Gå til innhold

Bærbare borte om 5 år (ifølge analytiker) - hva sier dere om dette?

Anbefalte innlegg

Hei!

Leste denne artikkelen på ITAvisen: Slutt på bærbare om fem år . Altså vil alt av bærbare PC-er forsvinne. Men jeg reagerte litt på dette.

Det er greit nok at vi stadig får flere funksjoner på mobilen vår, men behovet for en PC med "stor" skjerm og fortsatt flyttbar vil jo være til stede? Som f.eks. denne artikkelen om at bærbare tar over for stasjonære. Hva skal man gjøre i dette tilfellet? Skal mobilen ta over desktopen?

Jeg trives veldig godt med min 12,1" ultrabærbare, men føler at det ikke kan bli mindre. Jeg jobber mye med diagrammer og tabeller når jeg ute på reise, og alt mindre enn 12" blir for lite til slikt. Alt over 12/13" blir for stort til å kunne ta med seg. Derfor må jeg stille meg spørsmålet: Hvorfor skal bærbare PC-er bli borte? Det er veldig fint at teknologien gjør det mulig å få samme ytelse på mobiltelefoner, men tross alt er det tusenvis som trenger en PC. Nokia har jo en E90 telefon som man kan folde ut, og da har man en Mini-PC. Men dette er jo altfor lite til enkelte ting mange driver med.

Hva er deres tanker rundt dette emnet? Hadde vært interessant å høre hva dere tenker om at bærbare er borte om 5 år. Stakkars studenter som skal skrive masteroppgave på mobiltelefon istedet for bærbar... :whistle:

PS: Jeg vet at det ikke nødvendigvis er snakk om at "mobile enheter" er mobiltelefoner, men jeg bruker det som et eksempel siden det er det mest aktuelle pr. dags dato.

Endret av DawnDusk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg ingenting på. De analyserer seg helt ihjel kun utfra et par standpunkter. Mobile enheter er jo populære de, men slike småting er ikke egnet for å skrive noe særlig på eller vise film for den del. De hevder forretningsmarkedet vil gå over til små enheter, men jeg mener disse ikke vil være brukelige nok til det folk trenger de til. Ja andelen kan øke, men de bærbare dør ikke ut. At miljø skal være så viktig at ingen kjøper bærbare lenger om fem år, det skal du lenger ut på sjøen med. Kanskje kvalitet er mer vektlagt, men totalt borte? Nei, nei, nei.

Lenke til kommentar
Tror jeg ingenting på. De analyserer seg helt ihjel kun utfra et par standpunkter. Mobile enheter er jo populære de, men slike småting er ikke egnet for å skrive noe særlig på eller vise film for den del. De hevder forretningsmarkedet vil gå over til små enheter, men jeg mener disse ikke vil være brukelige nok til det folk trenger de til. Ja andelen kan øke, men de bærbare dør ikke ut. At miljø skal være så viktig at ingen kjøper bærbare lenger om fem år, det skal du lenger ut på sjøen med. Kanskje kvalitet er mer vektlagt, men totalt borte? Nei, nei, nei.

Er nok ganske skeptisk på om at den bærbare PC-en kommer til og forsvinne i nermaste framtid. Ja, mobile enheter vil komme sterkt, men den bærbare PC-en vil være med oss ivertfall lengre enn 5 år..

Lenke til kommentar

Den artikkelen som linkes til er også litt vel inkonsekvent. Først spås det at alle forretningsreisende har byttet ut PC med mobil eller en annen liten hånholdt enhet innen 2012, to avsnitt senere spås det at halvparten av alle forretningsreisende har byttet ut pc med en mindre enhet innen 2012. Dersom konsekvensen i artikkelen er en lineær funksjon av lengden ville vel hele påstanden bli erklært død om artikkelen hadde vært to avsnitt lengre...

Virker som om hele spådommen tar utgangspunkt i suksessen til Asus EEE. Selv om EEE selger i bøtter og spann og man ikke er i nærheten av å dekke etterspørselen, er ikke det synonymt med at alle kan dekke sitt behov med en slik maskin. Jeg tar denne spådommen svært lite alvorlig, da den kun baserer seg på spekulasjoner og ideer.

Lenke til kommentar

Det kommer jo bare flere bærbare PC-er. Noen svære 17" som skal ersatte stasjonære, og noen små og lette man lett kan ta med seg. Hvis ikke jeg plutselig får et behov foe en rå stasjonær spillmaskin, kommer jeg til å bruke bærbar resten av livet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...