Gå til innhold

Nokre spørsmål ang. legging av varmekabel.

Anbefalte innlegg

Har eit par spørsmål eg ikkje har funnet svar på.

1: Kva avstand skal det være frå vegg (betong og tre) der kabelen går langs med veggen og i svingane samt avstand til sluk? Har og eit par vertikale søyler i rommet eg må ta stilling til, det er vel same sak som resten.

2: Er det vanleg K-røyr som blir brukt til sensoren eller noko spesielt som tåler meir? Korleis skal eg lukke enden på røyret, finnes det eventuelt ferdige røyr med ende?

3: Kan sensoren stappes ned i etterkant eller må den legges i lag med røyret når ein støyper? Har ikkje kjøpt sensor endå, så det spørsmålet svarer kanskje seg sjølv når den tid kjem.

4: Om kabelen skulle være litt for lang, kan eg korte ned c-c-avstanden på ein del av kabelen? Sjølvsagt utan å gå under minstekravet til effekt per m² i henhold til brukarveiledningen til kabelen. For eksempel frå 14cm til 12cm på 6-8 meter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: avstanden til vegg er vanligvis halve senteravstanden. (husk at hvis du skal fore ut veggen, så må du ta hensyn til det..) Halv senteravstand til de andre tingene også.

2: Du kan bruke vanlig k-rør til sensoren. 16 eller 12mm.. Det er vanlig å bare teipe igjen enden på røret, slik at det ikke trenger støpemasse inn i det.

3: Sensoren stappes normalt ned i ettertid. Røret legges ut litt i gulvet midt mellom kablene.

4: Ja du kan korte ned cc avstanden litt om den blir for lang. Den kan du regne ut tålig nøyaktig på forhånd.

:roll:

Lenke til kommentar
Har eit par spørsmål eg ikkje har funnet svar på.

1: Kva avstand skal det være frå vegg (betong og tre) der kabelen går langs med veggen og i svingane samt avstand til sluk? Har og eit par vertikale søyler i rommet eg må ta stilling til, det er vel same sak som resten.

2: Er det vanleg K-røyr som blir brukt til sensoren eller noko spesielt som tåler meir? Korleis skal eg lukke enden på røyret, finnes det eventuelt ferdige røyr med ende?

3: Kan sensoren stappes ned i etterkant eller må den legges i lag med røyret når ein støyper? Har ikkje kjøpt sensor endå, så det spørsmålet svarer kanskje seg sjølv når den tid kjem.

4: Om kabelen skulle være litt for lang, kan eg korte ned c-c-avstanden på ein del av kabelen? Sjølvsagt utan å gå under minstekravet til effekt per m² i henhold til brukarveiledningen til kabelen. For eksempel frå 14cm til 12cm på 6-8 meter.

Ut ifra spørsmålene er det tydelig at du IKKE er elektriker og dermed ikke har lov til å legge denne selv. Du vil da bryte loven og samtidig gå glipp av garantien på kabelen. Normalt 10 år. Vil på det sterkeste anbefale deg å ta kontakt med en installatør for å få utført denne jobben. Ved skader forvoldt av kabel vil forsikringsselskapene ikke utbetale premie.

Lenke til kommentar
Ut ifra spørsmålene er det tydelig at du IKKE er elektriker og dermed ikke har lov til å legge denne selv. Du vil da bryte loven og samtidig gå glipp av garantien på kabelen. Normalt 10 år. Vil på det sterkeste anbefale deg å ta kontakt med en installatør for å få utført denne jobben. Ved skader forvoldt av kabel vil forsikringsselskapene ikke utbetale premie.

Ikkje det som står på fagbrevet mitt riktignok. :hmm:

Eg har kontroll på den lovlege delen av dette, har aldri lagt varmekabel før, med unntak av kabel på gassrøyr, men det er ikkje heilt det same sjølv om overoppheting og brann for så vidt er dei største faremomentene der og.

Prouser: Takk takk! Eg tenkte meg det var halve senteravstanden.

Eg har ganske nøyaktige mål og ein ferdig kabel, men må rekne litt på det i forhold til sluk og veggar som kjem ut i rommet. Difor det er aktuelt å korte ned c-c-avstanden. Kan jo sjølvsagt gjere det på heile, men eg tenkte i tilfelle utrekningane ikkje blir 100%. Har uansett ein god del å gå på i forhold til c-c-avstand.

Big_JJ: Notert, er c-c-avstanden eit greit mål? Enig i at det ikkje er like naudsynt med kabel rundt sluken. Skal riktignok ha kabel innom dusjen og, men det får heller våge seg. Safety first! ;)

Edit: Når eg først er i gang, finnes det relgar for kva ein har lov å setje oppå eit badegulv med fliser av møbler og den slags? Skap, vaskemaskin og sånt går greit så lenge dei står på bein?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Grei tommelfingerregel er å holde seg 10cm unna sluken for å unngå uttørking av denne.

Vet at noen varmekabelfabrikanter sier 5 cm men erfaringsmessig er dette ikke bra.

Det man kan gjøre for å ta høyde for sluk er å beregne litt mindre cc en opprinelig tengt og avslutte kabelen under innredningen/ dusjhjørnet for da er det ikke så nøye om det mangler 20cm kabel under baderomsinnredningen eller i dusjen.

Bare husk på å få endeavslutninga til ikke å havne i dusjen, for det kan bli ekkelt om membranen skulle svikte og såpevann finner veien ned til endeavslutninga på kabelen.

Hva står det forresten på fagbrevet ditt?

Lenke til kommentar

Ja, det er jo ein idé, har og enkelte områder der behovet for kabel ikkje er like stort. Difor eg vil ha nøyaktige mål så eg kan planlegge det godt før jobben påbegynnes. Enden skal eg ikkje legge i dusjen eller rundt ein sluk nei, klar over det. :)

Eg har ikkje fagbrevet framfor meg, men antar det står navnet mitt samt noko om elektriker.

Lenke til kommentar

hvis du har planer om å ha tepper? på badet så vil jeg anbefale selvbegrensende varmekabel.

Jeg ville støpt gulvføleren direkte i avrettingsmassen da det har tendens til å danne kondens i røret som mange anbefaler skal teipes igjen.

Lenke til kommentar

Var innom en kunde som ikke fikk opp varmen i badegulvet.

Og gjett hva, det låg et teppe midt på gulvet som tilfeldigvis dekket gulvføleren.

Jeg løfta vekk teppet og de skjønte fort hvor problemet låg.

Termostaten var stilt inn på 30 grader og under matta avr det ganske så nøyakltig det mens retsen av gulvet var kaldt.

Selvregulerende kabel i badegulv vil ikke jeg anbefale ettersom det i badegulv legges mye effekt samtidig med at gulvet skal føles varmt å gå på, noe som tilsier at temperaturen må over 30 grader.

Med denne temperaturen i badegulvet er kondens i følerrøret det siste man skal bekymre seg for og man trenger ikke gulvmatter på badegulvet.

Gulvmatter på badet stammer fra gamledager da badegulv var kalde og man trengte nåe å varme føttene på noe som er totalt unødvendig med varmekabler i gulvet.

Lenke til kommentar

Planen var å legge følaren litt høgare enn kabelen i støypen i henhold til instruksjonsheftet som fulgte med kabelen. Kan sjølvsagt stå noko anna i instruksjonsheftet til følaren, men det er eit bad som sjeldan blir brukt. Er snakk om ei hytte, kan det være fare for kondens når den er instøpt? Du kan jo trekke ut og stappe nedi ny følar om den skulle gå adundas. Er skeptisk til tape i enden, alt blir riktignok innstøpt, men ein fugemasse hadde kanskje vore betre? Skal ikkje ha sjølvregulerande kabel nei.

Dum slukplassering samt to søyler midt i rommet gjer kabelplasseringa litt komplisert, må snu og vende for kome rundt søylene, sluken er det kanskje snakk om å flytte til ein meir høveleg plassering.

Lenke til kommentar
du gir forferdelig dårlige råd når du påstår at føleren skal støypes ned,

hva skjer om den ryker? pigge opp gulvet?

har heller aldri verken sett eller hørt om et bad med selvbegrensende varmekabel, svært få som teppelegger badet uansett vil eg tro

Det er ett evig problem at gulvfølerene streiker pga fukt i røret. Jeg har enda ikke vært borti noen henvendelser når gulvføleren er blitt støpt direkte i gulvet. Jeg mener at det er den optimale løsningen. skal man helgardere seg så legger man ned i ett romrør i gulvet "hvis" den nedstøpte streiker.

Hvis man bruker T2 reflekta matte med Selvbegrensende kabel i hvert spor så trenger man strengt tatt kun å bruke flislim oppå kabelen.

Dette medfører at det blir mye mindre masse å varme opp. En selvbegrensende kabel blir aldri varmere enn 27grader og strengt tatt så er det vell ikke behov for noe mer i ett gulv??

Mange eldre foretrekker av gammel vane å ha ett lite teppe på baderomsgulvet og med disse individuelle hensyn så kan selvbegrensende være lurt.

At du mener jeg gir dårlige råd får være din mening. Jeg uttaler meg på grunnlag av erfaring.

Endret av 2rgeir
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
du gir forferdelig dårlige råd når du påstår at føleren skal støypes ned,

hva skjer om den ryker? pigge opp gulvet?

har heller aldri verken sett eller hørt om et bad med selvbegrensende varmekabel, svært få som teppelegger badet uansett vil eg tro

Det er ett evig problem at gulvfølerene streiker pga fukt i røret. Jeg har enda ikke vært borti noen henvendelser når gulvføleren er blitt støpt direkte i gulvet. Jeg mener at det er den optimale løsningen. skal man helgardere seg så legger man ned i ett romrør i gulvet "hvis" den nedstøpte streiker.

Hvis man bruker T2 reflekta matte med Selvbegrensende kabel i hvert spor så trenger man strengt tatt kun å bruke flislim oppå kabelen.

Dette medfører at det blir mye mindre masse å varme opp. En selvbegrensende kabel blir aldri varmere enn 27grader og strengt tatt så er det vell ikke behov for noe mer i ett gulv??

Mange eldre foretrekker av gammel vane å ha ett lite teppe på baderomsgulvet og med disse individuelle hensyn så kan selvbegrensende være lurt.

At du mener jeg gir dårlige råd får være din mening. Jeg uttaler meg på grunnlag av erfaring.

Kan jeg spørre deg hvor mange gulvfølere du har vært borti som har streika, og hva slags rom du har lagt dem i? Har aldri hørt om noen følere som har streika, og hadde vi på jobben støpt ned en gulvføler uten rør, hadde vi mest sannsynlig blitt slakta. Nå er jeg lærling og har sannsynligvis ikke så mye erfaring som deg, om du er montør, men jeg spør ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...