c-c-cloud Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Ganske vilt ja. Men bra at realistiske videoer som denne blir sluppet, for den rekrutteringsgreia var jo bare noe actionfilm-tull. Bra at folk får blåst vekk heroiske tanker og bullshit rundt det å bli jeger. Lenke til kommentar
AzureDragon Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Søkeren må klare de fysiske minstekravene som er: 5 hang ups (opptrekk) 35 situps (festede bein) 20 ryggups (ryggrulle) 30 armhevinger (pushups) 5000m landeveisløp - Tidskrav: 26 minutter 7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - Tidskrav: 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler) Punkt 1 til 5 er tur i parken pr idag(uten å trene veldig mye) har jeg disse resultatene: 1: 13 2: 60 3: vet ikke, men sikkert greit 4: 44 5: Har løpt fana-milen(5km) på 19 minutter Punkt 6 aner jeg ikke, men den er nok den tyngste. btw er 180cm høy og veier 77kg. Var selv på sesjon i går og sa til sersjant at jeg vil søke meg inn på Fallskjermjegerkurset. Fikk en del info osv og han ønsket meg lykke til. Grunnen til at jeg vil dette er at jeg har lyst til å bli ordentlig MANN. Det er mitt store livsmål. Å faktisk gjennomføre en periode med slit, strev og sorg for å herdes og bli MANN. Etter alle historier om store menn, great men of ancient times, må jeg ta tak og gjøre noe ut av det selv Ikke for å kritisere, men det virker som om du kanskje tar hangupsene feil? Jeg har så klart ingen grunnlag for å si det, men siden du "kun" tar 44 push ups og 60 situps så høres 13 ordentlike hangups veldig bra ut. Dersom du utfører de helt korrekt derimot er det veldig imponerende Jeg vil bare at du skal vite det, sånn at du ikke trener feil på noen måte, for det vil ikke være spesielt moro å komme på opptak, så tar du mye mindre enn det du selv tar når du trener. Husk at når du tar hangups så skal du heeelt ned sånn at det ikke er en bøy i albueleddet. Når du skal opp så skal beina være samlet og helt slapp, uten at kroppen skal pendle eller beina skal sparke. Du skal trekke deg opp slik at haka er over, ellers blir det ikke godkjent Håper du tar den riktig og at du klarer å bli en MANN Grunnen til at eg sier dette er grunnet egen erfaring Jeg tar følgende: 96 Situps på 2 minutter 60 Pushups 15 Hangups 40 Ryggups 3000m: 14.00 (dårlig, jeg vet ) Jeg er 185 høy og 70 kg. For å være ærlig- det eneste jeg var helt sikker på da jeg la ut resultatene var hangupsene og løpingen. Ja jeg tok 13 hangups med overtak og helt utstrakt i albuene. Med et skikkelig grep rundt en stang, og ja reesultatene blir fort veldig mye dårligere hvis jeg ikke har godt tak med hendene. Spente nok kroppen litt på de par siste, som jeg alltid gjør da:-) Forresten så har målet mitt med dette endret seg litt. Det er ikke for å bli MANN(hehe). Det er for å strippe meg selv ned og lære ærlig alt om meg selv. Forkaste mitt eget ego og virkelig tåle alt psykisk piss som skulle komme. Jeg tror at det er da man kan virkelig lære om seg selv og få og føle total kontroll i eget liv. Når man har vært igjennom noe sånt burde stressnivået senke senn noen lange hakk ned. edit: det er vel det som er å bli MANN:-) men jeg har en litt annen innfallsvinkel til det nå. Endret 25. oktober 2008 av AzureDragon Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 (endret) Azuredragon: Ikke for å være stygg eller nedlatende på noen som helst måte, men mange får seg et realt sjokk når de kommer inn i militæret. Hverdagen blir brått forandret, og du kan ikke lenger gjøre som du selv vil (kjøre ditt eget løp). Dette gjelder i stor grad i de fleste grenene innen forsvaret, men spesielt nazi er det i spesialstyrkene. Det er bra at du har satt deg mål, for uten mål kommer du ingen vei i livet. Men selv de best trente idrettsutdøverne sliter med å komme seg gjennom rekrutten (opptaket) til HJK. Du kan være så godt trent som du bare vil, men det er psyken de fleste ryker på. Det er jo slik det er lagt opp også. Når du har søkt opptak til HJK, regner de med at du er godt trent, og at du mestrer de fysiske krava allerede lenge før du skal inn. Derfor er det psyken de kjører hardt på fra første dag. De fysiske sjekkene er bare en test for å sile ut dem som overhodet ikke har noe der å gjøre. Du må forvente deg et rent helvette, for å si det mildt. Det går ikke an å forestille seg hvordan det blir i det hele tatt, ikke før du har klart å komme deg gjennom noen uker. Først da skjønner du omfanget av hva som må til for å bli fallskjermjeger. Husk at dette er den tøffeste rekrutten og førstegangstjenesten som Norge har å tilby, og det er ytterst få som kommer gjennom nåløyet. I fjor var rundt 25 av 200 mann fortsatt med etter ett par uker. De bråkjekke bolemongoene var borte, de fleste idrettsutdøverne var borte, det var bare de seigeste av de seige igjen. Og fortsatt var ikke de sikret en plass i troppen. Men for all del, du kan jo være en av dem som klarer det. Ønsker deg lykke til, og husk og gi 110%. Når du føler deg utmattet har du kun brukt 50% av energien din. Når det blir som værst, så vil jeg at du skal huske dette ordtaket; "Smerte er midlertidig, æren varer evig" Endret 25. oktober 2008 av Gnomenz Lenke til kommentar
Gjest medlem-75284 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Er det HJK som holder til i Porsangermoen? Har veldig lyst til å utføre førstegangstjenesten min i Porsanger Jegerkompani, hvis det er det samme som HJK har jeg fått en fin pekepinn på hvor hardt det blir og hvor mye jeg må jobbe framover. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 HJK holder til på Rena. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Er det HJK som holder til i Porsangermoen? Har veldig lyst til å utføre førstegangstjenesten min i Porsanger Jegerkompani, hvis det er det samme som HJK har jeg fått en fin pekepinn på hvor hardt det blir og hvor mye jeg må jobbe framover. HJK holder til på Rena. Det er jegerbataljonen som holder til i Porsanger og det er no annet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Er det HJK som holder til i Porsangermoen? Har veldig lyst til å utføre førstegangstjenesten min i Porsanger Jegerkompani, hvis det er det samme som HJK har jeg fått en fin pekepinn på hvor hardt det blir og hvor mye jeg må jobbe framover. HJK holder til på Rena. Det er jegerbataljonen som holder til i Porsanger og det er no annet. *jegerkompaniet Lenke til kommentar
AzureDragon Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 Azuredragon: Ikke for å være stygg eller nedlatende på noen som helst måte, men mange får seg et realt sjokk når de kommer inn i militæret. Hverdagen blir brått forandret, og du kan ikke lenger gjøre som du selv vil (kjøre ditt eget løp). Dette gjelder i stor grad i de fleste grenene innen forsvaret, men spesielt nazi er det i spesialstyrkene. Det er bra at du har satt deg mål, for uten mål kommer du ingen vei i livet. Men selv de best trente idrettsutdøverne sliter med å komme seg gjennom rekrutten (opptaket) til HJK. Du kan være så godt trent som du bare vil, men det er psyken de fleste ryker på. Det er jo slik det er lagt opp også. Når du har søkt opptak til HJK, regner de med at du er godt trent, og at du mestrer de fysiske krava allerede lenge før du skal inn. Derfor er det psyken de kjører hardt på fra første dag. De fysiske sjekkene er bare en test for å sile ut dem som overhodet ikke har noe der å gjøre. Du må forvente deg et