pcp160 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Skulle aktivere deling på en Ubuntu maskin her i dag, og gjorde som vanlig dette ved å høyreklikke mappen, deling, og takket ja til installasjon av Samba. Da installsjonen nærmet seg slutten ("setter opp portmap", starting portmap daemon...) hang det seg opp. Så etter å ha ventet lenge, og lenger enn langt, måtte jeg bare avbryte det hele, og startet maskinen på nytt. Det som er problemet er at jeg nå får en feilmelding hvis jeg prøver å installere Samba igjen, eller prøver å starte Synaptic. E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem. E: _cache->open() failed, please report. Sier meg ikke så veldig mye, men prøvde å skrive dette i terminal, uten at det førte ikke til noe som helst. Så håper noen her kan få meg ut av knipa, og renset vekk restene av installasjonen. Lenke til kommentar
Del Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) System endringer krever admin vettu, fra terminal: sudo dpkg --configure -a Ingen grunn til verken å rense eller re-boote. Bare prøv å installer Samba på nytt fra terminal: sudo aptitude install samba Hvis noe henger i terminal, kan du avbryte det med Ctrl+c. Endret 6. april 2008 av Del Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Ja, takk skal du ha Del. Jeg gjorde noe annet et par timer, og fikk løst det da jeg prøvde igjen med uthvilt hode. På skikkelig nybegynnervis hadde jeg tatt med " (gåseøyne) i kommandoen... Aporopå reboot, jeg har lurt litt på en ting når jeg manuelt endrer feks Sambas smb.conf, jeg vet jo det finnes en egen kommado som restarter Samba (fra din serverguide), men denne husker jeg ikke i hodet. Det jeg husker er ctrl+alt+backslash for å restarte X, men restarter dette også Samba, eller må jeg enten kjøre korrekt kommando, eller full reboot for å ta i bruk slike endringer? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 sambatjeneren kjører uavhengig av X, så en ctrl+alt+backslash vil ikke stoppe samba. Men du finner alle scriptene for å starte og stoppe tjenere i /etc/init.d, og alle scriptene bruker start, stop eller restart som keywords. Det du skriver i terminalen blir altså: sudo /etc/init.d/<tjeneste> <keyword> tips, bruk tab for å autofullføre eller finne navn på tjenester du ikke husker navnet på. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Ok, så hvis jeg bare husker "sudo /etc/init.d/" så funker det på det meste. Er "reload" i praksis det samme som "restart", eller når bør man bruke hva? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 du kan se hvilke keywords scriptene tar ved å kjøre de uten keyword. Dersom du kan kjøre samba med reload også bør du kanskje bruke det isteden for restart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå