Crowly Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Jeg vil si det kommer ann på hva man bruker pengene til eller på. De fleste her ser ut til å tenke på å bruke pengene på seg selv. Men penger kan brukes til å hjelpe andre, og å se glede hos andre kan være en ganske stor belønning i seg selv. Skal man kun se på det personlige, så tror jeg penger kun gjør deg mer lykkelig, eller rettere sagt mindre bekymret, til du har fått dekt de nødvendige tingene. Men lykke er en subjektiv definisjon, og hva vi prioritere og verdsetter her i livet er forskjellig. Tror ikke penger i seg selv kan gjøre noen lykkelige, men det er hva man gjør med dem, handlingen, som er det viktige. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 men det er (...) handlingen, som er det viktige. Eksistensialismen lenge leve! Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 mer penger = bedre mat + mere komfort + det beste av det beste du kjøper + akkurat det du vil ha + alt som koster penger Da jeg var liten fikk jeg bare brus på lørdag/søndag, men nå drikker jeg det nesten hver dag. Det eneste det har ført til i lengden er at den ekstra gleden med å ha brus er borte. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Vi tror vi har det så mye bedre med oss selv i dag enn for 50 000 år siden. Joda, vi slipper å fryse, maten holder seg lenger, vi trenger ikke å ligge på bakken og bli oppspist av innsekter osv. Men hva får oss til å tro at noe av dette har noe med lykke å gjøre? Det er komfort, luksus, lettvinthet. Jeg tror svært mange sidestiller lykke med luksus. Mange trenger nok heller aldri å tenke mer over det. Kanskje det er det beste – for livet sin del. Luksus fører til mer fritid, kanskje latskap, som igjen fører til økt mental aktivitet – økt tankevirksomhet. Man tenker over ting man kanskje ikke forstår, ting man har vanskeligheter med å forholde seg til, og da blir man svært lett deprimert. Før eller siden skal man jo dø. Før eller siden skal alle dø. Menneskeheten kommer ikke til å vare evig. Selv om vi klarte oss aldri så lenge, vil universet til slutt bli totalt ubeboelig. So, what's the point, liksom? Vel, det går muligens an likevel, uten å fornekte dette. Uten å ty til illusjoner om evig liv etter døden. Uten å si til seg selv at «nei, han er bare suicidal». Eller kanskje ikke. Kanskje lykke bare er et paradoksalt konsept, en flyktig drøm, en fantasi vi har funnet på for å gi livet mening. Det finner man nok aldri ut av, for hadde man funnet ut av det, da hadde man kanskje innsett at det å leve er å fornekte døden. Det å eksistere er å fornekte ikke-eksistensen. Da hadde man fort blitt virkelig suicidal, og dét er rart å forholde seg til for et fenomen som liv, som har basert seg på å fortsette å eksistere. Så kanskje er uvitenhet nøkkelen til lykke. Det er vel en årsak bak ordspillet lykkelig uvitenhet. Store spørsmål gir ingen svar man ønsker å høre. Man prøver nå stort sett bare, og ser hvordan det går. Dét er livet i et nøtteskall, det. Ønsker du lykke, sier du? Så ikke spør, bare lev. Lenke til kommentar
marlboro! Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Penger gjør det enklere å gjøre ting som gjør en lykkelig. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Det er mulig penger ikke gjør deg lykkelig, men det gjør deg nå i alle fall ikke ulykkelig. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 For å kunne svare på det spørsmålet så må jeg vel først bli rik!? Så da blir foreløpig svar; aner ikke. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Selvfølgelig blir man ikke lykkelig av penger, det er det man får for dem. En kjent man hevder at helse, penger og kjærlighet(/sosiale ting? husker ikke akkuratt nå) er alt man trenger og jeg synes det høres ganske riktig ut. Mangler du en av tre så faller de andre lettere. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 For å kunne svare på det spørsmålet så må jeg vel først bli rik!? Så da blir foreløpig svar; aner ikke. Du har vel penger innimellom, man trenger jo ikke nødvendigvis være rik for å vite om penger fører til lykke. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 For å kunne svare på det spørsmålet så må jeg vel først bli rik!? Så da blir foreløpig svar; aner ikke. Du har vel penger innimellom, man trenger jo ikke nødvendigvis være rik for å vite om penger fører til lykke. Rik er for meg å ha så mye kroner at det er bekymringsløst. Så lenge jeg ikke har den bekymringsløsheten konstant så vet jeg ikke hvordan det føles. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Rik er for meg å ha så mye kroner at det er bekymringsløst. Så lenge jeg ikke har den bekymringsløsheten konstant så vet jeg ikke hvordan det føles. Finnes den i det hele tatt? Enten har man ikke nok penger, eller så har man så mye penger at man blir redd for å miste dem, eller må konstant sørge for inntekten så man aldri går tom osv. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Jeg er av den oppfatningen at man MÅ ha en viss sum penger for å være lykkelig (synd, men sant). Allikevel kan man fortsatt bli lykkeligere om man har mer penger. Det spørs litt hva du ofrer for å få mye penger. Så jeg vil si at man blir lykkelig av penger - desto mer man har - såfremt de ekstra pengene ikke bringer med seg noen negative sider også. Man kan ha funnet drømmedama og ha et flott liv selv om man ikke er rik, men får du begge deler uten noen "bivirkninger" så er det klart at det er å fortrekke. Endret 6. april 2008 av Dux ducis Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Buddhister o.l. vil være svært uenig med deg. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Buddhister o.l. vil være svært uenig med deg. Okei? Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Buddhister o.l. vil være svært uenig med deg. Greit det, prøv å vær skikkelig hardcore buddhist i Norge og se om det går bra. Jeg tviler på at du vil leve et godt liv. Du vil antagelig ende opp som uteligger. Her i landet er dessverre en viss sum penger påkrevd for å kunne leve lykkelig. Til og med "urbefolkningen" (samene) vår er preget av pengeøkonomi, selv om man skulle tro at de kunne leve fint med bare naturen.. Men så er jo jeg økonomistudent og ikke-troende. Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Hvis ikke penger gjør deg lykkelig... så kan de pillene du for av legen... som du har råd til... gjøre det . Lenke til kommentar
RWS Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Skiftet jobb for et halvt år siden og gikk opp i lønn med 100 000 kroner i året. De ekstra pengene har vi satt på sparing, ene og alene fordi min kone og jeg allerede hadde det vi trengte for å klare oss. Vi hadde til regninger og mat og det vi trengte ekstra FØR jeg byttet jobb og selv om det er deilig å ha en del ekstra i "bakhånd" var det ikke derfor jeg skiftet jobb. Jeg skiftet jobb fordi jeg stagnerte i den forrige jobben, jeg kom til et punkt der ingenting var en utfordring lenger og uten utfordringer trives ikke jeg i jobben og det blir vel lykken for meg sånn sett. Noen lever i den villfarelsen at de må ha mer hele tiden og jeg tror du tilslutt ikke eier pengene men pengene eier deg. Du MÅ være der hele tiden for å passe på dem sånn at de genererer enda mer penger og slik fortsetter det.... Husker når jeg reiste hjem fra sykehuset etter at min førstefødte kom til verden og låten "cats in the cradle" kom på radioen. Den fikk meg til å tenke. Tror Finn Kalvik har en norsk versjon som heter "aldri ride ranke og vugge sang" og den handler enkelt og greit om en far som aldri har tid, som aldri er der for sønnen sin men bare jobber og jobber til det en dag går opp for ham at det er for sent.... Da sønnen ikke lenger har tid og jeg hadde ikke lyst til å gjøre sånn mot mine barn og tok et valg der den natten. Jeg valgte å ha mindre penger og heller være der sammen med mine barn. Lykke er passelig med penger tror jeg. Ikke for lite og ikke for mye, men setter du spinningen/forbruk større enn vinningen/inntekt hele tiden så MÅ du jo ha mer.... Eller låne... Men du må jo betale lånene også.... Så for meg er lykke passe med penger. Men penger alene er ingen lykke, det er flere faktorer inne i bildet. Vi har så vi klarer oss og nå har vi også til en vaskemaskin hvis den skulle ta kvelden. Men det beste med den nye jobben er utfordringene den gir!!! Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Tror ikke at penger gjør lykke, men heller at penger mm. kan medføre fravær av ulykke. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Alt som er moro koster penger. Jeg tror ikke at lykken ligger innen å alltid ha råd til det en har lyst på, men derimot ha nok til det daglige og litt ekstra er det som regnes som den gylne middlevei. DER tror jeg lykken ligger. Merker selv at jeg har mer psykisk overskudd i måneder med lite regninger og store lønnsinnbetalinger. Selv om jeg nødvendigvis ikke bruker overskuddet til noe spesielt, så står dem på kontoen og virker beroligende og betryggende på meg. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Alt som er moro koster penger. Jeg tror ikke at lykken ligger innen å alltid ha råd til det en har lyst på, men derimot ha nok til det daglige og litt ekstra er det som regnes som den gylne middlevei. DER tror jeg lykken ligger. Merker selv at jeg har mer psykisk overskudd i måneder med lite regninger og store lønnsinnbetalinger. Selv om jeg nødvendigvis ikke bruker overskuddet til noe spesielt, så står dem på kontoen og virker beroligende og betryggende på meg. Me too... Du har en "buffer" liksom som du, hvis "ulykken" er ute (Da er jeg stort sett inne...) kan falle tilbake på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå