zatux Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 God lørdag. Sliter litt med en harddisk som gjør seg umulig. Tror det er noe med partisjonstabellene som ikke er helt som de skal. De viser litt forskjellig uansett hvordan jeg ser på dem. Plutselig kommer harddisken på at den mangler en partisjon, så dukker den opp igjen. Nå har jeg fått til full backup, så jeg er ute etter en måte å "resette" hele harddisken på. Sette den opp som om det skulle komme fra fabrikk. Noe enkel måte å gjøre det på? Ser for meg en live-distro, med ett eller annet verktøy med ett "make factory"-alternativ. Er jeg litt for optimistisk da? Eller hva gjør en egentlig med umulige harddisker som ikke lar seg formatere, eller oppfører seg rart? Vet at det som regel betyr død, men den er nesten ny, og jeg har ikke lyst å gi opp med det samme. På forhånd takk. Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 hm intressant, må nesten høre mere om denne disken, hvor gammel den er , merke osv. det at partisjoner kommer og går kan komme av resonans for eksempel, lesearmen treffer en vibrasjon som gjentar seg selv og det blir resonans i lesearmen. det kan være at disken har blitt utsatt for fukt og dermed har fått irr på kretskortet. strømforsyningen kan ha feil volt ut til disken. du kan ha overklokket fsb og disken tåler det ikke. noen andre med forslag? men generelt vil jeg si reklamer på den, hvis den ikke er så gammel så gjelder kjøpsloven for elektronikk, og harddisker skal vare en stund. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Du finner diskfabrikantenes diagnoseprogram på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/ Der finner du en test som består i å skrive til alle sektorer på hele disken (zero fill, low-level format). Dette vil forsøke å 'nullstille' alle dårlige sektorer. Dessuten sletter det jo alt, inkludert partisjonstabell. Det tar kanskje et par timer å kjøre gjennom. Lenke til kommentar
zatux Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 minimum payne: Jeg har grunn til å tro at den skal vikre som den skal, men kun har en partisjonstabell som er noe snudd opp ned. Men mye prøvelser i programmet testdrive for linux, som leser, fikser, og skriver til partisjonstabellene, så får jeg det til å virke - men bare for en stund. Formaterer, legger inn os, legger inn litt appz, også slår jeg den av og på for n'te gang, og da finner den plutselig ikke partisjonen som som os ligger på. Tror jeg prøver på det som hårek nevner her i første omgang, så får vi se. Vil liksom se om problemet vedvarer etter at jeg har slettet/nullstillet og satt opp ett standardoppsett for så å kreve ny. Lenke til kommentar
sannheten_666 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 det problemet hadde jeg med maxtor-disk på nforce4 HK. Var ikke noe galt med noen av delene, de bare ville ikke fungere sammen, rett og slett. Beskrivelsen din passer omtrent på en prikk ... har egentlig ikke noen løsning, men det behøver som du selv sier ikke å bety at selve disken er ødelagt. Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Et alternativ er å laste ned ActiveKilldisk. Med den fjerner du alt innhold på pc-en din, det gjelder både innhold og bootsectorer. Den blir altså helt lik en harddisk som er ny fra produsenten, dvs uten filsystem(NTFS/FAT32). Lenke til kommentar
zatux Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 Da prøver jeg det 9hdokseat4. Akuratt noe sånt jeg lette etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå