Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv - Vil mine kreditorer ta den?

Janette1975

Anbefalte innlegg

Det ser ut til at jeg vil arve litt penger, siden jeg har en del gjeld (lånekassa etc),

er jeg litt bekymret for at kreditorer vil slå kloa i pengene. Hvis vi antar offentlig skifte,

hvordan vil kreditorer gjøre dette rent teknisk, og hvor sannsynlig er det?

Jeg har hørt at det muligens kan ligge inne overvåkning på mine konto.

Hvor sannsynlig er det?

Jeg bor i utlandet, og er så vidt jeg vet ikke slått konkurs noe sted,

men det kan jo ha hendt uten at jeg vet det.

Jeg har aldri hatt problemer med min norske konto.

(Hvis jeg tror pengene kan bli konfiskert, vil jeg frasi meg arven)

??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De tar ikke arven din - de tar hva som helst de måtte få tilgang til av dine penger inntil gjelden er inndrevet. I det øyeblikk du har mottatt pengene vil de være fritt bytte for kreditorer med hjemmel.

Nå synes jeg generelt at man skal betale gjelden sin jeg da.

Men hvordan vet de at jeg arver? Eller hvordan pengene er utbetalt?

Lenke til kommentar
Men hvordan vet de at jeg arver? Eller hvordan pengene er utbetalt?
Det avhenger - som du indikerer - av skifteprossessen - offentlig skifte gir økt sannsynlighet, og dersom informasjonen er kjent av den (evt advokat) som foretar skifte - kan det hende at denne er bundet av lover og regler (har ikke kunnskap om advokaters forpliktelser på dette området.) Deretter blir det jo snakk om overførsel. Overførsel til utlandet skal jo rapporteres og beløpsgrensen er nokså lav. Det vil igjen si at man kan spore din utenlandske konto. Hvor greit dette er for kreditorer er ikke godt å si - det avhenger av hvor mye penger du skylder - og hvordan du har opptrådt i forhold til kreditorene. Er kreditoren Staten har de mange maktmidler. Om du har problemer med dette bør du rådføre deg med en god advokat.
Lenke til kommentar

En vanlig kreditor vil gå til namsmannen og kreve tvangsutlegg. Da vurdere namsmannen hva du har å ta utlegg i. Har du ingenting vil namsmannen svare kreditorene at har var det 'intet til utlegg'. Namsmannen kan henvende seg til alle banker og få opplysninger.

Det er ikke noe i veien for at kreditorene kan holde liv i et krav ved å stadig gjøre nye forsøk.

Lenke til kommentar
En vanlig kreditor vil gå til namsmannen og kreve tvangsutlegg. Da vurdere namsmannen hva du har å ta utlegg i. Har du ingenting vil namsmannen svare kreditorene at har var det 'intet til utlegg'. Namsmannen kan henvende seg til alle banker og få opplysninger.

Det er ikke noe i veien for at kreditorene kan holde liv i et krav ved å stadig gjøre nye forsøk.

Jeg er litt i samme situasjon ,bor skjult i utlandet med gjeld, men ikke arv.

Så man kan tenke seg at mine Norske konto blir sjekket med jevne mellomrom, og at de slår til hvis det er betydelige beløp på kontoen? Men at det ikke er så sannsynlig at det ligger inne en kontinuerlig overvåkning som sperrer kontoen umiddelbart?

Hvis jeg vil kontakte kreditor for å forhandle, er det vel best ikke å ha penger på konto i Norge?

Lenke til kommentar
Må bare si at jeg si at jeg ikke er veldig intressert i å hjelpe gjeldsflykninger og andre som ikke er intressert i å gjøre opp etter seg.

En kan også se anerledes på det:

ved å diskutere muligheter for gjeldsflyktninger

til å slippe unna, så kan man jo bidra til å tette hullene ?

Er det mulig å legge opp til stor gjeld - og så ta et 10-20 års opphold i Karibien, Thailand ?

Lenke til kommentar
Må bare si at jeg si at jeg ikke er veldig intressert i å hjelpe gjeldsflykninger og andre som ikke er intressert i å gjøre opp etter seg.

Second that. Når man ikke er interessert i å prøve en gang, men stikker av, så...

Hvis du ser på siste linjen i min siste post, skule det vaere klart at det ikke er tilfellet.

(Hvis pengene blir tvangsinndrevet, vil det meste gå til inkassogebyrsluk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...