Gå til innhold

Valg av Ram, 2gb eller 4 gb til 32 OS? usikker


Kjetil..

Anbefalte innlegg

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=67655

 

Vet ikke om jeg har 32 eller 64 OS han jeg kjøpte den oss oppga:

Microsoft Windows XP Professional SP2 Programvare Norsk OEM

Står det på CD-en eller no?

 

Hvilken vil gi best ytelse is spill som cod4, bf2

 

 

Rammen jeg har nu + hovedkorte ps: har bare slots til 2 brikker...

Ram: Corsair TWIN2X PC 8000 DDR2, 1024MB CL5 kit 2x512

Hovedkort: Asus P5WD2 Premium, i995x, socket-775 SATAll

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har "norsk" XP er det 32 bit, 64 bit XP finns kun på engelsk.

Har en 2x2 PC8000 "pakke" fra Mushkin i mi AM2(+) maskin med 32 bit XP Pro, muligheten til og skaffe mer minne seinere er større når to brikker har 4GB.

Tok en Google på kortet og fant: dette

AnandTech skriver litt om kortet, men "alle" plasser eg ser info om kortet har det 4 slotter til minne. Om det er slik og forstå at du har to ledige spor ville eg uansett "dumpa" 1GB som sitter der og erstatta med et 4GB "par" (en av de to nederste pakkene) og slik hatt to ledige slot'er.

Her er info fra ASUS om kortet, de snakker også om 4 spor til RAM...

Om du ikke har gjort det kjør en runde CPU-Z og få info om "det meste" om hovedkortet der, hentes feks. her.

Lenke til kommentar

Du har garantert 32-bits OS, XP ble ikke levert ferdig med maskiner i 64-bits så vidt jeg vet.

 

Når det gjelder hovedkortet ditt har jeg aldri sett Asus P5WD2 Premium levert med bare to minnesokler (eller mener du at du har bare to ledige). Dette var mer eller mindre et av Asus sine toppkort i i975X serien. Men det kan jo være et OEM-kort med tilsvarende spesifikasjoner. Er PC-en "selvbygg" eller "ferdigkjøpt". Er det ATX eller mATX hovedkort. Hvilken CPU er det i PC-en. Hvilket grafikkort.

 

Uansett vil det billigste minne være mer enn bra nok. Trolig vil ennå billigere minne være like bra, og du får 4GB ned til ca 500 kr.

Lenke til kommentar
Du har garantert 32-bits OS, XP ble ikke levert ferdig med maskiner i 64-bits så vidt jeg vet.

 

Når det gjelder hovedkortet ditt har jeg aldri sett Asus P5WD2 Premium levert med bare to minnesokler (eller mener du at du har bare to ledige). Dette var mer eller mindre et av Asus sine toppkort i i975X serien. Men det kan jo være et OEM-kort med tilsvarende spesifikasjoner. Er PC-en "selvbygg" eller "ferdigkjøpt". Er det ATX eller mATX hovedkort. Hvilken CPU er det i PC-en. Hvilket grafikkort.

 

Uansett vil det billigste minne være mer enn bra nok. Trolig vil ennå billigere minne være like bra, og du får 4GB ned til ca 500 kr.

 

Trur den bare har 2 slots til rambrikker men kan hende jeg tar feil,edit: ser på cpu-z at jeg har 4 slots... se bilde nederst

Vet ikke om det er matx eller atx...

 

 

Kjøpt oss en som bygde pcn...

 

Skal kjøpe skjermkort også https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=935140

men har 6800 serien til dette skjer (skal bestille RAM + skjermkort samtidlig så...)

 

 

OS: Microsoft Windows XP Professional SP2 Programvare Norsk OEM

Hardisker: 2x Samsung SpinPoint p120S 200GB SATA2 8MB 7200RPM

Skjerm: Samsung 19” LCD Syncmaster 930BF 700:1, DVI-D, 4ms responstid

Skjermkort: Asus GeForce 6800GTX 256MB GDDR3, PCI-Express, tv-out/2xDVI-I

Prosessor: Intel Pentium D Dual-Core 3, 2GHz klokket til 3,37GHz socket LGA775, 2MB,

