Gå til innhold

Asus M50SA - en liten smykkesten. Ikke billig, men mye for pengene.

Anbefalte innlegg

Så.... jeg har sett meg litt om etter en ny bærbar PC som jeg kommer til å ha et par-tre år. Kjøpte meg en Acer 5920g som er en super PC, men har litt lav skjermoppløsning i forhold til mine ønsker.

Etter å ha snust rundt på nettet i lengre tid, sett på tester osv, kom jeg frem til at asus G1S så svært interessant ut, men helt tilfeldig snublet jeg over denne tråden:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=229282 og snart så jeg også denne: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=231402

Her er det en hel haug med bilder og informasjon å finne. Slike jeg ser det er denne modellen fysisk mindre og letter enn G1S(n) samt at den har bedre kjøleløsning og mange fler finesser. I Norge er ikke M50SV modellen til salgs (enda), men i stedet er M50SA til salgs.

Forskjellene er (klipp-og-lim av latskap):

M50SV-A1

- Screen: 15.4” WXGA+ 1440x900 glossy

- Processor: Intel Core 2 Duo Penryn T9300 2.5 GHz 6MB 800 FSB

- Graphics: GeForce 9500M GS 512MB DDR2

- Hard Drive: 250GB SATA 5400 rpm

- RAM: 3GB RAM DDR2 667 MHz SODIMM 2G+1G

- Optical Drive: DVD Super Multi

- 4X USB 2.0, 1X eSATA (share with 1 USB Combo Port)

- 1X IEEE 1394

- 1X ExpressCard

- VGA out

- HDMI

- Card Reader : SD/SDHC/MMC/MS)

- 1X RJ45 10/100/1000 Ethernet, modem, microphone in, headphone out (S/PDIF)

- Wireless: Wi-Fi (802.11a/b/g/n)

- Bluetooth 2.0+EDR

- Operating System: Windows Vista Homes Premium 32

M50SA-AK002C

- Screen: 15.4” WSXGA+ 1680x1050 glossy

- Processor: Intel Core 2 Duo Penryn T9300 2.5 GHz 6MB 800 FSB

- Graphics: ATI Radeon mobile HD3650 1Gb DDR2 VRAM

- Hard Drive: 320Gb SATA 5400 rpm

- RAM: 3GB RAM DDR2 667 MHz SODIMM 2G+1G

- Optical Drive: DVD Super Multi

- 4X USB 2.0, 1X eSATA (share with 1 USB Combo Port)

- 1X IEEE 1394

- 1X ExpressCard

- VGA out

- HDMI

- Card Reader : SD/SDHC/MMC/MS)

- 1X RJ45 10/100/1000 Ethernet, modem, microphone in, headphone out (S/PDIF)

- Wireless: Wi-Fi (802.11a/b/g/n)

- Bluetooth 2.0+EDR

- Operating System: Windows Vista Homes Premium 32

Med andre ord, høyere skjermoppløsning, større harddisk og ATI skjermkort i stedet for Nvidia, ellers identisk.

Jeg tenkte det kunne være interessant å sammenligne disse to maskinene siden de har forskjellige skjermkort, M50SV resultatene er hentet fra test-tråden linket over.

M50SV(nvidia 9500GS) 1280 x 720, totalt 921600 pixeler å rendere. Score: 3580 3DMarks.

M50SA (ATI HD3650) 1280 x 768, totalt 983040 pixeler å rendere. Score: 3818 3DMarks.

Flere pixler å rendere for ATI kortet og allikevel høyere score, så derfor bedre ytelse.

M50SV(nvidia 9500GS) 1440 x 900, totalt 1296000 pixeler å rendere. Score: 3089 3DMarks.

M50SA (ATI HD3650) 1400 x 1050, totalt 1470000 pixeler å rendere. Score: 3148 3DMarks.

Igjen flere pixler å rendere for ATI kortet og allikevel høyere score, så derfor bedre ytelse. At kortet har 1Gb videominne tror jeg har minimal betydning over 512Mb på slike oppløsninger, så det er nok mer et markedsføringstriks, dobbelt må jo være dobbelt så bra?

Maskinen virker særdeles godt bygget og er stilfull på alle måter, skjermen er også glimrende.

Gode høyttalere, selv om min Acer 5920G gir litt rundere og fyldigere lyd og derfor etter min mening er litt bedre.

Denne maskinen har fingeravtrykksleser, automatisk "trynegjenkjenning" via webkameraet. E-SATA, HDMI og gudene-vet-hva av ekstrafinesser som jeg ikke har fått testet/satt meg inni på langt nær.

Tastaturet er meget bra, og man får full numpad med på en 15.4" bærbar, genialt! Touchpad'en er den beste jeg har brukt til dags dato, akkurat passe følsom. At man kan bruke den til medieavspilling via windows media player er også en artig fordel.

Programvarepakken er helt grei, og maskinen kommer med langt mindre "søppelprogrammer" i forhold til Acer (Les Acer eManagement eMpowering eEtt-eller-annet-møkk-som-sluker-resurser-og-er-helt-unyttig). Dvs det var mye mindre drit å fjerne før jeg fikk maskinen slik jeg vil ha den.

Viftestøy er et ukjent begrep, ved normalt bruk hører man at harddisken spinner bedre enn viften, ved hardt bruk er det en lett blåsende lyd fra vifta, men langt fra støyende på noen måte.

Dette høres jo ut som gull og grønne skoger! Det må vel være noe negativt å finne?

Jo det er vel det, ingenting kan være perfekt.

Maskinen leveres med et kombinert Norsk/Dansk/Svensk tastatur, der svensk mal er grunnmalen, så er Norske tegn trykket på ekstra med grønn farge og Danske tegn med rød farge der det er forskjell, så noen taster har hele 3 tegn i forkjellige farger. Ikke noe stort problem i praksis, men litt irriterende om man ikke passer på hvor man trykker (jeg trykker hele tiden + i stedet for \ hvis jeg ikke passer meg).

Batterilevetiden er langt fra noe å skryte av, både Acer 5920g og Asus M50 leveres med 4800mAh batterier. Acer'en klarer opp mot 3,5 timer, riktignok med en svakere CPU og skjermkort enn asus M50. Asus M50 klarer rett under 2 timer på batterisparemodus og blandet bruk, ved hardt bruk holder den kun halvannen time. Ganske skuffende ja, men man kan få et 7200mAh 9-cellers batteri (som stikker litt ut på baksiden av maskinen) som vil hjelpe noe, men noen super batterilevetid blir det nok aldri (Har enda min gamle Netshop 259IEN som holdt over 5 timer når den var ny....).

Men totalt sett en super PC, spesielt når man ser på prisen.... www.ps.no er blant de rimeligste så vidt jeg vet med en pris på 11620,- for denne maskinen, sjekker man da prisen på Asus g1s(n) samt andre merker ser man at her er det mye for pengene og mye ny teknologi under panseret.

Skjermbilder fra 3DMark06 kommer snart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
Den klarer helt greit conan hvis man ikke tar på de heftigste grafikk effektene.

Spiller du AOC? Jeg ser etter en bærbar til 12k til å spille AOC + at den skal se litt stilig ut =P og da kom jeg over denne lekkerbisken ^^

Jeg lurer på fps i medium setting? =)

Kunne du sendt et skjermbilde av recommended på canyourunit.com

mvh meg

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...