Gå til innhold

Blir man mer lykkelig av penger?

Anbefalte innlegg

http://www.dn.no/borspause/article1373767....WT.mc_id=dn_rss Dagens Næringsliv referer til noen som sier at man blir mer lykkelig av penger. De som sier dette er økonomer (noe som kanskje dermed kan forklare påstanden deres).

Blir du mer lykkelig av penger?

Min egen erfaring er at en viss sum penger er nødvendig for å være fornøyd, jeg trenger å få betalt regninger, og så trenger jeg penger til mat og andre forbruksvarer, f.eks. snus og cola. Om jeg har dette er jeg vanligvis fornøyd. Jeg har opplevd et par ganger å få uventede høye beløp inn på kontoen, og jeg ble ikke særlig mye mer fornøyd, pengene bare forsvant veldig fort og jeg satte ikke så høy pris på ting jeg setter pris på til vanlig. Jeg har også opplevd å være helt pengelens, og f.eks. bare ha en pakke kjøttdeig i fryseren og litt pasta i skapet, men likevel smakte maten virkelig som et herremåltid og de få materielle tingene jeg kunne få hendene i var mye mer tilfredstillende enn når jeg hadde mer enn nok penger til disse tingene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde den diskusjonen med en på jobben her om dagen.

Mitt ståsted var at penger i seg selv gjør deg ikke lykkelig nei. Men penger gir deg muligheten til å tilbringe tid på de tingene som gjør deg lykkelig, om det er familie, hobby, venner, o.s.v...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Jeg hadde den diskusjonen med en på jobben her om dagen.

Mitt ståsted var at penger i seg selv gjør deg ikke lykkelig nei. Men penger gir deg muligheten til å tilbringe tid på de tingene som gjør deg lykkelig, om det er familie, hobby, venner, o.s.v...

Vet ikke om jeg skal være så enig i det. Jenta mi har en far som er non-stop opptatt med arbeid, han tjener fett med penger og strør om seg med tusenlapper, men han har bare sett det eneste barnebarnet sitt et par ganger siden han ble født. Samme med broren min som eier et eget firma, han har ikke særlig mye tid til familie og moro, hvis jeg ringer han og spør om han vil komme og spise middag, så er det ofte noe sånnt som "nei, jeg er dessverre i moskva for øyeblikket" e.l. Han skal være god for en hel del penger, men virker ikke som han har tid til å bruke de.

Lenke til kommentar

For å bli ordentlig lykkelig må man jo ha nok penger til å leve et friskt liv med en vesentlig mengde goder, men utenom det har det ingen betydning for meg hvertfall :)

Tvert imot. Mye penger kan gjøre deg besatt. Du går hele tiden rundt og tenker hvordan du kan unngå og miste pengene eller hvordan du skal få mer (MER MER!!!).

som sagt har lykke mer med venner, familie, kjærlighet til andre og til deg selv.

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg skal være så enig i det. Jenta mi har en far som er non-stop opptatt med arbeid, han tjener fett med penger og strør om seg med tusenlapper, men han har bare sett det eneste barnebarnet sitt et par ganger siden han ble født. Samme med broren min som eier et eget firma, han har ikke særlig mye tid til familie og moro, hvis jeg ringer han og spør om han vil komme og spise middag, så er det ofte noe sånnt som "nei, jeg er dessverre i moskva for øyeblikket" e.l. Han skal være god for en hel del penger, men virker ikke som han har tid til å bruke de.

Da vil jeg si at faren din heller setter karriere foran familie fordi karrieren hans gir ham lykke.

Hadde han vært ulykkelig fordi han arbeidet så mye hadde han nok gjort et forsøk på å trappe ned litt..

Lenke til kommentar

Er jo klart penger hjelper på lykke, siden man kan få seg ting man kanskje har ønsket seg siden man var liten. Som f.eks en Ferrari eller noe. Men jeg for min del har lyst å tjene pengene, altså gjøre meg fortjent til de.

Uansett så ville jeg aldri hatt meg en kjæreste som jeg mistenke likte meg pga. pengene.

