Gå til innhold

Blir stygge farger på tv'n - når proson høytalerene står ved siden! Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Hei! Kjøpte meg ett par Dynavoice M65, men når jeg skulle plassere de ved tv'n min, blir det stygge farger ved siden.

Trodde disse høyttalerene var egnet til å ha i stuen ved tv'n? Hvordan skal jeg få bort disse fargene?

Takker for svar! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har selv erfart hva en magnet kan gjøre med et tv, ble helt fucka..

Kan du ikke bare sette dem litt lenger unna? Er sikkert ikke så mye som skal til.

Satte de litt lengere unna nå, så det ikke blir sånn stygg farge på tvn. Tror dere at det er bra nå? Kan det ødelegge tvn uten at jeg vet d? Selv om det ikke blir farger på tvn?

Lenke til kommentar

Har noen kilder på at dette er skadelig for TV?

Problemet er vel at CRT bruker elektromagneter for å avbøye elektronstrømmen ( magnetic yoke ) og at når du setter en magnet nær apparatet gir den et offset på magnetfeltet som gjør at fargene blir feil.

For å fikse dette setter du bare høytalerne der du ønsker og lar apparatet stå avslått i 24-48 timer. Når du skrur det på skal fargene være helt normale.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har meg selv som kilde, vår tv ble HELT ødelagt, den hadde stått et par år med center høyttaler oppå, klarte ikke lese tekstene når man så film fordi det var rosa farge oppå og bak den vanlige skrifta..

Det er også en CRT skjerm som er blitt ødelagt på skolen jeg går på, da lærerne har satt ifra seg CD-spillere ved siden av den.

Det ble ikke normalt etter å ha stått avslått, siden vi byttet høyttalere stod tv-en alene i en uke, og den var fortsatt helt lik, heldigvis fikk vi ny på garanti..

Lenke til kommentar

Eg har kome over fleire apparater med misfarging der høgtalere har stått oppå eller ved sida av. Eg kan sjølvsagt ikkje bevise at det er årsaken, men eg vil anta det. I dei tilfella prøvde eg å dra ut støpselet i både 1, 2 og 3 dagar utan at det hjalp. Ved defekt katoderøyr vil det ikkje hjelpe.

Fant eit tips om korleis ein kan fikse det her: http://woil.ws/fixmonitor/

Ikkje prøvd den sjølv, det er slutt på CRT-tida for meg. :)

Lenke til kommentar
Stål og jernlplater i mellom gjør bare ting værre. Kun bly som isolerer mot magnetisme. Er det ingen synlige feil i fargene på fjernsynet går det nok bra uansett.

Er det blyplater de bruker til å skjerme magneten på høyttalerelementer da?

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Stål og jernlplater i mellom gjør bare ting værre. Kun bly som isolerer mot magnetisme. Er det ingen synlige feil i fargene på fjernsynet går det nok bra uansett.

Er det blyplater de bruker til å skjerme magneten på høyttalerelementer da?

Nei. Ved skjerming av høyttalere legger de en magnet på den som sitter der fra før. Magneten bør være lik.

Den vendes slik at magnefeltet går i motsatt retning, og dermed oppheves magnetfeltet rundt høyttaleren.

Men, det påvirker ikke ytelsen til selve høyttaleren.

Lenke til kommentar

Ja, som regel er det en liten knapp, og når man trykker på den smeller det i skjermen og bildet nullstiller seg. Aner ikke hva som egentlig skjer, men den avmagnetiserer slik at ikke elektronene får en større avbøyd bane i bilderøret enn hva de skal ha. :)

Står litt om dette her og her.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Merkelig at ikke høyttalerene var skjermet ordentlig. Er de kjøpt på gooba.no?

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...