andré87 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Heisann Første innlegget her. Det jeg lurte på var som følger: Ferie og Jobb... Spørsmålet er så greit som: Må man ta ferie? Kunne godt tenkt meg å beholdt feriepengene itilegg til vanlig lønn i juni. Er dette lov. Er helt ny i jobben og jobben er ikke så gal å drive med. Takker på forhånd Lenke til kommentar
gyt6 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 etter loven så er arbeidsgiver pålagt å gje sine ansatte 5 uker (litt varierende fra sted til sted men...) minst 3 uker sammenhengende og resten kan du bestemme sjøl ut over året.....finnes arbeidsgivere som ikkje er så nøye på det som feks min....vil man ikkje ta ferie så samme for han. ikkje heilt lovlig då men sånn er det no Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Tullball gyt6. Ja, arbeidsgiver er pålagt å gi 5 uker ferie, men en er ikke pålagt å ta ferie. Du kan jobbe uten å ta ferie. Atpåtil kan du "overføre" opptil 10 dager ferie til neste år, dersom du ikke bruker ferietiden, eller deler av den. Lenke til kommentar
gyt6 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Kap II. Feriefritiden. § 5. Feriefritidens lengde (1) (Den alminnelige feriefritid) Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. (2) (Ekstraferie for arbeidstakere over 60 år) Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) *scramble*. Du har visst rett. Jeg var ganske sikker på at en ikke måtte ta ferie. Da stemmer det i hvert fall at denne loven ikke følges veldig godt. For øvrig er det ett unntak: "Unntaket er dersom en arbeidstaker ikke har opptjent tilstrekkelig med feriepenger, slik at feriepengene ikke dekker bortfallet av lønn under fraværet." Endret 6. april 2008 av Ryuk Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Ryuk, det stemmer. Var for ikke lenge siden i krangel med min arbeidsgiver fordi jeg ønsket å jobbe i ferien, men han ville ikke la meg gjøre det. Jeg begynte som lærling i august, dvs at jeg får utbetalt ca 3000-4000 i feriepenger, og det skal jeg liksom leve av i sommer? Jeg gikk inn på lovdata, hentet ut loven unntaket du viser til, og reddet skinnet. Så med andre ord ligger svaret i hvor mye feriepenger du har klart å opparbeide. Endret 6. april 2008 av ^Th0mas^ Lenke til kommentar
gyt6 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 den er eg med på. eg tok utgangspunktet i folk som har full jobb hele året. og der er det slapt blant arbeidsgivere å følge den. de har som regel en haug med ting som skulle ha vært gjort så hvis noen vil jobbe og ikkje ta ferie så blir sjefene glad hehe så vi har rett alle mann på hvert vårt område Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Men en ting jeg lurer litt på. Er lov å opparbeide seg masse feriepenger, ta seg "ferie", og søke sommerjobb i en annen bedrift? Lenke til kommentar
Suki_gsxr Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Kan ikke lovverket der sikkert. Tror ikke det er noe problem på sett og vis. Dog er det ofte arbeidsgivere som setter det som en betingelse at bi-jobber, som dette blir, skal avtales på forhånd. Da er det ikke sikkert arbeidsgiver går med på det. Lenke til kommentar
jenskujata Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 i din ferie kan du gjøre som du vil, om du ønsker en sommerjobb så har din arbeidsgiver ingenting med det. Foruten hvis du tar en sommerjobb i en konkurrende bedrift og du sitter med sensitiv data for ditt nåværende firma, hvis det ikke er tilfelle så kan du jobbe så mye som hjertet ønsker. Samme går hvis du tar en kveldsjobb i tillegg til din nåværende jobb. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Gjorde slikt når jeg var ung, gikk noen år helt uten ferie. Gode penger, men slit i lengden. Lenke til kommentar
Vidalon Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Det er to måter du kan gjøre dette på: - Gå til sjefen og høre med han/hun om det er greit at du ikke tar ferie i sommer. Har du en sjef slik som min, som er opptatt av å ha folk på jobb og ikke på ferie, så får du jobbe. - Sier sjefen nei, så må du sjekke ut hvor mye du har i feriepenger og om det er tilstrekkelig til å leve av. Er det ikke det må du hente ut det unntaket som ligger på lovdata. Endret 5. mai 2008 av Vidalon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå