Gå til innhold

Fysisk ødelagt bios

Saftis

Anbefalte innlegg

Var så dum og ikke bruke ic-tang når jeg tok opp bios, og dermed røska jeg av et par ben. Har lodda det sammen igjen, men det er ikke stabilt nok til at jeg vil bruke den i all evighet. Det dreier seg om bios på et Asus A7V133 hovedkort.

På chippen står det:

0028F

V29C51002T-90P

og et klistremerke med "Award 1998 PCI/PNP 686 249344457"

Greia nå er at jeg vil ha en ny bioschip, men er usikker på hva jeg kan bruke. På www.a7vtroubleshooting.com står det at man må ha:

*2Mbit 90ns FLASH memeory chip, Packaging Type "P"

F.eks.:

*SyncMOS 0033 F29C51002T-90PC

*MOSEL V29C51002T

Hører det går greit med de fleste bios'er, men at man ødelegger bioschipen hvis man bruker en som krever feil spenning...

Så hvordan vet jeg hvilken spenning en bios skal ha ?

Og er det noen som har en til overs fra et herpa hovedkort de kan sende meg ?

Har et spare Gigabyte GA6-EM i440-lx mini atx PII/III hovedkort her, men vet ikke om det er for gammal biostype på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
saft-is skrev jo hvorfor han ville ha ut bios-chippen...

"var så dum....."

men, kjøp deg heller et nytt hk, og la bios-chippen få ligge i fred!

angående hk'et som du har ødelagt: rest in pieces

Hvis du ikke har noe å si, ikke svar..dette bærer preg av posting bare for å få flere meldinger.

Bios tar man opp når man har flashet den feil, slik at maskinen ikke booter lenger, for å hotswappe den med en tilsvarende bios. Søk på hotflash/hotswap på google hvis du ikke veit hva det er.

Angående hovedkortet: det er ikke ødelagt, kun bios som er litt skrall, i verste fall forsterker jeg bare loddinga med noe lim. Hvis du hadde lest hele postinga, hadde du sett at det funker nå, men bioschippen har såpass lett for å brekke beina at jeg må gjøre et rituale av å holde den på plass/ikke brekke den når jeg booter...men siden det er i en server, skal den stå på hele tiden, så det er ikke så stort problem.

Så, hvis du ikke har noe konstruktivt svar; la heller være å reply'e.

Lenke til kommentar

Sjekk med butikken der du kjøpte hovedkortet evt. andre butikker som selger samme HK. De kan muligens skaffe deg ny BIOS brikke. Ødela en engang, hadde kjøpt hovedkortet hos PSdata og de skaffa ny brikke og kortet funka helt fint etterpå. Var et MSI kort.

Lenke til kommentar

"Bios tar man opp når man har flashet den feil, slik at maskinen ikke booter lenger, for å hotswappe den med en tilsvarende bios"

burde det ikke holde med å flytte på jumperen på hk'et? (clear cmos).

eventuelt også kjøre en "reset bios" inne i selve bios'en

om du klarer å flashe den feil, så holder det som regel med å cleare cmos, hive inn disketten med backup'en av den biosen som virket, og flashe på nytt

det var veldig enkelt forklart

Lenke til kommentar
ikke forvent å få svar når du "skjeller" ut de som prøver å hjelpe. spamming kalles det btw. gidder ikke hjelpe når du oppfører deg på den måten

msh (med sur hilsen :lol:  :lol: )

jens

Hvis det der kan kalles "hjelp", så har jeg ikke dårlig samvittighet for å si ifra til de som "hjelper" meg. Han kunne like godt skrevet "dette veit jeg ikke en dritt om, men vil bare skrive en melding siden jeg har lest tråden".

Btw: dette kalles ikke spamming, spamming er å floode internet med mange kopier av den samme meldingen, i et forsøk på å tvinge meldingen til på folk som ellers ikke ville gi den oppmerksomhet.

Så til den saklige delen:

----------------------------

Ja, jeg har sjekka med komplett, de kunne ikke hjelpe (standardsvar om å kontakte hkprodusent osv).

Ja, jeg visste om eksitdata.com, men disse tar 150 + frakt fra sverige for en lusen bioschip, noe som er litt dyrt når jeg betalte 400 for hk&cpu til sammen, og antakelig allerede har en bios i huset som kan brukes.

Til Roaldhansen; nei, man kan ikke slette et biosprogram ved hjelp av jumper på hovedkort, kun cmos, hvor instillingene lagres. På nyere hovedkort kan man boote i en spesiell dos-modus uten bios i det hele tatt, og så flashe den, men ikke på dette kortet. Som regel er ikke dette med feilflashing et problem for vanlige brukere, men i dette tilfellet skulle det legges inn en hacket bios som inneholdt kode for å enable en innebygd raid funksjon i idekontrolleren.

Så, det alt koker ned til, er det opprinnelige spørsmålet mitt: hvordan finner jeg ut hvilken spenning de forskjellige bioschippene krever / hovedkortene gir ? Tror det opereres med +5 og +3.3 volt, alt etter som.

Lenke til kommentar

Siden du har data på chippen, vil jeg foreslå at du søker deg fram på internett. Der finner du sansyneligvis datablad for de enkelte komponentene og kan sammenligne den du har ødelagt, med den du har i reserve. Jeg har gjort det flere ganger med andre typer komponenter, og så godt som alltid funnet det jeg har søkt.

Lenke til kommentar
Var så dum og ikke bruke ic-tang når jeg tok opp bios, og dermed røska jeg av et par ben. Har lodda det sammen igjen, men det er ikke stabilt nok til at jeg vil bruke den i all evighet. Det dreier seg om bios på et Asus A7V133 hovedkort.

På chippen står det:

0028F

V29C51002T-90P

og et klistremerke med "Award 1998 PCI/PNP 686 249344457"

Leste om en kar som og måtte ha bios brikke, trur han snakket om en pris på 600kr for å fikse det.

Om ikke eg husker feil kjøpte vedkommende heller et nytt hovdkort.

Lenke til kommentar
Leste om en kar som og måtte ha bios brikke, trur han snakket om en pris på 600kr for å fikse det.

Vel, da synes jeg synd på karen du leste om, for eksitdata.com selger de til 150 spenn....de fleste bioschiper er like, 2mb 90 ns flash, så med mindre det var en spes. type for bærbar elns, har han gjort et dårlig valg.

Det billigste er så klart å nipse en bios fra et utdatert/ødelagt hovedkort.

Til forrigemann: Skal søke etter datablader nå...

Lenke til kommentar
Siden du har data på chippen, vil jeg foreslå at du søker deg fram på internett. Der finner du sansyneligvis datablad for de enkelte komponentene og kan sammenligne den du har ødelagt, med den du har i reserve. Jeg har gjort det flere ganger med andre typer komponenter, og så godt som alltid funnet det jeg har søkt.

datasheet(datablad) er vel benevingen man må bruke for å finne det man leter etter hvis jeg ikke husker så mye feil!?

lykke til med kortet.

og må si meg enig. hvis dere ikke har noe "vettig" å bidra med, så la heller vær!

Lenke til kommentar

Vel, da synes jeg synd på karen du leste om, for eksitdata.com selger de til 150 spenn....de fleste bioschiper er like, 2mb 90 ns flash, så med mindre det var en spes. type for bærbar elns, har han gjort et dårlig valg.

Det billigste er så klart å nipse en bios fra et utdatert/ødelagt hovedkort.

Det var for alt arbeidet i tillegg til selve brikken, og en time på en data butikk i dag er vel ca 600kr?

Lenke til kommentar

datasheet(datablad) er vel benevingen man må bruke for å finne det man leter etter hvis jeg ikke husker så mye feil!?

lykke til med kortet.

og må si meg enig. hvis dere ikke har noe "vettig" å bidra med, så la heller vær!

Jess, den beste hjelp er selvhjelp...utrolig nok tok jeg ikke googlerunden på biosmodellnummeret før jeg postet her, 1 min og saken er nærmere en løsning:

http://www.moselvitelic.com/Fm/V29C51002T.pdf

5 Volt.

Her er chipen på det gamle kortet jeg tenkte å ta fra:

SST 29EE020

http://www.sst.com/downloads/datasheet/S71062.pdf

Spenningen synes å stemme, men det ser ut til at sst chipen har 120 og 150 ns read time, mot mosel'ens 90 ns....

Noen som *vet* om det går på et a7v133 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...