Gå til innhold

Formattere kun systempartisjon/gammel disk i ny maskin

Anbefalte innlegg

Saken er at jeg skal ha ny maskin, men ikke ha ny disk. Jeg skal flytte en disk fra den gamle maskinen over i den nye. Men jeg skal ikke formattere hele disken først- jeg vil nemlig beholde alle filene som ligger på den andre partisjonen.

Det jeg lurte på er om man det funker fint å formattere og legge inn en annen versjon av Windows på system/program-partisjonen, men ikke røre de(n) andre partisjonen(e)? Det vil ikke gjøre noe at referansen til partisjon e: fjernes i det c: slettes?

I tillegg lurer jeg på om det går ta et Windows som er installert på en systemkonfigurasjon og sette inn i en helt ny maskin? Vil den, etter å ha kommet over sjokket over alle de nye komponentene klare å samle seg igjen? F.eks hvis jeg flytter den gamle disken over i den nye uten videre.

(Samme med skjerm- funker det å bytte kjapt mellom to skjermer uten at det blir alt for mye krøll med drivere?)

(Hm, er dette "programvare" eller "lagringsmedier"..eller kanskje "hjelp jeg skal ha ny pc" ...for trøtt til å forske mer på det nå).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt kurant å formatere C: partisjonen uten at noe skjer med D: partisjonen.

Å flytte en systemdisk til en annen maskin kan gå, men er ikke anbefalt. Det kommer an på forskjellen mellom de to maskinene. Du kan hjelpe til litt på vei ved å fjerne de driverne som kan fjernes før du slår av den gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...