Gå til innhold

FSK Hærens Jegerkommando

ULVENulv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mange ganger i uken burde jeg løpe intervaller da? Og burde eg løpe flere for dagen når eg først er i gang, eller holder det med en 4x4?

Når det gjelder kort intervaller.

løp sånn at du ligger på grensen til melkesyre, med en puls på 160-180. men hvis du kjenner at du begynner å få melkesyre i beina, så roer du intensiteten. løp i 30 sekunder, 30 sekunders hvile.

og så kjører du det i økter på 16-14-12. 5-10 minuters pause mellom hver økt.

Lang intervaller:

Der funker 4x4, bra.

Dette er en effektiv måte å på å få hurtig progresjon med tanke på 3000m.

Du bør i få inn minst 2 økter i uken, med kondisjonstrening.

Men det som er viktig at du ikke kjører for hardt de første rundene, men ligger i et tempo som gjør at du klarer å gjenomføre øktene uten at beina stivner.

Lenke til kommentar

Takker for svar! :) Jeg trener styrke trening (treningsprogram + selvstendig styrketrening på to muskelgrupper hver dag) 5 dager i uken (Mandag, tirsdag, onsdag - fredag og lørdag), så da har jeg torsdag og søndag til hvile. Det jeg da tenkte var å bruke torsdagen og søndagen til kondisjonstrening i starten. Jeg begynner med to dager i uken, så får vi se hvor jeg kan gjøre plass etter hvert :)

Igjen, takk skal du ha :)

Lenke til kommentar
Du vil få åpne gnagsår på ryggen med mindre du finner på noe lurt for å forhindre dette. Selv tenkte jeg på at det kanskje går an å løpe med f.eks. vektløfterbelte, men jeg har ikke prøvd dette i praksis.

Disse sårene merker du dog angivelig ikke noe til får du kommer i dusjen etterpå og evt. får sjampo i sårene :)

Haha, å fy flate faen det er jævlig ja! :D

Selv var jeg i Garden 04/05. Vi hadde flere tunge stunder vi også, men det kan nok ikke måle seg med hva dere må gjennomgå.

Lykke til alle som prøver seg på jegeropptaket i år! ;)

Endret av XDamage
Lenke til kommentar

For the record: jeg er ikke jeger. Jeg har løpt det løpet der, men det gikk jævlig dårlig (og følgelig fikk jeg ikke gnagsår på ryggen). Derimot har jeg sett hva resultatene kan (og dersom du presterer bra, vil) være. Fysj.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Noen som vet hva de psykomotoriske testene går ut på?

Er innkalt til HJK 19.Juli jeg også :)

Jepp. Du skal stupe kråke mens du tisser i vinkel, uten å søle en dråpe.

Tror du virkelig at noen kommer til å fortelle deg det? De som ikke vet det må enten gjette eller ljuge, og de som vet det må begå lovbrudd for å fortelle deg det.

Lenke til kommentar
Noen som vet hva de psykomotoriske testene går ut på?

Er innkalt til HJK 19.Juli jeg også :)

Jepp. Du skal stupe kråke mens du tisser i vinkel, uten å søle en dråpe.

Tror du virkelig at noen kommer til å fortelle deg det? De som ikke vet det må enten gjette eller ljuge, og de som vet det må begå lovbrudd for å fortelle deg det.

Jeg som trodde man skulle klare å holde seg igjennom hele opptaket. Det hadde jo vært litt av en psykisk test.

Lurer også litt på om Lars-H faktisk vet hva han går til når han spør slikt, men det skal ikke jeg legge meg opp i.

Lenke til kommentar

Hæ?

I dagligtale brukes hemmelig om alt som ikke tåler dagens lys, ikke bare det som er gradert HEMMELIG.

Poenget mitt var at informasjon om opptaksprøvene til diverse morsomme stillinger i forsvaret rundt omkring ikke skal ut. Hvilken gradering disse har er forskjellig, men alt sammen er hemmelig, om ikke HEMMELIG:

Lenke til kommentar
Jurist: Det er forskjell på at et dokument hemmelig, og at det er gradert HEMMELIG.

Poenget blir fortsatt det samme. Om du har tilgang til opplysningene, bryter du loven om du offentliggjør dem her.

Så du ikke smiley'n på slutten?

For øvrig er "hemmelig" en dårlig beskrivelse på ting som er sikkerhetsgradert når man uttaler seg om et miljø hvor stort sett alt har en sikkerhetsgradering. Si heller at det er "gradert", det dekker det meste :-)

Lenke til kommentar
Så ikke smileyen nei. Men selvfølgelig, må ærlig talt si at jeg ikke er helt inne i militærsjargongen.

...og DET er en ærlig sak, men da behøver du ikke å kritisere dem som eventuelt ER det. For øvrig er det ikke militærsjargong, det er egentlig sjargong som angår alt og alle som har med sikkhetsgradering å gjøre.

De ulike nasjonale sikkerhetsgraderingene er BEGRENSET, KONFIDENSIELT, HEMMELIG og STRENGT HEMMELIG. I tillegg har man diverse internasjonale sikkerhetsgraderinger, men de vanligste er RESTRICTED, CONFIDENTIAL, SECRET og COSMIC TOP SECRET. Sikkerhetsgradering brukes på informasjon som, hvis den blir kompromittert, i større eller mindre grad kan eller vil medføre konsekvenser for sikkerheten til Norge/norsk personell eller allierte.

I tillegg snakker man om beskyttelsesgradering, og da skiller man mellom FORTROLIG og STRENGT FORTROLIG. Dette brukes på informasjon som angår enkeltpersoner (personopplysninger, helseopplysninger osv) eller bedrifter ("bedriftshemmeligheter"), som, hvis den blir kompromittert, i større eller mindre grad kan eller vil medføre uønskede konsekvenser for den eller de det måtte angå.

NB: Oooops, off topic...

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Igjen, jeg er klar over hva som er de forskjellige sikkerhetsgraderingene, jeg bare bruker de ikke til vanlig. Jeg kritiserte heller ingen overhodet. Jeg sa at testene til HJK er hemmelige (def: som bare er kjent av én el. en liten, innvidd krets). Det var du som begynte å kverulere.

Lenke til kommentar
thomsi1607: Det er ingen måte å vite hva du går til. De psykomotoriske testene er faktisk hemmelige.

Jeg tenkte ikke slik. Det jeg mente med "å vite hva man går til" var egentlig bare at man kanskje burde ha gjort litt research før man søker til en slik avdeling. Selvfølgelig er disse testene hemmelige og skal være hemmelige for å likestille alle på opptaket, men man kan alikavell ha en liten formening om hva man går til.

Men for all del.. Jeg håper og tror at jeg at Lars-H har gjort... Masse lykke til i alle fall:)

Lenke til kommentar
Igjen, jeg er klar over hva som er de forskjellige sikkerhetsgraderingene, jeg bare bruker de ikke til vanlig. Jeg kritiserte heller ingen overhodet. Jeg sa at testene til HJK er hemmelige (def: som bare er kjent av én el. en liten, innvidd krets). Det var du som begynte å kverulere.

Det er jo nettopp det som er poenget. Å si at noe er hemmelig når det ikke er det, er jo bare feil :) "Det er hemmelig" er noe man sier når man er fem år og storesøstra di spør deg om du har fått det kjæreste i barnehagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...