Ram: Corsair TWIN2X PC 8000 DDR2, 1024MB CL5 kit 2x512

DvD Brenner: Plextor DVD recorder PX-716SA SATA 48x

DvD Stasjon: Plextor PX-116A – DVD-ROM-Stasjon – IDE

Diskett Stasjon: Sony Diskett stasjon 3,5” 1,44MB sort

Hovedkort: Asus P5WD2 Premium, i995x, socket-775 SATAll

Tastatur: Logitech UltraX keyborad tastatur

Mus: Logitech MX 518 Gaming-Grade optical Mouse

Joystick: Logitech EXTREME 3D PRO, X3D

Minne kortleser: USB2 multikortleser 3,5” sort intern, tar alle

Power: Blue storm ll, 500 watt, model 3 strømfosyning

Kabinett: Thermaltake S hark tt Case i sølv beregnet for vann kjøling (har ikke)

post-155102-1207482296_thumb.jpg

Endret av Masterfifty
Lenke til kommentar

I og med at du har en "gammel" Pentium D på et i975X hovedkort vil du ikke ha noe særlig nytte av raskt/dyrt minne (annet om du har tenkt å råklokke). Er det en D 940 eller D 840 du har? Uansett har begge bare FSB på 200 Mhz, men dette minne har FSB på 500 Mhz (altså FSB:DRAM på 2:5). Hovedkortet er heller ikke spesifisert får såpass raskt minne, men om det setter ned hastigheten eller klarer å kjøre full hastighet vet jeg ikke.

 

Ellers så gir økt hastighet på minne langt mindre ytelseøkning enn de fleste tror.

 

Geil Value til 525 kr holder nok til ditt oppsett.

 

Du vil neppe kunne bruke minnet ved en senere oppgradering, da det er trolig at DDR3 vil dominere da.

Lenke til kommentar

Innlegg som går på reaksjon på moderering er fjernet. Dette for å unngå at tilbakemeldinger blir spredd rundt på hele forumet, da det gjør det særdeles uoversiktlig for moderatorteamet og forumstyret å oppdage tilbakemeldingen. I tillegg er ikke moderering emnet for denne tråden. Er man uenig i moderering så kan man sende en pm til den aktuelle moderator. Eventuelt p_report.gif moderatoren eller klag moderator inn for forumstyret på e-post [email protected]. Da vil en administrator behandle saken og gi deg en tilbakemelding.

 

Tilbkameldinger som går på det generelle (eksempelvis retningslinjer) kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Vi oppfordrer alle til å komme med innspill og tilbakemeldinger, men det må gjøres på riktig måte.

 

Bevisst forsøk på å undergrave en moderators autoritet vil bli slått hardt ned på og brukere frarådes sterkt å gjøre det. Vi håper dere viser forståelse for dette.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres, da det er off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet

Lenke til kommentar
noen som vet?

 

Prøvde å gi et svar i går, men et eller annet klikket.

 

FSB som du ser i cpu-z er rated FSB, dvs at det angir Intel sin Quad Pumped (Quad Data Rate). Quad Pumped betyr at det sendes 4 "signalstrømmer" pr klokkeslag. Søk på Wikipedia med søkeord Quad pumped for mer detaljert forklaring.

 

Den virkelige FSB er den som er angitt til 210,5 (Bus speed), noe som stemmer med en lett overklokket Pentium D.

 

DDR minne (uansett om det er DDR, DDR2 og DDR3 er Double Pumped (Dual Data Rate). Det betyr at minnet håndterer 2 "signalstrømmer" pr klokkeslag. DDR minne på 400 Mhz har da en FSB på 200 Mhz, DDR2 minne på 1000 Mhz har FSB på 500 Mhz.

 

Nå kan moderne hovedkort kjøre minne asynkront, dvs at forholdet mellom FSB:DRAM kan være annet en 1:1. Du finner dette i cpu-z under memory. Der vil også minnets rette FSB stå. Med 800 Mhz minne vil du ha FSB:DRAM på 1:2 om du ikke klokker og med 1000 Mhz minne vil du ha 2:5 (dersom HK klarer dette).

 

Når det gjelder minnet sin ytelse er det to forhold som betyr noe, hastigheten og forsinkelsen (latency). Høyere hastighet gir høyere ytelse og lavere latency gir høyere ytelse. Normal har raskere minne høyere latency. I tillegg påvirkes den reelle minneytelsen av resten av oppsettet. F.eks vil en svak CPU ikke klare å utnytte minne med svært høy ytelse.

 

I hvilken grad det gjelder D840 skal være usagt, men jeg ser at den primært er testet med minnehastighet på 667 Mhz, dvs FSB på 333 Mhz, dvs langt under 1000 Mhz.

 

Nå er OCZ Reaper minne godt spesifisert, men jeg tviler på om det gir særlig effekt på din plattform. Hadde du hatt en Q6600 eller E8400 og ville klokket en god del, ville jeg ha vurdert det (selv om jeg tror andre minner er bedre). På din litt aldrende plattform ville jeg valg minne til rundt 500 kr (for 4 GB), fordi du neppe får effekt av særlig bedre minne. Du har uansett nok klokkepotensiale.

 

Du kan heller ikke regne med å ta med deg DDR2 minne til en ny PC, da DDR3 vil være det aktuelle i framtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...