rent helvette, for å si det mildt. Det går ikke an å forestille seg hvordan det blir i det hele tatt, ikke før du har klart å komme deg gjennom noen uker. Først da skjønner du omfanget av hva som må til for å bli fallskjermjeger. Husk at dette er den tøffeste rekrutten og førstegangstjenesten som Norge har å tilby, og det er ytterst få som kommer gjennom nåløyet. I fjor var rundt 25 av 200 mann fortsatt med etter ett par uker. De bråkjekke bolemongoene var borte, de fleste idrettsutdøverne var borte, det var bare de seigeste av de seige igjen. Og fortsatt var ikke de sikret en plass i troppen. Men for all del, du kan jo være en av dem som klarer det. Ønsker deg lykke til, og husk og gi 110%. Når du føler deg utmattet har du kun brukt 50% av energien din. Når det blir som værst, så vil jeg at du skal huske dette ordtaket; "Smerte er midlertidig, æren varer evig" Syns ikke du er stygg eller nedlatende i det hele tatt, men kommer med litt konstruktiv info. Det er bare bra for meg:-) Slik jeg skjønner det så har du vært gjennom prosessen? Eller prøv deg? Selv vil jeg tro at jeg er litt seig, har drevet på med mye melkesyretrening og oppkasttreninger, men som du sier så er nok dette en utfordring i mye større og verre skala enn det. Jeg kan vel ikke forestille meg det... men det er det som gjør det litt spennende Lenke til kommentar
Juggel Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jeg har enda ikke vært i militæret, men jeg har begynt å trene regelmessig med en pensjonert kystjeger. Han sluttet for et par år siden. Vår første langtur er ikke lenge siden ble gjennomført. Vi gikk ca. 6-7 mil ene veien med rundt 15 kg på ryggen (var et hælvette, meste jeg noen gang hadde gått med var 8-9 kg). Ja, det var en vei. Når vi kom fram begynte jeg å pakke ut telt osv. "Hvorfor tar du ut telt nå, vi er bare halvveis", hørte jeg muntert bak meg. Da fikk jeg meg en smekk, men gjennomførte. Nå skal det sies at veien tilbake ble tilbakelagt på en tid som jeg prøver å fortrenge;) Poenget er at dette kan du også gjøre Azuredragon, hvis du har muligheten. Når du holder på å ramle sammen av utmattelse er du bare halvveis. Også tar du turen tilbake. Det optimale er å få med deg en erfaren friluftskar som er godt trent. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jeg har enda ikke vært i militæret, men jeg har begynt å trene regelmessig med en pensjonert kystjeger. Han sluttet for et par år siden. Vår første langtur er ikke lenge siden ble gjennomført. Vi gikk ca. 6-7 mil ene veien med rundt 15 kg på ryggen (var et hælvette, meste jeg noen gang hadde gått med var 8-9 kg). Ja, det var en vei. Når vi kom fram begynte jeg å pakke ut telt osv. "Hvorfor tar du ut telt nå, vi er bare halvveis", hørte jeg muntert bak meg. Da fikk jeg meg en smekk, men gjennomførte. Nå skal det sies at veien tilbake ble tilbakelagt på en tid som jeg prøver å fortrenge;) Poenget er at dette kan du også gjøre Azuredragon, hvis du har muligheten. Når du holder på å ramle sammen av utmattelse er du bare halvveis. Også tar du turen tilbake. Det optimale er å få med deg en erfaren friluftskar som er godt trent. Det er nok en stor fordel å trene ilag med noen som har vært i militæret, og en enda større fordel om denne personen har vært i den enheten du sikter deg inn på. Lenke til kommentar
leech Skrevet 29. oktober 2008 Del Skrevet 29. oktober 2008 (endret) .. Og fortsatt var ikke de sikret en plass i troppen Dette stemmer, og er kjekt å ha i bakhodet. Selv om du skulle klare opptaket, så er det ikke sikkert befalene liker det de har sett. Det går visst ekstremt mye på holdninger. Gi gass. Endret 29. oktober 2008 av leech Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå