Gå til innhold

Jeg har problemer med hovedkortet?! PC-en fryser uten grunn..

Tord93

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har problemer med hovedkortet mitt... Problemet er at PC-en bare fryser uten grunn når jeg bare sitter og leser på forum og sånt, jeg legger merke til det når jeg skal til og skrive noe, eller skal bevege på musa. Først trodde jeg det var problemer med driverne til mus og tastatur, så da prøvde jeg et annet tastatur som skal sitte i den lilla koblingen istedet for USB porten. Det fungerte i 5 sekunder også slutta det og virke og. Jeg har hatt det samme problemet i 3 uker nå, og en dag så måtte jeg restarte PC-en hvertfall 5 ganger på grunn av det. Er det driverne til hovedkortet eller hva er det? Hovedkortet er et MSI K9N Neo V3.

Håper jeg får svar, siden jeg går veldig lei av at PC-en fryser seg så ofte.

Så jeg takker for alle svar jeg kan få :)

Endret av Tord13
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din røffe beskrivelse gir ineg sikker indikasjon på at hovedkort er årsak.

Kan du beskrive systemet ditt fullt ut (alle deler, inklusive PSU) samt hvilket operativsystem du benytter (samt om dette er oppdatert). Bruker du nyeste drivere til hardware?

Lenke til kommentar
Din røffe beskrivelse gir ineg sikker indikasjon på at hovedkort er årsak.

Kan du beskrive systemet ditt fullt ut (alle deler, inklusive PSU) samt hvilket operativsystem du benytter (samt om dette er oppdatert). Bruker du nyeste drivere til hardware?

Silver Power PSU 600W, AMD Athlon x2 6000+, XFX GeForce 8600GT, Samsung SpinPoint T166 500GB, Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB, Win XP Professional SP2.

Har de nyeste driverne til 8600GT kortet som kom ut i desember 2007 en gang, finner ingen nyere.. Skal uansett kjøpe meg ny RAM og Skjermkort, så det er det ikke så farlig med hvis det er noe galt med det.

Sist jeg skulle installere nye drivere til HK'et så fungerte det ikke.. Sto at det ikke passet til det av en eller annen merkelig grunn, selvom det var riktige.

Edit: Det skjedd igjen istad når jeg var nede og spiste, når jeg kom opp gikk det ikke ann og skrive eller bevege musa. Måtte restarte igjen, noe som er VELDIG irriterendes

Endret av Tord13
Lenke til kommentar

Umulig å "vite svaret" ut fra den informasjonen. Det kan være drivere, det kan være defekt hovedkort, skjermkort, minne, prosessor, strømforsyning. Det kan være overoppheting. Det kan være noe galt med Windows-installasjonen.

Hvis du vil finne ut av det ville følgende vært mine forsøk på feilsøking: Start Windows i sikkermodus (F8 på oppstart) og se om det skjer der også. Hvis ja har du for det meste utelukket drivere og programmer som feilen. Sjekk også temperaturer på prosessor og skjermkort. Om de ikke er langt over normalt blir det mer krevende.

Formater og installer Windows på nytt, se om problemet oppstår før du har installert noen drivere. Om det fortsatt er problemer har du mest sannsynlig et maskinvareproblem. Da blir det å bytte ut én og én del i PCen av gangen, for å mulig identifisere en komponent som feilen.

Lenke til kommentar
Umulig å "vite svaret" ut fra den informasjonen. Det kan være drivere, det kan være defekt hovedkort, skjermkort, minne, prosessor, strømforsyning. Det kan være overoppheting. Det kan være noe galt med Windows-installasjonen.

Hvis du vil finne ut av det ville følgende vært mine forsøk på feilsøking: Start Windows i sikkermodus (F8 på oppstart) og se om det skjer der også. Hvis ja har du for det meste utelukket drivere og programmer som feilen. Sjekk også temperaturer på prosessor og skjermkort. Om de ikke er langt over normalt blir det mer krevende.

Formater og installer Windows på nytt, se om problemet oppstår før du har installert noen drivere. Om det fortsatt er problemer har du mest sannsynlig et maskinvareproblem. Da blir det å bytte ut én og én del i PCen av gangen, for å mulig identifisere en komponent som feilen.

Overoppheting tror jeg det ikke er, for det kabinettet jeg har kommer det ut bare 20 grader varm luft. Prosessor og skjermkort ligger på 30grader ifølge Dual Core Center.

Så jeg får prøve sikkerhetsmodus som du sa, og se hva som skjer...

Takker for svar.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei..

Jeg har problemer med hovedkortet mitt... Problemet er at PC-en bare fryser uten grunn når jeg bare sitter og leser på forum og sånt

Hovedkortet er et MSI K9N Neo V3.

Håper jeg får svar, siden jeg går veldig lei av at PC-en fryser seg så ofte.

*snip*

AMD Athlon x2 6000+

Problemet ditt er at hovedkortet ikke støtter Athlon 6000+ 125 Watt cpu, og da vil du få slike symptomer.

Hadde du gjort "hjemmeleksen" din før du shoppet, ville du sett at det fremgår tydelig på websiden hos MSI vedr. dette hovedkortet.

http://global.msi.com.tw/index.php?func=pr...p;cat3_no=#menu

post-10740-1209757603_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...