bkf_94 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 hei jeg har et bok-prosjekt på gang og da hadde jeg noen spørsmål som jeg håpet å kunne få svart på 1. i bøker som f.eks eller ''Livet som Innsatt '' (eller bøker med lignende tittler) der forfatteren forteller om hvordan det er å være (i dette tilfellet) innsatt kan forfatteren bruke ''Jeg'' som i '' Jeg syntes maten i fengsel var forferedlig'' eller må han hele tiden unngå ''Jeg'' og skrive ''Maten i et fengsel er forferdelig''? 2. Sånn bøker ''Livet som ... '' Hvor mange sider pleier de å være på? takker til de som kan svare på spørsmålene mine Lenke til kommentar
Takethebluepill Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 man skriver slik man selv mener er bra, jeg synes ikke man skal følge et mønster.. bare skriv slik at det blir tolkbart og tankeverdig, og la det bli så langt det blir, ikke fyll på med en meningsløs ordbok ejakulasjon bare for å få det i riktig lengde Lenke til kommentar
marena Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 hei jeg har et bok-prosjekt på gang og da hadde jeg noen spørsmål som jeg håpet å kunne få svart på 1. i bøker som f.eks eller ''Livet som Innsatt '' (eller bøker med lignende tittler) der forfatteren forteller om hvordan det er å være (i dette tilfellet) innsatt kan forfatteren bruke ''Jeg'' som i '' Jeg syntes maten i fengsel var forferedlig'' eller må han hele tiden unngå ''Jeg'' og skrive ''Maten i et fengsel er forferdelig''? 2. Sånn bøker ''Livet som ... '' Hvor mange sider pleier de å være på? takker til de som kan svare på spørsmålene mine HEI! Skriver du i jeg-form, blir det hele mer personlig, etter min mening. Men som variasjon, kan det kanksje være lurt å benytte seg av begge skriveformene Lenke til kommentar
Licht Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Sidetallet skal du ikke bry deg om. Fortell en historie. Den er ferdig når den er ferdig. Synsvinkelen (førstepersons eller en av flere tredjepersonsvinkler) kommer til å ha en viss betydning for hvordan du vil fortelle historien. Du kan fint ha f.eks. indre monologer og dele hovedpersonen(e)s tanker med leserne selv om du skriver i tredjeperson, men det krever litt mer trening for å få dette til å flyte og føles naturlig enn hva det gjør om du velger førsteperson. Om du skriver i tredjeperson kan du også veksle perspektiver mellom flere karakterer, men i første omgang er det gjerne greit å holde seg til en karakter - husk at alle karakterer man får innsyn i gjerne bør ha en mer synlig dybde (dette betyr i praksis at det blir litt mer arbeid for deg) enn karakterer man kun ser utenfra. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 De aller fleste skriver i tredje person (han/hun i stedet forjeg) da det er mye enklere i en hel bok, men førsteperson blir mye mer personlig. Om du er i tvil vil jeg anbefale at du skriver to, tre sider i en form før du skriver akkurat det samme på nytt i den andre formen. På den måten ser du fort hvilken form du foretrekker å skrive i og hvilken du synes høres best ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå