simes Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Hei, folkens. Jeg prøver å skrive et program som skal simulere Conway's game of life og plotte dette via pgplot. Jeg har skrevet programmet i c++ med blitz++ og installert pgplot (som forøvrig først og fremst for fortran og c). Jeg vet ganske lite om c++ som språk uten om å bruke det til å skrive små regnebaserte programmer og jeg kan heller ikke særlig mye om kompilering og denslags. Jeg har uansett skrevet programmet og inkludert cpgplot.h. Når jeg prøver å kompilere (slik jeg pleier å gjøre uten pgplot) skjer følgende: $ c++ -O3 -o test.o test.cpp/tmp/ccsFZtYb.o: In function `main': test.cpp:(.text+0x2706): undefined reference to `cpgopen' test.cpp:(.text+0x2734): undefined reference to `cpgenv' collect2: ld returned 1 exit status Noen gode ideer for hva som går galt? Jeg har prøvd med options som "-lcpgplot", men det hjelper ikke stort. Jeg har lagt ved hele fila som test.txt (.cpp) og et bilbliotek lib.txt (.hpp) (ettersom jeg ikke får lov til å legge ved .cpp-/hpp-filer av en eller annen grunn). Info om pgplot og dets funksjoner kan leses her. Alle kommentarer settes pris på. test.txt lib.txt Endret 5. april 2008 av simes Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Jeg googla litt vilt og det kan virke som om du må bruke -lpgplot også, men det er et skudd i blinde, men du har jo ikke noe å tape på det. lykke til Endret 6. april 2008 av Giddion Lenke til kommentar
simes Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Ja, prøvde det også. -lX11 også. Blir litt frustrert. Skrev om hele koden til python og skal prøve å få det til der i dag. Der fungerer det i alle fall å initialisere pgplot på en skikkelig måte. Skal prøve mer i dag. Frustrerende. Lenke til kommentar
Roptaty Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 1) Finn ut hvilke lib som pgplot installerer. 2) Sjekk om lib ender med .so/.a... Hvis det ender med .so.VERSJON, så må du lage en symlink til .so 3) Pass på at du har med katalogen der libfilen ligger i som -Lpath-til-lib Litt OT: De første gangene du lager et program, kan det være lurt å droppe optimaliseringer, da noen optimaliseringsrutiner hos kompilatoren kan introdusere diverse uønska features. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå