Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Føflekker etter soling

anaconda

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig lys i huden. Har akkurat som mine foreldre mange føflekker, også i ansiktet. Disse har plaget meg hele livet. Og nå snakker jeg om store ekle følfekker.

Jeg begynte for noen måneder siden å ta sol. Bruker å ta 18 min 2 ganger i uka. Merker at jeg har fått litt mer farge på kroppen. Men etter jeg begynte har jeg bare fått flere og flere føflekker. Er blitt helt ekstremt nå, jeg vurderer å slutte med solarium nå. Jeg hadde bare lyst på litt farge, men blir bare værre og værre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Soling lager føflekker ja. Disse er skumle fordi det er disse "egenproduserte" føflekkene (i motsetning til medfødte) som gir en god basis for å senere utvikle føflekkkreft. Dvs. Enda mere sol på disse egenproduserte føflekkene KAN være farlig. Det er ikke uten grunn av sør-Norge er på verdenstoppen i malignt melanom (føflekkkreft). Vi deler vel den førsteplassen med den hvite befolkningen i Australia...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg vil på det aller sterkeste ikke anbefalle deg å bruke solarium. Det er ikke bra, spesielt for folk som er lyse i huden. Om du er redd for malingt melanom, altså føflekkreft så er det en del ting bu bør legge merke til ved dem. Har de vokst noe eller forandret seg noe i fargen den siste måneden? Er de over 5mm store? Er de klart avgrenset i huden? Har de en ujevn overflate med flere forskjellige farger i? Er den helt sort eller svært mørke? Klør de eller blør de noen ganger? Er noen av disse føflekkene medføtte? Er du over 20 år gammel? Dette er faktorer som du kan se etter på dine føflekker, altså ikke om du er over 20 år da, men ut fra føflekkene. Om noen oppfryller alle disse lraven, anbefaller jeg deg å gå til lege for eventuelle undersøkelser. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...