Lenke til kommentar

Så lenge en får dekket de grunnleggende behovene så tror jeg penger er en overflødig luksus. Hvor kjedelig er det ikke å få alt servert på sølvfat (bokstavelig talt)? Joda, det er veldig mye jeg har lyst på akkurat nå, men om et år så er plutselig alle de tingene jeg vil ha nå mottatt og det er da ikke mer å ønske seg, woo-fucking-hoo.

Som Phannyboy sier, å gjøre seg fortjent til pengene er mye bedre når det kommer til langsiktig glede.

Lenke til kommentar

ser ikke hvordan man ikke kan bli mer lykkelig av penger.

mer penger = bedre mat + mere komfort + det beste av det beste du kjøper + akkurat det du vil ha + alt som koster penger

om noen har en forklaring på at man ikke blir mer lykkelig av penger vil jeg høre den ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes begrepet lykke er veldig omfattende og forskjellig fra person til person.

Det hjelper ikke å ha tjue mill mens du har kreft i hele deg.

Min konklusjon på det hele er at mye penger kan bidra til å gjøre livet lettere, men ikke i seg selv gjøre at livet blir verdt å leve.

Lenke til kommentar

mer penger = bedre mat + mere komfort + det beste av det beste du kjøper + akkurat det du vil ha + alt som koster penger

om noen har en forklaring på at man ikke blir mer lykkelig av penger vil jeg høre den ;)

Nå tenkte jeg i en annen retning enn nåværende lykke. Du er ikke lykkelig om du spiser det fineste kjøtt hver dag i 3000 dager enn om du kanskje spiser biff en gang annenhver uke. Hva får du ut av det?

Go jødedommen :woot:

Lenke til kommentar

om noen har en forklaring på at man ikke blir mer lykkelig av penger vil jeg høre den wink.gif

Man kan nok bli mer lykkelig, men det farlige med penger er at det absolutt kan gjøre livet kjipt også. Det skjer når man setter for mye lit til pengene og det man bruker dem på. Man bruker og bruker, nyter og nyter, og forvirringen og fortvilelsen øker når lykken ikke øker sammen med forbruket. Det slo meg her om dagen at "gode ting" ikke gjør meg lykkelig, men de kan minne meg på at jeg har det bra. Resten sitter mellom øra. To gode ting er ikke nødvendigvis bedre enn en, forventningene og forpliktelsene til den andre forminsker gleden over den første. Jeg tror at lykken ligger mye i kontrastene. Spiser du sjokolade hele tiden er det ikke godt. Hedonisme er noe tøv.

Noen som husker Thorn-reklamen? "You must not own more than seven things, or the things own you ..." Det er kanskje en karikatur, men å tenke i de baner er ikke så dumt. Man trenger en viss materiell standard for å ha det bra nå til dags, trikset er å finne ut når det holder. Etter det går det nemlig nedoverbakke.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Svaret er ganske enkelt, nei. Penger fører til at man får det mere som man vil, og gjør man det hele tiden så skal det mere til for og glede.

Mange av tingene, ihvertfall i mitt liv som har gjort meg glad har jeg lite å takke penger for. Penger er en nødvendighet i nå dagens samfunn. jeg sier ikke at det ikke hadde vært greit med mye penger men ingen definisjon på lykke. Mange rike folk / firmafolk som sitter som deppa psykotiske kolahuer.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke hatt noe imot et par millioner inn på kontoen, men er ikke sikker på om det hadde gjort meg så mye mer lykkelig i lengden. Fikk nylig litt ekstra penger på kontoen og kjøpte meg en ny pc, men plutselig har jeg ikke noe særlig intresse av å prøve alle mulige nye spill som jeg bare kunne drømme om å prøve på den gamle pcen.

Lenke til kommentar

Alle vet vi egentlig at penger ikke kan kjøpe lykke; alle har vi hørt ordtaket. Så går vi og kjøper masse rart likevel, og tenker ikke mer over det.

Materialisme er mer utspekulert enn man tror. There's more to it than meets the eye. Man skjønner det ikke før man skjønner det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...