F-Mount kontaktene på både objektiv og hus.

Personlig tror jeg heller at det er F-Mount produksjonen som er problemet. Når ikke Nikon vil innse dette problemet, er det ingen vits å sende inn objektivet for reparasjon for å få det i retur med "F-Mount kontakter renset"

Er der noen her på forumet som har en oversikt over hvilke F-Mounts som er kryss kompatible?

Kan jeg ta F-Mount fra D80en og montere på D300? (D80en brukes kun sammen med en 24-120)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken tekniske avdeling har du snakket med?

Skaff deg en avtale med gutta på Interfotos verksted på Høvik.

Problemet skyldes dårlig kontakt i bajonettfatningen (kamera eller objektivets del), jordingsfeil internt i objektivet eller at du ikke skrur av kameraet ved objektivbytte.

Jeg hadde en tilsvarende mystisk feil på et 300mm f2.8 AF-S objektiv og det gikk noen runder frem og tilbake før verkstedet fant jordfeilen som i kombinasjon med de andre feilkildene medførte at objektivet var upålitelig. Jordfeilen kan forsterkes av f.eks tempertur eller fuktighetsvariasjoner (kondens).

Hvis Nikon ikke tror deg, skriv ut denne tråden:

http://www.nikonians.org/forums/dcboard.ph...16000&page=

Lykke til!

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg kontaktet Nikon Norges support.

Det stemmer godt med symptomene, de gangene problemene har oppstått er utendørs i kuldegrader. :thumbup:

Jeg slår alltid av kamera før objektivbytte, liker ikke tanken med roterende kontaktflater med strøm på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...