Gå til innhold

Forhold mellom teoretisk hastighet og faktisk hastighet

Anbefalte innlegg

Halloen!

Lurte på om det er noen der ute som har noen formeninger om hva forholdet mellom oppgitt hastighet på et bredbånds abbonemang og faktisk hastighet min\max bør være?

Ble i påsken "lurt" til å oppgradere linjen min til et Nextgentel Fri Fart abb. som lover en download på 6500kbp\s og en upload på 750kbp\s

Grunnen til at jeg skriver "lurt" i denne annledningen kommer av følgende lange forklaring:

Før jeg oppgraderte lå nedlastning testet på Speedtest.net (oslo server) på rundt 2500kbp\s ned og rundt 200 opp. Jeg ringte til nextgentel og lurte da på om hvilken linje jeg betalte for da det stod oppført et abbonemang som ikke fantes på sidene deres (ADSL Classic til 399 mnd). Ut fra pris kunne jeg se at det burde i teorien være et abb. so lå mellom Fri fart til 458,- mnd og Adsl 5000 til 349,- mnd. Jeg sa da at jeg kunne tenke meg et Adsl 5000 som var ca 50kr billigere en abbonnemanget jeg hadde fra før (og teoretisk sett raskere), men fikk da til svar at det var en nedgraderingspris på 200kr for å gjøre dette, men å gå opp til Fri Fart ble det ikke et slikt gebyr. Jeg spurte da om de fakktisk klarte å levere dette ute her hvor jeg bor(gridsgrente strøk vettu :), og etter noe trykking og skryting kunne han konstantere at han ville vært "missunelig for å få en slik linje jeg kunne få her" :p Jeg takket ja til tilbudet han kom med og sa at jeg kom til å ringe på igjen vist linjen ikke ble noe raskere.

Problemet er bare det at den store hastighetsforskjellen har uteblitt!! har vært oppe i nedlastning på 3000 en enkel gang,(men ligger stort sett rundt 2500) og upload har fakktisk falt ned til rund 180! I dag fikk jeg på toppen av dette regningen på differansebeløpet fra forrige giro. Jeg betaler altså nå 50kr ekstra i mnd for akkurat samme linjen!!

Enkelt og greit er da spørsmålet: Er det vanlig å ha kun 50% av spesifisert download kappasitet og langt under det på opplasting slik som jeg opplever?! Eller er det noen andre faktorer som er inne i bildet også? Blir jeg lurt?

Takker for alle svar!

Endret av _oystein
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, disse nettsidene viser sjelden helt riktig.

Er så mange elementer som spiller inn. og ved høye hastigheter så blir det ikke bedre.

Prøv denne:

http://www.bredbandskollen.se/oldVersion.html

Last ned programmet og kjør det direktekoblet uten om routeren.

også ser du på UDP resultatet.

Da får du et meget nøyaktig resultat

Slik som jeg har forstått det så er det vanskelig å garantere at du får det de gir på topphastigheter på ADSL pga teknisk unøyaktighet over kobber.

Personlig har jeg fiber og her leveres det ca 12mbps ned og 11opp.

Og fleste isper uansett overføring metode leverer alltid litt mer en de skal for å prøve å kompensere for tap.

På den testen du linket til fikk jeg 11ned og 7opp.

(10/10) sier ispen min at jeg skal ha.

Mvh

Tobby

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...