Gå til innhold

Litteratur: skal skrive bok, har noen spørsmål

Anbefalte innlegg

hei :)

jeg har et bok-prosjekt på gang og da hadde jeg noen spørsmål som jeg håpet å kunne få svart på

1. i bøker som f.eks eller ''Livet som Innsatt '' (eller bøker med lignende tittler) der forfatteren forteller om hvordan det er å være (i dette tilfellet) innsatt kan forfatteren bruke ''Jeg'' som i '' Jeg syntes maten i fengsel var forferedlig'' eller må han hele tiden unngå ''Jeg'' og skrive ''Maten i et fengsel er forferdelig''?

2. Sånn bøker ''Livet som ... '' Hvor mange sider pleier de å være på?

takker til de som kan svare på spørsmålene mine :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei :)

jeg har et bok-prosjekt på gang og da hadde jeg noen spørsmål som jeg håpet å kunne få svart på

1. i bøker som f.eks eller ''Livet som Innsatt '' (eller bøker med lignende tittler) der forfatteren forteller om hvordan det er å være (i dette tilfellet) innsatt kan forfatteren bruke ''Jeg'' som i '' Jeg syntes maten i fengsel var forferedlig'' eller må han hele tiden unngå ''Jeg'' og skrive ''Maten i et fengsel er forferdelig''?

2. Sånn bøker ''Livet som ... '' Hvor mange sider pleier de å være på?

takker til de som kan svare på spørsmålene mine :)

HEI!

Skriver du i jeg-form, blir det hele mer personlig, etter min mening. Men som variasjon, kan det kanksje være lurt å benytte seg av begge skriveformene :)

Lenke til kommentar

Sidetallet skal du ikke bry deg om. Fortell en historie. Den er ferdig når den er ferdig.

Synsvinkelen (førstepersons eller en av flere tredjepersonsvinkler) kommer til å ha en viss betydning for hvordan du vil fortelle historien. Du kan fint ha f.eks. indre monologer og dele hovedpersonen(e)s tanker med leserne selv om du skriver i tredjeperson, men det krever litt mer trening for å få dette til å flyte og føles naturlig enn hva det gjør om du velger førsteperson. Om du skriver i tredjeperson kan du også veksle perspektiver mellom flere karakterer, men i første omgang er det gjerne greit å holde seg til en karakter - husk at alle karakterer man får innsyn i gjerne bør ha en mer synlig dybde (dette betyr i praksis at det blir litt mer arbeid for deg) enn karakterer man kun ser utenfra.

Lenke til kommentar

De aller fleste skriver i tredje person (han/hun i stedet forjeg) da det er mye enklere i en hel bok, men førsteperson blir mye mer personlig. Om du er i tvil vil jeg anbefale at du skriver to, tre sider i en form før du skriver akkurat det samme på nytt i den andre formen. På den måten ser du fort hvilken form du foretrekker å skrive i og hvilken du synes høres best ut. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...