Snutte_ Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Jepp.. Men under sesjon snakket jeg med offiseren og sa jeg var veldig interessert i en slik førstegangstjeneste. Avdeling: Hærens Jegerkommando Hærens Jegerkommando 19 juli Du er nok blitt innkalt til fallskjermjeger i førstegangstjenesten. Mottok samme greia selv. Du kan lese mer om dette her Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 10. april 2008 Forfatter Del Skrevet 10. april 2008 Ang ferdigstilling, så kan du forsøke dette på asfalt og grus. Hold deg oppreist så lenge som overhodet mulig. Evt kan du gå sammen med en eller flere og konkurrere om hvem som holder seg oppreist lengst. Takker Mener du da med albueleddet helt ute, slik at det stort sett bare går på mageregionen, eller mener du med bøy i albuene? Jepp.. Men under sesjon snakket jeg med offiseren og sa jeg var veldig interessert i en slik førstegangstjeneste. Avdeling: Hærens Jegerkommando Hærens Jegerkommando 19 juli Du er nok blitt innkalt til fallskjermjeger i førstegangstjenesten. Mottok samme greia selv. Du kan lese mer om dette her Jepp. Vi kom frem til det. Lest nesten alt på fallskjermjeger.no Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 Takker Mener du da med albueleddet helt ute, slik at det stort sett bare går på mageregionen, eller mener du med bøy i albuene? Som HW-I BW sier, så er ferdigstilling den øverste stillingen når du tar armhevinger. Armene så strake som mulig. Ideelt sett bør egentlig hendene også plasseres i skulderbredde (slik vi tar armhevinger på militære tester). Dette skal bli noe tyngre enn ellers Lenke til kommentar
Warrior Elite Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Ja, turer er nok ganske viktig, men bor midt i Oslo, og har ikke bil. Noen ideer om hvor jeg bør gå? Dagsturer eller overnattinger? Det er jo kjempe mange muligheten i oslo da!! Ta f eks nordmarka. Nok skog hvertfall. Ta t-banen opp til Frognerseteren og gå innover. Finn er kart og se etter fine stier du kan gå. Er jo mange turhytter som du kan gå til. Du kan ta bussen til Fossum og gå innover dit. Du kan komme deg ut til kolsås og gå opp til kolsåstoppen så får du litt stigning. Det finnes mange muligheter! At du bor midt i Oslo er ingen hindring. God Tur! Haha Nordmarka er overbefolket, noen ganger tror jeg det er mer mennesker der enn i Oslo. Dra til Østmarka, ta tbanen til skullerud og gå østover forbi nøklevann når du kommer til nord-elvågå drar du rundt på sørsiden og forsetter strake vegen øst Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 ferdigstilling? Eller hvilestilling, som vi kalte det på HJK-rekrutten Lenke til kommentar
Thraze Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 For ordens skyld. Du skal ikke trenes til noe som helst enda. Det å bli fallskjermjeger er ikke noe du kan lett trene deg opp til. Du må være en av de tøffeste gutta i landet psykisk og fysisk for å i det hele tatt klare deg gjennom opptaket. Kommer du deg igjennom de ukene/månedene med pining, så skal du igjennom en rekke intervjuer etterpå. Utifra det jeg leser her, så har du ikke peiling på hva det vil si å være jeger i forsvaret. Jeg vil anbefale deg å prøve å komme inn og ta et UB-kurs i førstegangstjenesten først. 99% av alle som prøver seg rett på et jeger opptak faller igjennom ganske kjapt. Du kan ikke engang forestille deg hvor jævli et slikt opptak er. Å gå flere dager uten mat & søvn med hard fysisk påkjenning knekker de aller fleste. Sett deg bedre inn i dette før du prøver, ellers vil du også gå rett igjennom. Jeg jobber selv i Forsvaret, og vet hva som må være på plass før du begir deg ut på noe slikt som dette, så jeg snakker ikke bare tull her. Du må virkelig synes det er gøy å ha det vondt, det er ikke slik som du ser på film. Følg rådene i tråden her, og du vil kanskje en gang i fremtiden bli en jeger. Lykke til Lenke til kommentar
