Gå til innhold

Ny PC rettet mer mot Stue enn Gutterom.

Anbefalte innlegg

Oppdatert førsteposten med ny handlevogn. Gamle posten ligger i spoilertag nederst i innlegget.

Har nå bestemt meg for det som er i denne handlevognen her: HTPC

Hovedkort: Abit IP35-E

Dette virker da helt greit, og jeg tror ikke jeg kommer til å trenge noe stort bedre i en HTPC.

Prosessor: Intel E8400

Bestemte meg for å holde med til tokjerner i denne omgang da den er billig og er 45nm. Firekjerner hadde nok blitt litt overkill.

Skjermkort: Radeon HD 2600XT

Passiv kjøling, HDMI og ellers gode kritikker til bruk i HTPC. Spillene jeg spiller er såpass gamle uansett.

Ram/Minne: Crucial BallistiX PC2-8500(2x1024GB)

Disse virker ganske bra, og jeg tror ikke jeg kommer til å trenge noe stort bedre i en HTPC.

Harddisk: Samsung T166 320GB

Går for denne alene i første omgang, da jeg vil ha PCen i hus fortest mulig. Er ingen problem med å utvide senere uansett.

DVD-Drev: Samsung SH-S203B

Som sagt så trenger jeg ikke noen HD DVD elelr Blu-Ray spiller, og denne DVD-Brenneren har fått topp kritikker.

Kabinett: Silverstone SST-LC17

Sexy, stilrent og god plass. Kunne jeg bedt om noe bedre?

Strømforsyning: Corsair VX 450W

Fått god kritikk for lydnivået, og er stor nok til å takle alt jeg måtte ønske i fremtiden.

Kjøling: Scythe Ninja Mini

Lest om denne etter anbefalingen her, og den virker som ett solig kjøp.

Dette havner på ca 5000kr, som er en meget hyggelig pris for min del.

Nettverkskort har jeg fra før. Mer lagringsplass og eventuelle HD DVD og Blu-Ray spiller kan kjøpes senere.

Hvad tycks?

Skal bygge meg en ny PC etter at den gamle rett og slett ga opp.

Tenkte jeg skulle satse på noe mer som en HTPC, da jeg aldri har spilt noe særlig på PC, og jeg vil ha en maskin som kjører 1080p glatt, samtidig som den kan kopiere DVD-er og spille de av rett fra HDD. Budsjettet ligger på ca 7500,-

Fant Hardware.no sitt "Stuegrisen" oppsett, og gjorde noen små forandringer:

Uforandret fra "Stuegrisen", da det virket ok.

Prosessor: Intel Q6600

Byttet ut "Stuegrisen" sin E8400 med denne Q6600'en da jeg vil trenge en del prosessorkraft til dekoding osv.

PowerColor Radeon HD 3450 256MB

Minne/Ram: Crucial BallistiX PC2-8500 (2x1024GB)

Uforandret fra "Stuegrisen", og er stor nok til så mange HDD'er jeg vil ha i fremtiden.

Optisk Drev: Samsung SH-S203B

Byttet ut "Stuegrisen" sin Blu-Ray leser til en ren DVD-Brenner pga jeg har egen spiller til Blu-Ray.

Harddisker: Samsung F1 750GBog <a href="http://"https://prisguiden.no/product.php?productId=78748"" target="_blank">Samsung T166 320GB</a>

La til en 320GB HDD i tillegg til den 750GB'ern som står i "Stuegrisen" til og ha alt av programmer osv på.

Slik blir 750GB'ern en ren Media-disk. Begge er vist stabile og uhyre stille.

Dette kabinettet hadde jeg valgt meg ut fra før jeg fant "Stuegrisen".

Kjøling blir enten en Thermaltake Blue Orb II eller en Zalman CNPS9500 med Arctic Silver 5 kjølepasta.

Min handlevogn ligger her: HTPC

Dette sitter jeg å stusser på:

- Trenger litt hjelp til å finne en CPU-Kjøler som passer inn i det kabinettet.

- Noen tips til likeverdige CPU'er til samme pris sier jeg ikke nei til.

- Ett annet DVD-Drev trenger jeg også hjelp til å finne, da ingen nettbutikker har den Samsungen.

Ellers så håper jeg på noen fornuftige svar, da jeg vil gjerne slippe å sitte for lenge uten PC.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DirekteShop.no har samsungen inne (står det i hvert fall), hvis ikke så får du tak i denne hos ComputerCity i Sandvika, hvor jeg kjøpte min for noen uker siden. Så du var fra østerås/oslo så det burde ikke være lange turen.

Q6600 blir kanskje litt overkill til en stuepc? Ville i hvertfall tro at du ikke får utnytta den maks, uten at jeg kan si noe særlig om det siden jeg ikke har prøvd noe særlig HD ting i mitt liv :)

Endret av digitaldj
Lenke til kommentar

finn deg et hovedkort som lar deg undervolte litt, muig det gjør det du har valgt men vet at gigabyte ruler litt på dette. en quad er standar på 1,24V ca men er stabil på under 1.1V jeg har en x3210 som kjøres på 0,97V, forskjell i vARME PRODUKSJON ER ENORM.

men ville heller gådd for en quad på 45nm, er nok mye kaldere og funker på lavere volt. Q9300 LINK eller en DC 8200 er sikkert nydelig i htpc.

kjøler er det vel scythe ninja mini som ruler. microplex har ihvertfal denne

Lenke til kommentar

Har nå bestemt meg for det som er i denne handlevognen her: HTPC

Dette virker da helt greit, og jeg tror ikke jeg kommer til å trenge noe stort bedre i en HTPC.

Prosessor: Intel E8400

Bestemte meg for å holde med til tokjerner i denne omgang da den er billig og er 45nm. Firekjerner hadde nok blitt litt overkill.

Skjermkort: Radeon HD 2600XT

Passiv kjøling, HDMI og ellers gode kritikker til bruk i HTPC. Spillene jeg spiller er såpass gamle uansett.

Ram/Minne: Crucial BallistiX PC2-8500(2x1024GB)

Disse virker ganske bra, og jeg tror ikke jeg kommer til å trenge noe stort bedre i en HTPC.

Harddisk: Samsung T166 320GB

Går for denne alene i første omgang, da jeg vil ha PCen i hus fortest mulig. Er ingen problem med å utvide senere uansett.

DVD-Drev: Samsung SH-S203B

Som sagt så trenger jeg ikke noen HD DVD elelr Blu-Ray spiller, og denne DVD-Brenneren har fått topp kritikker.

Sexy, stilrent og god plass. Kunne jeg bedt om noe bedre?

Fått god kritikk for lydnivået, og er stor nok til å takle alt jeg måtte ønske i fremtiden.

Kjøling: Scythe Ninja Mini

Lest om denne etter anbefalingen her, og den virker som ett solig kjøp.

Dette havner på ca 5000kr, som er en meget hyggelig pris for min del.

Nettverkskort har jeg fra før. Mer lagringsplass og eventuelle HD DVD og Blu-Ray spiller kan kjøpes senere.

Hvad tycks?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...