Gå til innhold

Lage en enkel batch-fil som starter et program?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har begynt litt å bruke PortableApps.

 

Så tenkte jeg å legge til SpyBot på minnepinnen jeg bruker. Planen er å kunne starte Spybot fra menyen til PortableApps. Problemet mitt er det at Spybot har flere programfiler i mappen som SpybotSD.exe ligger i. Dette vil si at det i menyen til PortableApps kommer en knapp for hver programfil. Dette vil jeg helst unngå, for i grunnen er alle disse knappene like (Spybot starter uansett hvilken jeg trykker på). Dette kan kanskje ha noe med at jeg i appinfo.ini-filen som PortableApps bruker, har jeg lagt inn SpybotSD.exe som programfilen som skal kjøres.

 

Det jeg har tenkt å gjøre er å lage en mappe som jeg legger alle filene til Spybot inni, og utenfor lager jeg en batchfil (som jeg gjør om til en exe-fil) som åpner Spybot.exe.

 

Problemet mitt er da hvordan jeg gjør dette.

Slik er plasseringen for de relevante filene:

X:\PortableApps\PortableAppsMenu\PortableAppsMenu.exe
X:\PortableApps\Spybot - Search & Destroy Portable\Spybot.bat
X:\PortableApps\Spybot - Search & Destroy Portable\Spybot.exe
X:\PortableApps\Spybot - Search & Destroy Portable\SpyBot\SpybotSD.exe
X:\PortableApps\Spybot - Search & Destroy Portable\SpyBot\Update.exe

Siden det er en minnepinne det er snakk om, må filbanene i bat-filen være relative. På denne måten vil det gå an å flytte minnepinnen mellom forskjellige PCer uten å være avhengig av at stasjonsbokstaven (X:) er den samme overalt.

 

Det største problemet mitt er egentlig det at batchfilen ikke funker når jeg kjører den gjennom PortableAppsMenu.exe. Da får jeg beskjed om at SpybotSD.exe ikke blir funnet.

 

Denne batchfilen fungerer når jeg kjører den for seg selv, men ikke gjennom menyen til PortableApps:

@echo off
start SpyBot\SpybotSD.exe
exit

Det var litt klønete forklart, men jeg håper det er forståelig likevel.. Noen som har forslag til hvordan jeg løser dette?

 

Tusen takk for all hjelp! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det du kan prøve er å først sjekke om filen eksisterer (altså hvilken stasjonsbokstav pennen har) og deretter angi den fullstendige banen til SpybotSD.exe omfavnet av gåseøyner slik:

 

@echo off
if exist "C:\Programfiles\Mappe\SpybotSD.exe" set drive=C
if exist "D:\Programfiles\Mappe\SpybotSD.exe" set drive=D
if exist "E:\Programfiles\Mappe\SpybotSD.exe" set drive=E
rem osv...

start "%drive%:\Programfiles\Mappe\SpybotSD.exe"
exit

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Forresten så er %geckodrive% variabelen for å definere disken filen blir kjørt fra. F.eks. du har en fil som ligger i "F:\123\fil.exe" og filen du skal starte fil.exe med ligger i "F:\456\start.bat" (dette er da en minnepenn med forskjellig stasjonsbokstav fra pc til pc. Da kan start.bat være "start %geckodrive%\123\fil.exe"

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...