Desperatos Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Hei. Jeg har i dag skiftet cpu-vifte på min gamle PC. Den har følgende spesifikasjoner (nevner bare hovedkomponentene) ADM Athlon 3400+ CPU Asus K8N-E Deluxe hovedkort Gainward GeForce 6800 GT skjermkort (bråker noe infernalsk, har alltid gjort det) Etter å ha tatt ut gammel vifte og heatsink (måtte ta i litt, men ikke så mye) rengjorde jeg prosessoren, hadde på goop og festet det nye utstyret (Thermaltake Silent Boost K8). Prosessen tok litt tid, men så vidt jeg vet var jeg forsiktig med statisk elektrisitet og unngikk å komme borti andre komponenter. Det som imidlertid skjer når jeg skrur på maskinen er at skjermen er svart. DVD-spilleren åpner seg ikke når jeg forsøker å åpne den. Maskinen starter opp, skjermkortet bråker like mye som vanlig, men skjermen er altså svart. Jeg har testet skjermen med en annen maskin, så det er ikke noe galt med den. Jeg er ikke så erfaren med slike problemer, så mitt spørsmål blir som følger: -Hva kan være galt? - Kan det ha skjedd noe med hovedkortet selv om (tror) jeg var forsiktig? - Har det skjedd noe med prosessoren? - Kan det tenkes at det er noe galt med skjermkortet? - Hva med strømforsyningen. Kan den være for dårlig? - Andre forslag? Jeg er irriterende uvitende Endret 5. april 2008 av Desperatos Lenke til kommentar
MamboJambo Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Har du koblet tilbake alle støm kabler på hk? Høres ut som det er hk relatert. Gir bios lyd fra seg? Isåfall slå opp i manualen og se hva lyden tilsier at feilen er. Lenke til kommentar
Desperatos Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 Har du koblet tilbake alle støm kabler på hk? Høres ut som det er hk relatert. Gir bios lyd fra seg? Isåfall slå opp i manualen og se hva lyden tilsier at feilen er. Alle strømkabler er tilkoblet. Tok kun ut kabelen til CPU-vifta og satte i kabelen til den nye Ingen lyd fra BIOS... Vet ikke hva jeg kan gjøre ellers Lenke til kommentar
MamboJambo Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Høres ut som om hk er dødt, prøv med forskjellige kombinasjoner med ram. 1 brikke i forskjellige slots. Kanskje resette CMOS? Lenke til kommentar
Desperatos Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 Høres ut som om hk er dødt, prøv med forskjellige kombinasjoner med ram. 1 brikke i forskjellige slots. Kanskje resette CMOS? Har prøvd alt dette, men jeg kommer ikke inn i BIOS. Viftene står og går, men jeg kan ikke se at noe annet fungerer. Er det mest trolig hovedkortet som er grillet? Hvordan kan jeg være sikker? Finnes det noen måte å sjekke om for eksempel prosessoren er toast slik tilstanden til maskinen er? Lenke til kommentar
MamboJambo Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Du kan resette bios ved å ta ut batteriet og sette det i oppned i ca 10sek, også er det en jumper du kan flytte på(sjekk hk-manual for lokasjon) Vil tro at bios hadde gitt lyd fra seg hvis cpu'en din var død. Du kan evt. sjekke cpu i en annen pc. Lenke til kommentar
Desperatos Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Du kan resette bios ved å ta ut batteriet og sette det i oppned i ca 10sek, også er det en jumper du kan flytte på(sjekk hk-manual for lokasjon) Vil tro at bios hadde gitt lyd fra seg hvis cpu'en din var død. Du kan evt. sjekke cpu i en annen pc. Jeg har gjort dette, men ingen endring skjer. Må vel antagelig kjøpe nytt HK da... Hvis det ikke er annet jeg kan finne på Lenke til kommentar
Brian Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Hvis du har vært forsiktig, og mener at du ikke har gjort noe som kan skade komponentene så er dette merkelig. Jeg har selv erfart at hk osv tåler litt mer enn man tror med tanke på statisk elektrisitet. Hvordan gikk du frem ved bytte av kjøleren? Jordet du deg på noen måte, holdt i kabinettet etc? Noe annet som sjedde? Har du husket å koble til vifta på den nye kjøleren? Og på rikig plass slik at ikke alarmen for lav cpu fan speed aktiveres? Kommer det overhodet noen beep code hvis du venter et par minutter? Eller er det stille som graven selv etter en såpass lang ventepause? Hvor mye kjølepasta påføte du? Er du sikker på at du festet cpu kjøleren rikitg? Hvis ikke skal også dette normalt gi beep codes som indikerer feil. Lenke til kommentar
Desperatos Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Hvis du har vært forsiktig, og mener at du ikke har gjort noe som kan skade komponentene så er dette merkelig. Jeg har selv erfart at hk osv tåler litt mer enn man tror med tanke på statisk elektrisitet. Hvordan gikk du frem ved bytte av kjøleren? Jordet du deg på noen måte, holdt i kabinettet etc? Noe annet som sjedde? Har du husket å koble til vifta på den nye kjøleren? Og på rikig plass slik at ikke alarmen for lav cpu fan speed aktiveres? Kommer det overhodet noen beep code hvis du venter et par minutter? Eller er det stille som graven selv etter en såpass lang ventepause? Hvor mye kjølepasta påføte du? Er du sikker på at du festet cpu kjøleren rikitg? Hvis ikke skal også dette normalt gi beep codes som indikerer feil. - Jeg har koblet til vifta, og den går (både cpu-vifta, viftene på skjermkort og psu-vifta går). Ellers er det så vidt jeg kan forstå ingen funksjoner som virker (skjermen er svart, og det kommer ingen "bip" selv om den har gått i en halv time sammenhengende). Jeg holdt i kabinettet og "jordet meg" før jeg begynte og underveis. - Det går ingen alarmer. - Tynt lag kjølepasta på CPU etter rengjøring. Har tatt av cpu kjøleren og satt den på igjen, og er helt sikker på at den er riktig festet. Jeg kan ikke så mye, og dette går langt over hodet på meg... Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) For å si det enkelt. Eneste feil du kan ha på en maskin og ikke få opp bilde er: HK feil. (Ingen lyd, men start kretsen kan funke da denne kun legger over mot psu.) RAM feil. (Noen HK gir lyd fra seg) PSU feil. (ikke liv i det hele tatt) Skjermkort feil. (HK kan gi lyd fra seg, Men gpu vifte vil ikke starte, hvis orginal) Endret 6. april 2008 av MoDzoNa Lenke til kommentar
Desperatos Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Jaja, det er vel som jeg fryktet da. HK har vel tatt kvelden. Da tenkte jeg at jeg skulle kjøpe et nytt (og billig hovedkort med PCI-E i stedet for AGP (jeg er drit lei av 3 år med bråk fra 6800GT, så det får ikke hjelpe at grafikkytelsen kanskje går litt ned). Den blir uansett ikke annet enn en ekstra-PC for mediafunksjoner etter at jeg skaffet meg ny PC. Hadde tenkt å kjøpe følgende hovedkort og skjermkort: Asus K8V-XE XFX GeForce 7200 GS Silent 256 MB Noen som har noen erfaringer med noen av disse komponentene sammen med Athlon 3400+ ? Lenke til kommentar
The7thSense Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) En liten mulighet kan være at du har strammet viften til CPU'en din slik at PC-en din ikke vil starte. Jeg hadde det problemet med min pc, slakket litt på skruene og da fungerte alt som det skulle. Lykke til.... Endret 6. april 2008 av The7thSense Lenke til kommentar
Desperatos Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 En liten mulighet kan være at du har strammet viften til CPU'en din slik at PC-en din ikke vil starte. Jeg hadde det problemet med min pc, slakket litt på skruene og da fungerte alt som det skulle. Lykke til.... Har prøvd dette også, men uten resultat. Ingen forandring i det hele tatt. Tror rett og slett jeg gir opp og kjøper meg nytt billig (og stille) skjermkort og hovedkort. Som sagt, jeg stiller ingen særlige krav til grafikkytelse på denne lenger. Men takk for tipsene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå