thomsi1607 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Nei. Da er det ikke spesialjegeropptaket du skal inn i, det er nok heller fallskjermjeger. Spesialjeger er noe du kan bli etter førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 (endret) ... Endret 12. juni 2018 av ULVENulv Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Fallskjermjegertroppen er en utdannings/rekrutteringsinstitusjon som ligger under HJK. Du har nok ikke helt skjønt det. Men det ordner seg! Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Nå er jeg fryktelig forvirret :| Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Dette er forvirrende, jeg begynner å miste oversikten selv. Det finnes også hundretusenmillioner forskjellige oppfatninger rundt dette, og svært mye er vranglære. Men HJK har, tror jeg, alltid hatt ansvaret for fallskjermjegere, helt tilbake siden de het HJS på åttitallet. FSK var lenge en egen avdeling, men stort sett holder de til innenfor leirgjerdet hos HJK. Dermed var en sammenslåing også i navnet naturlig, det er vel heller ikke så lenge siden dette skjedde. Men dette er bare min tolkning av all den forskjellige informasjonen som ligger ute. Tas med en klype salt! Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Så HJK er altså både ansvarlig for Hærens Jegerkommando og fallskjermjegerne? Jaja, uansett blir det dritfett! Hvordan vet jeg da om jeg skal trenes som fallskjermjeger eller i HJK? Endret 8. april 2008 av Semper Fidelis Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Så HJK er altså både ansvarlig for Hærens Jegerkommando og fallskjermjegerne? Jaja, uansett blir det dritfett! Hvordan vet jeg da om jeg skal trenes som fallskjermjeger eller i HJK? HJK er ansvarlig både SJ og FJ. Som tidligere nevnt, uten førstegangstjeneste kan man ikke søke SJ, dermed skal du på FJ-opptak. Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Jaha.. Så kan jeg evt. søke SJ etter jeg er ferdig med FJ - om jeg ønsker dette.? Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Jaha.. Så kan jeg evt. søke SJ etter jeg er ferdig med FJ - om jeg ønsker dette.? Det stemmer Lenke til kommentar
enator Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 her er litt info: du skal til hærens jeger kommando sitt grov uttak. her velger du fallskjerm jeger eller forvarets spesial kommando. FSK FJ personlig ville jeg valgt fallskjerm jeger siden jeg kjenner MJK gutter som har falt ut av FSK sine opptak;) btw: thomsi1607: en stormer fryser ikke, han skifter farge og faller om. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 btw: thomsi1607: en stormer fryser ikke, han skifter farge og faller om. Hehe.. du ække god.. har du noen kilder? Lenke til kommentar
enator Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 btw: thomsi1607: en stormer fryser ikke, han skifter farge og faller om. Hehe.. du ække god.. har du noen kilder? 1 stk sersjant som skriker dette i øret ditt når du tar armhevninger med bare fingre på vinterstid,. eneste kilde jeg har;) skal du inn i 09 eller er du ferdig 09? Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 btw: thomsi1607: en stormer fryser ikke, han skifter farge og faller om. Hehe.. du ække god.. har du noen kilder? 1 stk sersjant som skriker dette i øret ditt når du tar armhevninger med bare fingre på vinterstid,. eneste kilde jeg har;) skal du inn i 09 eller er du ferdig 09? Jeg skal inn i 09. Superkontigenten! Jeg tipper vi kommer til å bli helt rå. Ingen over, ingen ved siden av. Litt kjipt og ha rekruttskolen i januar, men det er bare å bite tenna sammen. Vi blir nok lilla i ansiktet, men jeg ser på det som en fin kontrast til de grønne klærne. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Mange som misforstår her. Du skal ikke velge mellom spesialjeger eller fallskjermjeger, du skal inn som fallskjermjeger (hvis du klarer det). HJK (hærens jegerkommando) er kompetansesenter for hæren når det kommer til jegertjeneste og utdanner en fallskjermjegertropp hvert år. FSK(forsvarets Spesialkommando) utdanner spesialjegere og har i så måte en stående styrke med spesialjegere, som de også utdanner selv. I førstegangstjenesten kan du kun bli fallskjermjeger og du utdannes ved Rena som er leir for HJK/FSK. Dette burde da vøre ganske klart hvis du har mottat brevet med ett skriv fra HJK. Der vil du også, på baksiden av skrivet, se at marsjstøvelen må være av typen m77. Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Jepp.. Nå skjønner jeg. Men ang. marsjstøvler står det: "...evt. type m77". Får bare ringe og høre med dem. (ikke vpv for det virker ikke som de har så kjempegod peil.) Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Mener det står:" Evt. Inngått marsj støvler. Type: M77." Altså kan du ta med støvler, i såfall M77. Lykke til! Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Ikke på arket, men på nettet.. Det som er så forvirrende. M77 er vel gode de og Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Et kjapt spørsmål. Du fikk en stor konvolutt med fire ark, vorav to tosidige? Eller roter jeg nå? Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Ett tosidig ark (selve innkallelsesarket). En annen ting er at de fysiske kravene er ikke de samme på nettsiden, og i treningsprogrammet. How come? NETTSIDEN: Kandidaten må bestå de fysiske minstekravene til opptaket som er: Hangups 5 stk Situps 35 stk Rygghevninger 20 stk Pushups 30 stk 5000m landeveisløp - Tidskrav: 26 minutter. 7 km speedmarsj med 22 kg sekk og våpen - Tidskrav: 52 minutter (antrekk: uniform og feltstøvler). Dette kravet gjelder kun under fallskjermjegeropptaket, ikke grovuttaket. TRENINGSPROGRAMMET: Søkeren må tilfredsstille følgende krav innen søknadsfristen 1.mars 8 km løping på vei med 22 kg sekk KRAV: 59 min 40 stk armbøyinger 45 Sit-ups på 2 min 6 stk heving i bom 20 stk Rygghevinger Søkeren bør oppnå følgende resultat før grovuttak. 8 km løping med 22kg sekk på 49 min 15 km løping på vei på 72 min 30 km marsj med 22kg sekk i feltuniform på 6 timer Svømming 400 m på 12 min 45 stk armbæyinger 50 stk sit-ups 8 stk Heving i bom 20 stk Rygghevinger Hvilke krav er minimum ved OPPTAK? Endret 8. april 2008 av Semper Fidelis Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 ok, ser ut til at det er litt forskjellige innkallelser og går da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå