nelija Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 hei. denne innlegget kan være meningsløs, men det er faktisk ganske viktig. Det er en oppgave der vi skal ( Redegjøre for et livstruende scenario og hvordan du ville kommet deg ut av det. Fremstillingen skal utelukkende være visuell, i valgfri teknikk (tegning, collage, fotomontasje, maleri, datagrafikk etc.). Oppgaven skal løses på maks tre A4-ark ) lurer på meningen i denne oppgaven. ka tror dere de mener med livstruende scenario? kan det liksom være alt mulig? sammfunnsproblem og sånn. ? Trenger også litt hjelp for å løse denne oppgaven Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Livstruende scenario = brann? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jeg ser flere situasjoner. Evakueringen av Twin Towers i New York etter at flyene styrtet inn i bygningen. Rasulykken i Ålesund. Tømming av bygg pga. bombetrussel. Tom Lenke til kommentar
Comprade Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Absolutt alle scenarioer hvor det er den minste sjanse for at menneskeliv kan bli tapt. En gisselsituasjon for eksempel. Man må ikke tenke på de verste naturkatastrofene Lenke til kommentar
nelija Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Absolutt alle scenarioer hvor det er den minste sjanse for at menneskeliv kan bli tapt. En gisselsituasjon for eksempel. Man må ikke tenke på de verste naturkatastrofene takk. men kordan kan eg vise det, kordan kan den bli vist med datagrafikk,? kan vi bruke fotografering også,? Lenke til kommentar
nelija Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 (endret) ka mener de med at Fremstillingen skal utelukkende være visuell.? og en trenger vi noe tekst til den oppgaven,? eg menr skal det bare bli vist med den tekninken som vi har valgt eller skal det være noe tekst under også om ka det dreier seg om, fordi det står at vi skal løse oppgaven i maks 3 A4 ark. skal innholdet bare for eksempel være bilde eller tekst også.? Endret 6. april 2008 av nelija Lenke til kommentar
SH_kh Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hei, jeg skal også søke inn på den skolen:) jeg syns den første oppgaven er vanskelig, men jeg tror at du kan tenke deg hvilket som helst livstruende situasjon som: brann, terror, ras, jordskjelv osv.. men det er verste er at du skal finne en løsning på problemet!! her tenker jeg at du ENTEN kan komme med din forslag ELLER bare tegne det som er vanlig å gjøre i slike situasjoner, f.eks. det med brann, hvis du tegner et hus som brenner med folk i (eller hvordan du har tenkt) også tegne videre at personen benytter seg av trapp eller faller ut av vinduet eller hva han måtte gjøre. Ellers så har DU stor mulighet til å komme med et nytt forslag om bla hvordan denne personen i brann kan komme seg unna. Det er her du vil skråre mest, komme med egen forslag være kreativ og komme på noe nytt, eller en forbedret vesjon av det man pleier å gjøre i slike situasjoner. Når det står at fremstillingen skal utelukkende være visuell så bety det at du IKKE skal skrive noe form for tekst!!!!! Kun tegne eller bruke en av de andre teknikkene!! Hvis du skriver tekst så vil det være feiltolkning av oppgaven og det er nok til at du ikke kommer inn! PASS PÅ DET, LES oppgaven riktig og slå opp ord du ikke helt skjønner! Jeg er også litt uenig med han som skrev at vi ikke skal tenke på de verste naturkatastrofene! Det kan være litt vanskelig å fremstille slike truende situasjoner. Hvis vi ser på et eksempel: katrina i USA, her kan du tegne selve Katrina og masse folk som bare løper som gærninger også komme med forslag om at husene må bygges tryggere og mer solid osv.. Oppgaven er helt åpent og mulighetene mange, som en venn sa "tenk utenfor boksen"! Jeg ønsker deg lykke til så ses vi kanskje på opptaksprøven Hvor i landet bor du egentlig? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Et godt eksempel på løsning kan være plansjen med sikkerhetsinfo ombord i fly. Den forteller hvor nødutganger er, hvordan man tar på seg vest og vhor den befinner seg, hvordan du skal sitte ved nødlandinger, hvordan surstoffmasken fungerer og skal monteres. Denne inneholder ikke et eneste ord og er dermed nøytral med hensyn til passasjerers språk og språkforståelse. Lenke til kommentar
edonis Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hehe.. jeg er enda en som skal ta denne hjemmeoppgaven. Kom ikke videre i fjor, men jeg innså litt for sent at jeg hadde feiltolket oppgaven. Det finnes ingen fasitsvar på hvordan man løser oppgaven, men det er viktig at man følger retningslinjene de har gitt - altså ikke skrive noen forklarende tekst på den oppgaven. Bare søkte etter "livstruende scenario" på google for å få litt inspirasjon og kom frem til dette innlegget. Tydeligvis ikke bare jeg som synes oppgaven er vanskelig Lykke til! Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Hva med noe mindre dramatisk, som røykeslutt, fedme eller Alkoholisme? Selv har jeg sansen for en kombinasjon av foto og grafikk. Lenke til kommentar
Thom Merlin Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 (endret) Går utifra at oppgavene skal omhandle arkitektur, så da blir det vel litt feil å velge røykeslutt, alkoholisme eller fedme(eller?). Opptaksprøver er vanskelige greier Endret 11. april 2008 av Thom Merlin Lenke til kommentar
Noburu Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 Alkohol kunne gått fint, han kunne jo ha sittet utafor en bar? Lenke til kommentar
DeadbeaT Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 (endret) Går utifra at oppgavene skal omhandle arkitektur, så da blir det vel litt feil å velge røykeslutt, alkoholisme eller fedme(eller?). Opptaksprøver er vanskelige greier opptaksoppgaven er også oppgaven for inntak til industriell design, så arkitektur kan jeg aldri tenke meg er nødvendig. formålet med oppgaven står jo i slutten av oppgaveteksten, "Denne oppgaevn skal vise din evne til å tenke krativt gjennom å skape et scenario, samt hvordan du finner en løsning på utfordringen du beskriver." med andre ord bør man kanskje skape et realistisk scenario som er livstruende, men som ikke heller er umulig å komme seg ut av. jeg tenker at f.eks twin towers som ble foreslått tidligere ville være et eksempel på en situasjon hvor det er mest sannsynlig at du bare dør, enkelt og greit. enten om du hopper eller blir most eller brent.. mens hvis du har en situasjon type, truet med våpen av raner, så er beste måte å komme seg ut av situasjonen å gi fra seg klokke, lommebok og mobiltelefon og la raneren komme seg unna? eventuellt kan du jo tillegge deg overlegne evner og beskrive en situasjon hvor du banker opp 37 ninjaer som kommer hoppende fra takene, men om det er en klisjé eller en kreativ oppgave kommer jo veldig ann på øyet som dømmer? .. hmm oppgaven virker så enkel, men er i virkeligheten ganske vanskelig! EDIT: skrivefeil.. Endret 6. mai 2008 av DeadbeaT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå