Gå til innhold

Integrert grafikkort på hovedkortet sammen med feks. GT 8800?

Avon657

Anbefalte innlegg

Går det an og bruke et Grafikkort feks. 8800 GT sammen med et hovedkort som har integrert skjermkort. Feks Asus P5K-V?

https://prisguiden.no/product.php?productId=74266

HK har integrert skjermkort fra før noe som gjør , hvis det funker, at jeg kan vente med å kjøpe fetere grafikkort til spilling litt senere. Det blir mindre hodebry før jeg kan ha en fungerende maskin oppe og stå. Hvis det går an så kan jeg bruke lengre tid til å grunne på hvilket grafikkort jeg vil ha. Jeg driver og bygger maskin for første gangen og er veldig fersk i gamet, men ønsker meg maskin som virker med Cubase 4 så fort som mulig. Jeg har landet på CPU: Q 6600 og vil kjøre 10.000 rpm, som sys.-disk. Videre vil jeg også kjøre to 7000 rpm i raid 1 slik at den ene tar backup.

Det er ikke store forskjellen i pris på Asus P5K-v og ASUS P5K.

Og hvis dette går, er det da noen som vet om det også er mulig og la 8800 GT-kortet hvile mens jeg jobber med enkel "kontorgrafikk" på det integrerte grafikk-kortet, for da og slippe varme og støy mens jeg jobber med Cubase?

Hvis noen kan si fra om dette blir for mange spørsmål og at jeg burde dele opp det i 2 tråder så si ifra. jeg er litt fersk inne på forumet enda.

Endret av Kjøttmunn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må vel innrømme at jeg postet denne fordi det var så utrolig fullt i hodet. Orket ikke å se et tall engang. Men nå har jeg hvilt og har lest om kortet. Det er bare en videoutgang. Og jeg har to skjermer så hva skal jeg med det? Nei nå har jeg strippa ned Asus P5K og ser at det absolutt ikke er et dårlig kort til den prisen. Jeg skal nå begynne å lese om AbitIP35 og alle kortene i familien så får jeg se hva det blir til og til dessert blir det Gigabytes P35 kort. Da skal jeg greie å lande på en av dem. Men dette er å lære seg et helt nytt språk. Sånn er det bare. Men blir tryggere og tryggere for hver time. Uten Wikipedia hadde jeg blitt helt lost.

Endret av Kjøttmunn
Lenke til kommentar

Litt forvirrende der 'Kjøttmunn'...

Fordi det ser ut som om du endrer radikalt på krava underveis. Det produserer noen spørsmål:

1. Skal kortet støtte veksling mellom integrert grafikk og PCIe etter behov, eller ikke?

2. Vil du bare lese om denne teknologien eller ønsker du konkrete råd?

3. Vil du kun ha formfaktor ATX, dvs. er MicroATX hovedkort uten interesse? (midi-kabinetter støtter som regel begge)

4. Hvor god strømforsyning har du?

5. Er prisen lite/ganske/svært viktig?

Lenke til kommentar
Litt forvirrende der 'Kjøttmunn'...

Fordi det ser ut som om du endrer radikalt på krava underveis. Det produserer noen spørsmål:

1. Skal kortet støtte veksling mellom integrert grafikk og PCIe etter behov, eller ikke?

2. Vil du bare lese om denne teknologien eller ønsker du konkrete råd?

3. Vil du kun ha formfaktor ATX, dvs. er MicroATX hovedkort uten interesse? (midi-kabinetter støtter som regel begge)

4. Hvor god strømforsyning har du?

5. Er prisen lite/ganske/svært viktig?

Hei, jeg skal prøve å tydelig-gjøre meg, bra du rydder litt opp. Har lest litt for mye på kort tid. Jeg er meget fersk i dette gamet.

1.Hvis det finnes et slikt kort, altså med integrert grafikk-kort og 2 dvi utganger og som kan veksle så er jeg meget interessert med tanke på å kjøpe. Det må være også en hyggelig pris.

2.Konkrete råd. Skal kjøpe ny PC (Under ser du en skisse på hva jeg har tenkt. Budsjett: ca 7000,- Eier 2 19" LCD-skjermer fra før.

3. Jeg er interessert i begge, men det må innfri noen av de kravene jeg har skissert.

4. Har fra før bare 350w, men skal kjøpe ny. (Se skissen under)

5. Prisen er ganske viktig. Det kommer an på helheten. (Svar i punkt 2)

Jeg vil for det meste bruke Cubase til å lage musikk, men er hypp på bla. COD 4 innimellom.

Håper det ble klarere nå. :roll:

Her er oversikt over puslebrikkene så langt:

-Intels Q6600 (Vil gjerne overklokke til 3 mhz)

- HOVEDKORT?

- Os disk: Raptor 10.000 rpm 150GB

- 2 stk. Samsung SATA 7.200 rpm i RAID 1 speiling

- Grafikk-kort 8800GT (Vil være med på COD4 endel). (kanskje vifteløst)

- 4 gb ram( Har ikke peiling på hva slags HZ og case latency enda, mest sannsynlig DDR2)

(Tar det opp i RAM-forum)

- 500 w strømforsyning

- Stille kabinett

- OS: XP pro 32 bit. men klar til å oppdatere til Vista når driverne som jeg er ute etter har kommet

Lenke til kommentar

En ny og interesang teknologi som sikkert kommer mer og mer er muligheten for å bytte mellom innebygd grafikk og et graftigere skjermkort. Så vidt jeg vet er det bare nNividia som leverer dette, og det er de nye kortene for AMD proffesorene.

Kortene er ganske rimelige og det er AMD CPU'ene også, siden de ikke yter riktig like godt som intel for tiden. Jeg tror da ytelsen er god nok uansett.

Dette kortet kan være et fornuftig valg, her får du både 6xSATA, 10 USB, integrert grafikk med DVI-utgang og støtte for SLI.

Slik jeg har forstått det vil den innebygde grafikken fungere under vanlig bruk(web/word/etc), mens et eget skjermkort startes først når du drar igang et spill :thumbup:

Lenke til kommentar
En ny og interesang teknologi som sikkert kommer mer og mer er muligheten for å bytte mellom innebygd grafikk og et graftigere skjermkort. Så vidt jeg vet er det bare nNividia som leverer dette, og det er de nye kortene for AMD proffesorene.

Kortene er ganske rimelige og det er AMD CPU'ene også, siden de ikke yter riktig like godt som intel for tiden. Jeg tror da ytelsen er god nok uansett.

Dette kortet kan være et fornuftig valg, her får du både 6xSATA, 10 USB, integrert grafikk med DVI-utgang og støtte for SLI.

Slik jeg har forstått det vil den innebygde grafikken fungere under vanlig bruk(web/word/etc), mens et eget skjermkort startes først når du drar igang et spill :thumbup:

Hei igjen! Ja det er meget interessant teknologi når Grafikk-kortene begynner å bli store som skateboards og bråkete og varme. Jeg har har nå bestemt meg for et Intel-HK pga pris og ytelse. Jeg så at asus P5KC har integrert grafikk-kort...

https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

...men bare en DVI utgang.(Jeg trenger 2 DVI utg.) Men i fremtiden så håper jeg de fleste kortene kommer med integrert skjermkort( Er det GPU det heter?) eller at man kan kjøre et lite og stort GPU i SLI. Blir spennende å se. Men nå har jeg altså landet på ABIT IP35 PRO, så det blir å finne det riktige 8800 gt kortet som ikke bråker for mye eller lager for mye varme, eller ihvertfall justerer seg i forhold til bruk av "Kontorgrafikk" og spillegrafikk. Takker for tipset :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...