ULVENulv Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Fikk innkallelse på fredag, og er kjempeglad! Tenkte å høre litt med dere der ute, folk som har vært i HJK, om hvordan det er. Har kjempemotivasjon, men er litt ute av form. 4 mnd til jeg skal inn, og skal sette i gang med treningen. Har skjønt det sånn at det ikke finnes noe vanskeligere å fullføre enn nettopp dette. Noen tips? Hvor viktig er kondisjon? Endret 8. april 2008 av Semper Fidelis Lenke til kommentar
no:Identity Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Hei. Prioriter lange turer i høyt tempo med sekk, start på 10kg, og jobb deg oppover til 35. Hvis du tar en titt på www.mil.no og trykker på FSK/HJK så finner du treningshjelp og fysiske krav der. Men start og forbrede deg psykisk, for det er der folk ryker. Bestem deg for at du skal inn, uansett! Aldri tenk negativt, aldri. Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Ja, turer er nok ganske viktig, men bor midt i Oslo, og har ikke bil. Noen ideer om hvor jeg bør gå? Dagsturer eller overnattinger? Lenke til kommentar
no:Identity Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Overnatting er jo ingen ulempe, men det viktigste er og trene kroppen så den er vandt til å gå langt med sekk. Veit ikke noe om turmuligheter i Oslo dessverre. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Ja, turer er nok ganske viktig, men bor midt i Oslo, og har ikke bil. Noen ideer om hvor jeg bør gå? Dagsturer eller overnattinger? Det er jo kjempe mange muligheten i oslo da!! Ta f eks nordmarka. Nok skog hvertfall. Ta t-banen opp til Frognerseteren og gå innover. Finn er kart og se etter fine stier du kan gå. Er jo mange turhytter som du kan gå til. Du kan ta bussen til Fossum og gå innover dit. Du kan komme deg ut til kolsås og gå opp til kolsåstoppen så får du litt stigning. Det finnes mange muligheter! At du bor midt i Oslo er ingen hindring. God Tur! Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Tenkte faktisk på Kolsåstoppen . Ingen som har vært i HJK da? Hvordan er det der? Hva kan man forvente av fysiske påkjenninger, bortsett fra marsjer? Lenke til kommentar
no:Identity Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 De fleste fysiske påkjenningene er laget for å være en psykisk påkjennelse, for det er motvasjonen de i hovedsak tester (Selvfølgelig også at du er i relativt god from). Men med god marsjtrening, god kondis og godt over de satte styrkekravene så er det sansynligvis psyken du eventuelt vil ryke på. Lykke til! Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Da har jeg tatt utgangspunkt i treningsprogrammet på www.fallskjermjeger.no hvordan jeg skal trene. I stedet for 26 ukers trening, slik programmet er lagt opp, har jeg kun 15 før opptak. Om jeg trener godt, og følger planen de første 15 ukene, tror dere jeg vil klare meg, eller bør jeg trene enda mer intenst i denne perioden (Ikke trene flere dager, men hardere)? En ting til. Bør jeg koste på meg Jegerstøvler, ettersom jeg faktisk trenger gode, inngåtte sko under tjenesten, eller er M-77-støvlene gode nok? Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Alfa Beaver er å anbefale. Selv har jeg m77, og de funker veldig bra de så lenge man har en god såle Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 Takker for mange gode svar Lurte på en ting til. Må man ha fullført videregående (vitemål)? Jeg går 3. år på allmenn, men må ta et språkfag som privatist for å få vitnemål, men har egentlig ikke lest så mye på det, og ting ser ikke særlig bra ut. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Takker for mange gode svar Lurte på en ting til. Må man ha fullført videregående (vitemål)? Jeg går 3. år på allmenn, men må ta et språkfag som privatist for å få vitnemål, men har egentlig ikke lest så mye på det, og ting ser ikke særlig bra ut. Man trenger Grunnleggende studiemål eller hva fan det heter Altså man må ha fullført videregående med beståtte karakterer. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Takker for mange gode svar Lurte på en ting til. Må man ha fullført videregående (vitemål)? Jeg går 3. år på allmenn, men må ta et språkfag som privatist for å få vitnemål, men har egentlig ikke lest så mye på det, og ting ser ikke særlig bra ut. Du trenger ikke Generel studiekompetanse for å kunne søke deg inn som fallskjermjeger under førstegangstjenesten. Trengs heller ikke hvis du skal prøve deg på spesialjegeropptaket etter førstegangstjenesten. Det meste av det du lurer på står på de sentrale sidene til HJK/FSK http://www.mil.no/haren/hjk/start/ Endret 7. april 2008 av HV-I BW Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Takker for mange gode svar Lurte på en ting til. Må man ha fullført videregående (vitemål)? Jeg går 3. år på allmenn, men må ta et språkfag som privatist for å få vitnemål, men har egentlig ikke lest så mye på det, og ting ser ikke særlig bra ut. Du trenger ikke Generel studiekompetanse for å kunne søke deg inn som fallskjermjeger under førstegangstjenesten. Trengs heller ikke hvis du skal prøve deg på spesialjegeropptaket etter førstegangstjenesten. Ehm, er du helt sikker på dette? jeg ser på mil.no at det ikke står noe om studiekopetanse, men jeg er veldig sikker på at jeg har lest det før. Forresten var det en FSK soldat jeg snakket med på en uttanningsmesse jeg var på, og han sa at dersom jeg ikke fikk generell studiekompetanse kunne jeg ikke bli Spesialjeger. Men det er mulig ting har forandret seg siden den gang? Som sagt så er jeg nesten hundre prosent sikker på at krav til søkere har vert generell studiekompetanse Lenke til kommentar
40mm Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Takker for mange gode svar Lurte på en ting til. Må man ha fullført videregående (vitemål)? Jeg går 3. år på allmenn, men må ta et språkfag som privatist for å få vitnemål, men har egentlig ikke lest så mye på det, og ting ser ikke særlig bra ut. Du trenger ikke Generel studiekompetanse for å kunne søke deg inn som fallskjermjeger under førstegangstjenesten. Trengs heller ikke hvis du skal prøve deg på spesialjegeropptaket etter førstegangstjenesten. Ehm, er du helt sikker på dette? jeg ser på mil.no at det ikke står noe om studiekopetanse, men jeg er veldig sikker på at jeg har lest det før. Forresten var det en FSK soldat jeg snakket med på en uttanningsmesse jeg var på, og han sa at dersom jeg ikke fikk generell studiekompetanse kunne jeg ikke bli Spesialjeger. Men det er mulig ting har forandret seg siden den gang? Som sagt så er jeg nesten hundre prosent sikker på at krav til søkere har vert generell studiekompetanse De har fjernet kravet om Generel studiekompetanse fra de fleste grunnleggende befalsutdannings fra i år. Så det gjelder nok for FSK utdanningen også. Befalskurset til FSK er dessuten et UB kurs, og UB kursene har aldri krevd Generel studiekompetanse. Hadde det vært et krav, så ville det nok stått på siden deres, såpass tiltro har jeg til rekrutteringsoffiseren deres. Eneste stedet jeg kan se at et slikt krav skulle komme inn, må så tilfelle være hvis man skal søke seg videre til krigsskolen senere. Endret 7. april 2008 av HV-I BW Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Hvis du tar en titt på brevet du fikk med innkallelsen vil du se at feltstøvelen må være m77. Kjøp den gjerne nå slik at du får gått den inn. Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 (endret) Jeg regnet også med at man må ha generell studiekompetanse, men siden jeg ikke fant det på kravene ble jeg plutselig usikker. Skal ringe vpv i morgen og høre. Det står ikke noe om at det må være m77 på innkallingskortet. Bever Alpha skal visst være bedre til øvelsene man må gjennom i HJK, så jeg skal skaffe meg dem. Får spørre om det først da ---- Fant svaret: Kandidatene bør prioritere følgende: "...Benytte feltstøvler etter fritt valg som er inngått under trening forut for spesialjegeropptaket." Dere er konge hele gjengen! Topp service EDIT: En siste ting. På innkallingskortet står det noe om et grovuttak i uke 11-13. Jeg har ikke blitt innkalt til dette. Er dette noe jeg rett og slett har fått "hoppe over", eller en mix-up fra dems side? Endret 8. april 2008 av Semper Fidelis Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Så det er spesialjegeropptaket du skal inn til og ikke opptak til fallskjermjegertroppen? Lenke til kommentar
ULVENulv Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Jepp. FSK HJK ( Forsvarets Spesialkommando Hærens Jegerkommando) Lenke til kommentar
40mm Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Jepp. FSK HJK ( Forsvarets Spesialkommando Hærens Jegerkommando) Har du vært i førstegangstjenesten ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå