Spirre Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 da jeg er på utkikk etter deler til å oppradere pcen min snart, så faller valget på dette brikkesettet enkelt å greit fordi jeg ønsker å prøve ut sli med to 8800gts 320 kort. delvis fordi jeg allerede har et som klokker bra og fordi nyaktig samme kortet koster 1100,- nytt nå. jeg vil bare si først som sist at det skal ikke diskuteres intel i denne tråden. jeg har god kjennskap til det intel har på markedet per i dag og kjenner til de fleste argumentene dere vil komme med for å få meg til å velge intel. per i dag så er ikke det interessant. dersom det skulle bli aktuelt, så skal jeg si i fra. det jeg hovedsakelig vil ha hjelp til er å finne ut om det er noe poeng å gå for det dyrere 780 brikkesettet når man får hovedkort til halve prisen med 750 brikkesettet. hva er forskjellene? dersom noen kommer med forslag til et hovedkort så har jeg følgene krav/ønsker: * passiv kjøling. * greie overklokkingsmuligheter. * ikke fra asus (hater biosen) litt kjipt å si det, men utseende har også litt å si for meg. dfi, evga og xfx står høyt i kurs hos meg. svarte hovedkort er det beste. men så lenge fargekombinasjonene ikke ser ut som noe man kan finne på å spy ut etter litt for mye grandis og en litt for hard kveld på byen så er det vel forsåvidt greit. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Hovedforskjellen mellom 750i og 780i er at 780i støtter 3x x16 med full x16 båndbredde mens 750i støtter 1 x16 med full x16 båndbredde og 1 med x8 - 750i er bare er et redesignet hovedkort med en 650i + nv200 pcie 2.0 chip - 780i er et redesignet kort med 680i +nv200. Begge utvikler enda mer varme enn sine forgjengere mao passiv kjøling er ingen god ide - særlig ikke på 780i. Når du ikke vil ha Asus så spiller det ingen rolle da alle andre er Nvidia referanse kort produsert av Foxconn - MSI da, men vil du virkelig ha MSI... ;-) De er like sære og vrange som tilsvarende 650/780 kan være. 790i derimot - er en heeeeelt annen sak, og er verdt å innvestere i DDR3 for hvis man på død og liv skal kjøre SLI. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 (endret) 790 korta er jo enda dyrere da. over 2k for et hk er alt for dyrt. jeg ga i sin tid 1100 for dfi kortet mitt og det var helt greit. ser i ettertid at jeg skulle ha kjøpt sli versjonen, men på det tidspunktet jeg kjøpte det så forutså jeg ikke at jeg skulle sitte med det i nesten 3 år og i tillegg endre mening om sli. det med passiv kjøling er forsåvidt ikke et må ha argument, men om det skal være en vifte på det så bør den være stillegåënde og/eller justerbar. så 750 korta støtter ikke 2 stk 16x pci-express nei, det var jo litt surt. hvor mye taper du på at det ene kortet kjører i 8x? edit; det kan jo hende jeg velger å gå for et ati skjermkort, for dette hovedkortet er veldig fristende: http://www.hardware.no/artikler/entusiast-...r_phenom_/46065 men det må kjøpes fra utlandet. noen som har kjennskap til en god side å handle fra med bra priser? Endret 6. april 2008 av Spirre Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Du taper svært lite/ingenting på det med dagens "normale" kort, men med f.eks 9800GX2 og kanskje 9800GTX og ATI 3870X2 vil nok 8x porten begynne å bremse - noe som er fryktelig surt. Med tanke på at du må gi 17-1800 for ett 780i kort er rundt 2500 et røverkjøp for 790i, 780i er for å være litt snill, ikke akkurat et bra chipset, selv ett snart 3 år gammelt Intel 975X kort er helt overlegent kvalitet og stabilitetsmessig, men skal man kjøre SLI og bruke DDR2 så er det ingen vei utenom. Vurderer du virkelig Phenom fremfor Intel????? B3 versjonen er LITT bedre, men matcher fremdeles ikke gamle Q6xxx serien til Intel mhz for mhz - langt mindre Q9xxx serien, og når den i tillegg ikke overklokker noesomhelst i praksis.... Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 jeg vet. jeg er ikke nødvendigvis ute etter det råeste på markedet, men heller det jeg har lyst på, og jeg er amd mann, så langt det lar seg gjøre så kjøper jeg amd. jeg har riktignok lekt med tanken på intel. men fram til jeg faktisk klikker på bekreft ordre, så er ikke intel noe som frister. btw, jeg sa at ejg ikke ønsket en intel diskusjon, vennligst respekter det. takk. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 For all del, er glad for alle som kjøper AMD jeg, holder konkurransen i live= billigere prosessorer - men det var du som skulle ha Intel i utgangspunktet Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 da tror jeg du må lese første tråden en gang til. der sier jeg klart i fra om at intel ikke skal iskuteres. dessuten er det ikke en amd vs intel tråd i utganspunktet, for jeg spør om chipsett fra nvidia. intel og amd har ingenting med det å gjøre. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Nvidia Intel chipset ja, AMD versjoner er forresten ventet snart. Det blir ingen Intel vs AMD diskusjon sålenge du ikke er interessert i det - særlig ikke når det er bare meg som har svart - det må to til for å diskutere, i så tilfelle ytret jeg mitt synspunkt - et ganske objektivt sådan - at du ikke er enig i mitt synspunkt er helt greit. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 jeg er ikke direkte uenig, jeg bare ønsker ikke å ta tråden i den rettningen enda. men jeg har hørt at amd chipsettet 790 skal være bra. problemet der igjen er sli støtte, så det skal litt til for å få overbevist meg. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 AMD790FX er et meget stødig chipset, men da må du gå for ATI da ;-) Ellers er som sagt NForce 780A ventet snart, Nforce til AMD er et mye bedre chipset en til Intel, takket være at Nvidia slipper å designe en minnekontroller til AMD - det kan de rett og slett ikke ;-) Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 da får jeg håpe på at 780A kommer på noen feite hk til en fornuftig pris. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Tilsvarende Nforce kort til AMD bruker å bli litt rimeligere enn til Intel, så da har du noe å gå ut ifra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå