Gå til innhold

FSK Hærens Jegerkommando

ULVENulv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er forvirrende, jeg begynner å miste oversikten selv. Det finnes også hundretusenmillioner forskjellige oppfatninger rundt dette, og svært mye er vranglære. Men HJK har, tror jeg, alltid hatt ansvaret for fallskjermjegere, helt tilbake siden de het HJS på åttitallet. FSK var lenge en egen avdeling, men stort sett holder de til innenfor leirgjerdet hos HJK. Dermed var en sammenslåing også i navnet naturlig, det er vel heller ikke så lenge siden dette skjedde. Men dette er bare min tolkning av all den forskjellige informasjonen som ligger ute. Tas med en klype salt!

Lenke til kommentar

Så HJK er altså både ansvarlig for Hærens Jegerkommando og fallskjermjegerne? Jaja, uansett blir det dritfett!

Hvordan vet jeg da om jeg skal trenes som fallskjermjeger eller i HJK?

Endret av Semper Fidelis
Lenke til kommentar
Så HJK er altså både ansvarlig for Hærens Jegerkommando og fallskjermjegerne? Jaja, uansett blir det dritfett!

Hvordan vet jeg da om jeg skal trenes som fallskjermjeger eller i HJK?

HJK er ansvarlig både SJ og FJ. Som tidligere nevnt, uten førstegangstjeneste kan man ikke søke SJ, dermed skal du på FJ-opptak.

Lenke til kommentar

her er litt info:

du skal til hærens jeger kommando sitt grov uttak.

her velger du fallskjerm jeger eller forvarets spesial kommando.

FSK

FJ

personlig ville jeg valgt fallskjerm jeger siden jeg kjenner MJK gutter som har falt ut av FSK sine opptak;)

btw: thomsi1607: en stormer fryser ikke, han skifter farge og faller om.

Lenke til kommentar

Hehe.. du ække god.. har du noen kilder?

1 stk sersjant som skriker dette i øret ditt når du tar armhevninger med bare fingre på vinterstid,. eneste kilde jeg har;)

skal du inn i 09 eller er du ferdig 09?

Lenke til kommentar

Hehe.. du ække god.. har du noen kilder?

1 stk sersjant som skriker dette i øret ditt når du tar armhevninger med bare fingre på vinterstid,. eneste kilde jeg har;)

skal du inn i 09 eller er du ferdig 09?

Jeg skal inn i 09. Superkontigenten!:)

Jeg tipper vi kommer til å bli helt rå. Ingen over, ingen ved siden av. Litt kjipt og ha rekruttskolen i januar, men det er bare å bite tenna sammen. Vi blir nok lilla i ansiktet, men jeg ser på det som en fin kontrast til de grønne klærne.

Lenke til kommentar

Mange som misforstår her. Du skal ikke velge mellom spesialjeger eller fallskjermjeger, du skal inn som fallskjermjeger (hvis du klarer det). HJK (hærens jegerkommando) er kompetansesenter for hæren når det kommer til jegertjeneste og utdanner en fallskjermjegertropp hvert år. FSK(forsvarets Spesialkommando) utdanner spesialjegere og har i så måte en stående styrke med spesialjegere, som de også utdanner selv.

I førstegangstjenesten kan du kun bli fallskjermjeger og du utdannes ved Rena som er leir for HJK/FSK. Dette burde da vøre ganske klart hvis du har mottat brevet med ett skriv fra HJK. Der vil du også, på baksiden av skrivet, se at marsjstøvelen må være av typen m77.

Lenke til kommentar

Ett tosidig ark (selve innkallelsesarket).

En annen ting er at de fysiske kravene er ikke de samme på nettsiden, og i treningsprogrammet. How come?

NETTSIDEN:

Kandidaten må bestå de fysiske minstekravene til opptaket som er:

Hangups 5 stk

Situps 35 stk

Rygghevninger 20 stk

Pushups 30 stk

5000m landeveisløp - Tidskrav: 26 minutter.

7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - Tidskrav: 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler). Dette kravet gjelder kun under fallskjermjegeropptaket, ikke grovuttaket.

TRENINGSPROGRAMMET:

Søkeren må tilfredsstille følgende krav innen søknadsfristen 1.mars

8 km løping på vei med 22 kg sekk KRAV: 59 min

40 stk armbøyinger

45 Sit-ups på 2 min

6 stk heving i bom

20 stk Rygghevinger

Søkeren bør oppnå følgende resultat før grovuttak.

8 km løping med 22kg sekk på 49 min

15 km løping på vei på 72 min

30 km marsj med 22kg sekk i feltuniform på 6 timer

Svømming 400 m på 12 min

45 stk armbæyinger

50 stk sit-ups

8 stk Heving i bom

20 stk Rygghevinger

Hvilke krav er minimum ved OPPTAK?

Endret av Semper Fidelis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...