Warrior Elite Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Alt jeg sier er vend deg til iskaldt vann og gå lange turer i skogene med tung sekk. Alene. Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Virker som om det er mange som blander begrepene her. La oss bare ha det helt klart; Fallskjermjeger(ofte referert til som Hærens Jegerkommando - HJK) - i førstegangstjenesten. Har du vært i militæret før, har du ikke LOV til å stille til opptak, opptaket utføres som et lagarbeid fra ende til annen. Spesialjeger(ofte omtalt som forsvarets spesialkommando - FSK) - du må ha utført førstegangstjenesten. Her kommer bare de aller hardeste folka inn, mye av grunnen er at opptaket utføres alene, du må bare stole på deg selv. Viktig å ikke mikse disse - da blir poenget ditt litt borte... Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Tror vi ordnet opp i det for et par sider siden. Forøvrig så er vell ikke HJK fallskjermjegerutdanning men ment å være ett kompetansesenter for jegertjeneste i hæren. Lenke til kommentar
AzureDragon Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Søkeren må klare de fysiske minstekravene som er: 5 hang ups (opptrekk) 35 situps (festede bein) 20 ryggups (ryggrulle) 30 armhevinger (pushups) 5000m landeveisløp - Tidskrav: 26 minutter 7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - Tidskrav: 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler) Punkt 1 til 5 er tur i parken pr idag(uten å trene veldig mye) har jeg disse resultatene: 1: 13 2: 60 3: vet ikke, men sikkert greit 4: 44 5: Har løpt fana-milen(5km) på 19 minutter Punkt 6 aner jeg ikke, men den er nok den tyngste. btw er 180cm høy og veier 77kg. Var selv på sesjon i går og sa til sersjant at jeg vil søke meg inn på Fallskjermjegerkurset. Fikk en del info osv og han ønsket meg lykke til. Grunnen til at jeg vil dette er at jeg har lyst til å bli ordentlig MANN. Det er mitt store livsmål. Å faktisk gjennomføre en periode med slit, strev og sorg for å herdes og bli MANN. Etter alle historier om store menn, great men of ancient times, må jeg ta tak og gjøre noe ut av det selv Endret 22. april 2008 av AzureDragon Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Lykke til AzureDragon, det virker som om du har minstekravene i boks. Vil allikevel anbefale deg å prøve de rygghevene, bare for å være sikker. Men jeg tipper du allerede har planer om det. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 For the record: du vet hvordan situps og armhevinger tas på militærtestviset? Ellers så kan jeg tipse deg om at ettersom punkt 6 er et pakningsløp, tærer dette på ryggen. Du vil få åpne gnagsår på ryggen med mindre du finner på noe lurt for å forhindre dette. Selv tenkte jeg på at det kanskje går an å løpe med f.eks. vektløfterbelte, men jeg har ikke prøvd dette i praksis. Disse sårene merker du dog angivelig ikke noe til får du kommer i dusjen etterpå og evt. får sjampo i sårene Lenke til kommentar
corlaon Skrevet 12. mai 2008 Del Skrevet 12. mai 2008 Er det noen som vet hvor godt syn man må ha for å bli med i FSK/HJK? Lenke til kommentar
40mm Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 4. Hva skal til for å komme i spesialstyrken? For å komme inn på spesialjeger opptaket må du tilfredsstille de medisinske minstekravene vi har. Du kan ikke ha astma eller moderat /sterk allergi, brokk, epilepsi, plagsomt hørselstap, ryggplager, ustabile ledd, være avhengig av briller eller linser, eller ha psykiske sykdommer med funksjonstap eller ýinnskrenkning. I tillegg må du bestå de fysiske minstekravene og de formelle kravene du finner på hjemmesidene våre. http://www.mil.no/haren/hjk/start/spesialj...tilte_sp_rsm_l/ Alt står på sidene til FSK Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Søkeren må klare de fysiske minstekravene som er: 5 hang ups (opptrekk) 35 situps (festede bein) 20 ryggups (ryggrulle) 30 armhevinger (pushups) 5000m landeveisløp - Tidskrav: 26 minutter 7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - Tidskrav: 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler) Punkt 1 til 5 er tur i parken pr idag(uten å trene veldig mye) har jeg disse resultatene: 1: 13 2: 60 3: vet ikke, men sikkert greit 4: 44 5: Har løpt fana-milen(5km) på 19 minutter Punkt 6 aner jeg ikke, men den er nok den tyngste. btw er 180cm høy og veier 77kg. Var selv på sesjon i går og sa til sersjant at jeg vil søke meg inn på Fallskjermjegerkurset. Fikk en del info osv og han ønsket meg lykke til. Grunnen til at jeg vil dette er at jeg har lyst til å bli ordentlig MANN. Det er mitt store livsmål. Å faktisk gjennomføre en periode med slit, strev og sorg for å herdes og bli MANN. Etter alle historier om store menn, great men of ancient times, må jeg ta tak og gjøre noe ut av det selv Ikke for å kritisere, men det virker som om du kanskje tar hangupsene feil? Jeg har så klart ingen grunnlag for å si det, men siden du "kun" tar 44 push ups og 60 situps så høres 13 ordentlike hangups veldig bra ut. Dersom du utfører de helt korrekt derimot er det veldig imponerende Jeg vil bare at du skal vite det, sånn at du ikke trener feil på noen måte, for det vil ikke være spesielt moro å komme på opptak, så tar du mye mindre enn det du selv tar når du trener. Husk at når du tar hangups så skal du heeelt ned sånn at det ikke er en bøy i albueleddet. Når du skal opp så skal beina være samlet og helt slapp, uten at kroppen skal pendle eller beina skal sparke. Du skal trekke deg opp slik at haka er over, ellers blir det ikke godkjent Håper du tar den riktig og at du klarer å bli en MANN Grunnen til at eg sier dette er grunnet egen erfaring Jeg tar følgende: 96 Situps på 2 minutter 60 Pushups 15 Hangups 40 Ryggups 3000m: 14.00 (dårlig, jeg vet ) Jeg er 185 høy og 70 kg. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Forøvrig skal hangups tas med overtak, altså du har håndbaken på samme side av stangen/bommen som resten av kroppen din er på. Bare for å ha klarhet i det "chins" som det visstnok også kalles. (beklager om dette har blitt postet tidligere i tråden) Endret 13. mai 2008 av srbz Lenke til kommentar
40mm Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Phannyboy, du må jobbe med 3000m skal du hevde deg. 14:00 er mildt sakt dårlig, men styrken ser bra ut, hold styrken ved like og jobb mest med kondisen, fram til opptaket ditt. Anbefaler kort og lang intervaller på det sterkeste for rask progresjon på 3000m Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Phannyboy, du må jobbe med 3000m skal du hevde deg.14:00 er mildt sakt dårlig, men styrken ser bra ut, hold styrken ved like og jobb mest med kondisen, fram til opptaket ditt. Anbefaler kort og lang intervaller på det sterkeste for rask progresjon på 3000m Takk for veiledning Eg skal absolutt forbedre min kondisjon frem til eg skal prøve meg på FSK opptaket Eg skal jo inn i Jegerkompaniet nå i August, så eg skal trene mye der, og går ut i fra at kondisjonen automatisk kommer til å bli bedre etter et år der. Dersom befal mener eg ikke egner meg til opptak der enda lurer eg på om eg skal ta meg 1-3 år i Jegerkp. først Lenke til kommentar
40mm Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Kondisen vil nok komme seg ja, sammtidig så vil du gjerne få inn mye seighet i kroppen av all tråkkingen med sekk på lange øvelser. hvis målet er å komme inn i FKS, så er det bare å ta opptaket rett etter tjenesten i jægerkompaniet, får du deg en grenaderjobb der så vil du uansett få fri fra jobben for å stille på opptak, hvis du ikke klarer det på første forsøk da, så er det bare å forsette noen år i jegerkomp. Du kan alltids prøve flere ganger, men du vil være en erfaring rikere enn om du ikke prøver med en gang. Når det er sakt, så trenger man ikke å være i FSK for å en meningsfull tjeneste i forsvaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå