zatux Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 God lørdag Nå har jeg satt opp en fildelingsserver her (Ubuntu med samba) og laget litt forskjellige brukere. Jeg har sett samba til å kreve bruker/pass og brukerene har fått tildelt samme passordet på sambatjeneren som på selve boksen (med smbpasswd -a, som nevnt i ubuntuguiden.org). Jeg vil ha ett fellesområdet, som alle kan se, og hver av brukerene skal ha tilgang på sin mappe. Hver dems mapper er greit, der leser, skriver dem og kjører akuratt det dem vil. Men på fellesområdet - viss bruker1 legger opp en fil, så vil, når bruker2 logger seg inn med sitt brukernavn og passord, ikke få tilgang til å åpne/lese/skrive til filen. Hvordan får jeg det til? Jeg vil si jeg er en viderekommende på linux, men jeg sliter litt med brukerrettigheter, og har litt lett for å chmodde alt til 777 - som dere sikker kjenner dere igjen i. Mulig det er enkelt, men noe som vet hvordan jeg kan løse dette problemet? Eller noen som har noen gode howtos eller innføringer i akkurat dette. På forhånd takk. Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Jeg vil anbefale deg å sette deg inn i referanseguiden til Samba som du finner her. Der står i bunn og grunn alt du trenger å vite, og mer til. Selvfølgelig kan du også bare prøve deg frem uten å ha lest noe dokumentasjon først, men da kan du vente deg flere timer med frustrasjon fordi du ikke får ting til å virke slik du ønsker. Hvorfor vil du egentlig ha et fellesområde der brukerA kan lagre en fil, men bruker B ikke har andre rettigheter enn å åpne/lese/skrive til filen? Lenke til kommentar
zatux Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 Klart skal bruker B ha fulle rettigheter den også. Åpne/lese/skrive, mener selvfølgelig å la dem alle lese/skrive/kjøre til hele området ja, gikk litt fort for seg dere oppe. Sto en del der ja. Så på scollbaren, og tenkte dette var overkommerlig - så var jo hele siden bare en index. Jeg for se hva jeg finner ut, mange takk Lenke til kommentar
v3g4rd Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Hvis du bare skal ha et såpass enkelt oppsett som det du nå beskriver, er ikke nødvendig å lese alt som står i referanseguiden - men jeg vil allikevel anbefale deg å gjøre det slik du vet hvilke muligheter Samba kan gi deg. Denne siden her virker også som et greit utgangspunkt, som jeg tror dekker det du spør om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå