bøllefrøet Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Forrige uke ble jeg stoppet av en sivil. Jeg kjørte såpass fort at førerkortet ville blitt tatt direkte, men han lot meg gå med en advarsel. Ved neste fartsovertredelse, uansett hvor høy, vil jeg miste lappen. Jeg har prøvetid fram til mars neste år, da har jeg hatt lappen i to år. Men altså , hvor lenge vil den advarselen gjelde? Kan ikke tro den gjelder for alltid, men på en annen side så skulle jeg jo faktisk ha mistet lappen, så jeg fortjener jo ikke en sjanse til? Noen som har peiling? Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Hvis det ble loggført i politiets registere så står det der til evig tid nærmest. Så neste gang politiet søker opp navnet ditt i sine registre vil det komme fram at du har fått en advarsel for kjøring i høy hastighet eller lignende. Dette kan påvirke utfallet neste gang man blir stoppet, f.eks ved at politimannen egentlig bare tenkte å gi deg en advarsel men heller gir deg et forelegg da han får vite at du har kjørt for før og ikke lært av advarselen du fikk. Selv om politimannen sier at du får en advarsel så blir det ikke nødvendigvis loggført Lenke til kommentar
bøllefrøet Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 Men han sa det at den minste fartsovertredelse vil føre til at jeg mister lappen. Men det kan vel egentlig ikke tells som x antall prikker heller, for så vidt jeg forsto har jeg ingen flere sjanser. En god stund fremover. Hvis jeg blir stoppet om 3 år og de ser den advarselen står der så er jo det en lang tidsperiode, men allikevel skulle jeg jo egentlig ikke fått den her sjansen i det hele tatt? Meget forvirret her nå. Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Må si at jeg skjønner ikke helt hva som er så forvirrende. Du fikk en muntlig advarsel og slapp unna uten bot/prikker/inndratt førerkort osv. Denne gangen var du heldig, neste gang er du kanskje ikke fullt så heldig da du allerede har sluppet billig unna. Det at "den minste fartsovertredelse fører til at du mister lappen" kan du ta med en bøtte salt. Det er fastsatte satser for hvor fort man må kjøre i de forskjellige sonene for å miste lappen for fart. Politiet kan likevel beslaglegge førerkortet ditt hvis de mener du bryter vtrl §3 Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Forrige uke ble jeg stoppet av en sivil.Jeg kjørte såpass fort at førerkortet ville blitt tatt direkte, men han lot meg gå med en advarsel. Ved neste fartsovertredelse, uansett hvor høy, vil jeg miste lappen. Jeg har prøvetid fram til mars neste år, da har jeg hatt lappen i to år. Men altså , hvor lenge vil den advarselen gjelde? Kan ikke tro den gjelder for alltid, men på en annen side så skulle jeg jo faktisk ha mistet lappen, så jeg fortjener jo ikke en sjanse til? Noen som har peiling? Heisann Du får være glad for at du slapp med en advarsel, men du behøver ikke å bekymre deg for at dette skal komme tilbake og bite deg i ræva på et seinere tidspunkt. Han kan ikke si at du mister lappen neste gang du blir tatt for å kjøre for fort, dette er ikke noe han er herre over. Med mindre du gjør noe som isolert sett gjør at du kvalifiserer til å miste lappen, kommer du ikke til å miste den. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 I og med at du i det hele tatt spør om dette etter å ha fått såpass "grei" behandling vitner om at du ikke lærte noe av dette og før eller siden kommer til å kaste bort lappen din uansett. "Fortjener en sjanse til"? Du har fått gullsjansen din! Du har fått en enestående sjanse til å beholde lappen, slippe å kjøre opp på nytt på den betingelse at du faktisk overholder fartsgrensa, som du egentlig skal. Dersom du mister lappen om tre år, så går vel det hele opp i opp? Egentlig? I og med at du fikk beholde den i dag ser jeg ingen grunn til at du skal få beholde den om 3 år.. I så fall har du bare utsatt det hele 3 år. Pris deg heller lykkelig over at du slipper å kjøre opp på nytt.. Forutsatt at du klarer å holde fartsgrensa til du er ferdig med prøvetida di, da. Lenke til kommentar
bøllefrøet Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 I og med at du i det hele tatt spør om dette etter å ha fått såpass "grei" behandling vitner om at du ikke lærte noe av dette og før eller siden kommer til å kaste bort lappen din uansett. "Fortjener en sjanse til"? Du har fått gullsjansen din! Du har fått en enestående sjanse til å beholde lappen, slippe å kjøre opp på nytt på den betingelse at du faktisk overholder fartsgrensa, som du egentlig skal. Dersom du mister lappen om tre år, så går vel det hele opp i opp? Egentlig? I og med at du fikk beholde den i dag ser jeg ingen grunn til at du skal få beholde den om 3 år.. I så fall har du bare utsatt det hele 3 år. Pris deg heller lykkelig over at du slipper å kjøre opp på nytt.. Forutsatt at du klarer å holde fartsgrensa til du er ferdig med prøvetida di, da. Jeg har nå skrevet at jeg ikke fortjener en sjanse til hvis noe skulle skje? Og ikke lærer? Jeg tenker på ved rene uhell, nå er jeg generellt redd for å miste den fordi det muligens står noe på meg. Og du vet ikke noe om min generelle kjøring, heller det som skjedde forrige uke. Så du skal nå være ytterst forsiktig med å si noe her. Takk for svar. Hvor fort kjørte du da? 140 i overgangen mellom en 100/90 sone. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Ytterst forsiktig? Nei, jeg vet ingenting om hvordan du kjører, men med tanke på at du har hatt lappen i 11 måneder er du vel verdensmester. Og utfra holdningen i innleggene dine er det tydelig at du ikke har forstått alvoret, men heller syter og klager fordi "slemme politimennene sier at de skal ta lappen min hvis jeg kjører for fort igjen, selv om jeg var dritheldig som fikk beholde det denne gangen, bu hu huuu! Jeg vil kjøre for fort igjeeen, men uten å miste lappen da oooog" Lenke til kommentar
eab Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Sannsynligvis fikk du bare en muntlig advarsel da de ikke hadde måling på deg... Det er ikke værre enn å tenke "hey, idag hadde jeg flaks" og så legge det hele bak seg. Skjønner ikke helt hva du spør og graver om Og ikke lærer? Jeg tenker på ved rene uhell, nå er jeg generellt redd for å miste den fordi det muligens står noe på meg. Hvor fort kjørte du da? 140 i overgangen mellom en 100/90 sone. Det ikke et "rent uhell" å kjøre 140 i 100 sonen, det skjønner du selv også Lenke til kommentar
bøllefrøet Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Ytterst forsiktig? Nei, jeg vet ingenting om hvordan du kjører, men med tanke på at du har hatt lappen i 11 måneder er du vel verdensmester. Og utfra holdningen i innleggene dine er det tydelig at du ikke har forstått alvoret, men heller syter og klager fordi "slemme politimennene sier at de skal ta lappen min hvis jeg kjører for fort igjen, selv om jeg var dritheldig som fikk beholde det denne gangen, bu hu huuu! Jeg vil kjøre for fort igjeeen, men uten å miste lappen da oooog" Asså, jeg syns virkelig synd på mennesker som deg. Oppføre seg som en på ti mnd fordi noen sier noe du ikke liker? Jeg stiller et enkelt spm fordi jeg lurer på noe, og der sitter du og prøver å finne på noe mest mulig spydig? Asså nei, kan virkelig ikke si jeg skjønner hvor vitsen er. Og hallo, jeg er verdensmester ja, og alt jeg sier tyder på det Noen flere usaklig kommentarer kanskje? Og du andre- følg med hva jeg snakker om da, forrige uke vs. framtiden. Men takk for svar, nå skal jeg ut å kjøre i minst 150, for jeg har faen meg ikke lært, og kan vel egentlig kjøre oppmot 180 siden jeg er så proff. Sukk. Lenke til kommentar
eab Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Ok. Nå skal du få høre et eksempel fra virkeligheten. Noen hadde ringt inn til politiet og fortalt om at bil X med regnr. XX99999 hadde kjørt fort/uforsvarlig/whatever. Fire mnd. etter ble jeg stoppet i bil X. Politiet kom og slo av en prat, gikk tilbake i politibilen med førerkort og vognkort og kom ut igjen etter 4-5 minutter. Da begynte de å spørre om jeg kjente til den episoden som noen hadde ringt inn til politiet om. Jeg visste selvfølgelig ikke noe om det, da bilen ikke var registrert på meg, men det var tydelig at polititjenestemannens reaksjon var farget av opplysningene han fikk over sambandet. Det samme kan skje med din advarsel, DERSOM det er loggført. Du kan mao. ikke regne med å slippe like billig unna neste gang du blir tatt for å gjøre noe dumt i trafikken. Men det er bare dersom du blir stoppet av samme politimann eller at loggmeldingen kommer opp når de søker på deg som person. Det er ikke værre enn å oppføre seg når politiet er i nærheten. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 140 i overgangen mellom en 100/90 sone. Da skulle du egentlig mistet lappen, men det er helt på grensen hvis det er i 100-sonen. Det han mente var nok at hvis du kjører så fort at du skulle mistet lappen igjen vil du gjøre det, ikke at du mister lappen uansett hvor mye for fort du kjører. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 jeg må bare si at jeg ikke skjønner hvorfor folk skal kjøre så mye over fatsgrensa. ligger aldri 10 over fartsgrensa. bare å ha på noe god musikk i bilen. slappe av og nyte kjøringa. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Loggfører politiet virkelig advarsler? Hvis politiet tar en med prøvetid i 140 i 100/90 sona, og lar denne personen gå, for så å loggføre det hele, vil ikke da politikonstabelen komme i trøbbel da? Førerkortet skulle jo blitt tatt på stedet. Ble advart selv for en 65 i 50 sona en gang. Men politiet fikk ikke målt meg. Ble 2 år senere stoppet for en ulovlig usving i tom by klokka 04.00. Da sa politimannen som stoppet meg at jeg skulle få gå, siden jeg ikke hadde blitt stoppet før. Men hvis jeg gjore så mye som å bli tatt i en fotoboks, skulle han sørge for at jeg aldri skulle få kjøre bil igjen... Jeg tror advarsel betyr: "Jeg fikk ikke målt deg skikkelig og gidder ikke å gå videre med dette og skrive en komplisert rapport." Endret 9. april 2008 av Rs125 Lenke til kommentar
eab Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 (endret) Man hører ofte på sambandet at avvikende bilkjøring (enten det er fortkjøring, uforsvarlig kjøring, vinglete kjøring, mistanke 22-1, spinning, sladding osv) bli loggført opp mot person eller bil. Man kan til og med høre at en bil blir stoppet og at det blir loggført at bilen har blitt stoppet der og der klokken da og da Endret 9. april 2008 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå