Gå til innhold

Forslag til rute for en "fototur"

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle benytte en av ferieukene til en fototur i sommer, men er relativt ukjent nordover i landet så hadde håpet noen hadde noen tips til steder og overnattingsplasser.

Har lyst til å være innom bla:

- Sognefjorden/Fjærland

- Jostedalsbreen

- Fin(e) fjelloverganger

Noen andre fine steder rundt/nær/på vei til/fra nevnte steder som er verdt et besøk?

Og tips til overnattingssteder (campinghytter/m(h)otell el)?

Føler ikke det helt store behovet for å sove i bilen, telting kan alltids gå ann hvis det er steder som anbefales (fin nærliggende natur el.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Morsomt å se at andre oss skal på fototur til sommeren. Lurer faktsik akkurat på det samme som deg, men vi har vel foreløpig kommet frem til at vi skal holde oss i Sogn og Fjordane.

Vi vurderer å melde oss inn Turistforeningen, som gjør det mulig for oss å leie deres hytter til en billig penge. Så blir vi der en natt, og drar videre, og møter forhåpentligvis på neste til samme tid neste dag. Å sove i telt burde også gå helt fint.

Hvor mange er dere, eller er det bare deg som skal dra?

Lenke til kommentar

Har vert i Lofoten to ganger og det er en fantastisk natur, høye fjell som går rett ned i sjøen. Lofoten har forresten en av verdens vakreste strand (så det på autofil program 7 2008 finner det sikkert på nett-tv hvis du er interessert(de hadde en MC tur der).

Var i forfjor på vestlandet blant annet Geirangerfjorden. Det var helt fantastisk, der har du jo og Atlanterhavsveien. Enormt fint med masse øyer og bruer rundt Kristiansund. EDIT: eller var det Ålesund. Uansett er turen fra Kristiansund via Molde og Ålesund til Geiranger fantastisk.

Synes både Lofoten og Vestlandet har meget fin natur og fin hus stil, og så har begge plassene en ekstrem eller voldsom natur, alt er så stort liksom, (litt vanskelig og beskrive)

Har og så hørt at det skall være veldig fint leger nord og, men har aldri vert der så kan ikke si noe om det. Har veldig lyst til og reise dit da jeg har hørt så nye fint og bra om de stedene leger nord.

Akle

Endret av akle
Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle benytte en av ferieukene til en fototur i sommer, men er relativt ukjent nordover i landet så hadde håpet noen hadde noen tips til steder og overnattingsplasser.
Senja er også et sted for spektakulære naturopplevelser og flotte fotoobjekter. En rundtur der kan gi deg mye forskjellig, på et relativt lite område. Lyngen og Lyngsalpene er også utrolig flotte, litt lenger nord i Troms. Det er mange andre plasser som er utrolig flotte også, men hvis du vil ha mye forskjellig med relativt sett kort avstand i mellom, er nok Senja tingen i Nord-Norge.
Lenke til kommentar

Legger in et par veldig nytige linker her.

sogn å fjordane med fjellvandring hele vestlandet

http://www.fjords.com/kayaking1.htm

+

http://www.lofoten-aktiv.no/content/view/56/73/lang,no/

så har vi denne da det er spektakulær tur med mulighet å overnatte på en åv våre høyeste fjell

har selv vert der men hadde ikke flaks med været mye tåke jeg å kona me poserer i tåka

http://www.skaala.no/

Må jo få med det også da dette er den høyeste fjeltoppen rundt briksdalsbreen som all brevandring startet turismen her først du har også vanet loen som ligger i bånn av dalføret der kart

http://www.gulesider.no/kart/bigMap.c?ps=6...0&scrollY=0

Endret av kvase
Lenke til kommentar
Senja er også et sted for spektakulære naturopplevelser og flotte fotoobjekter. En rundtur der kan gi deg mye forskjellig, på et relativt lite område. Lyngen og Lyngsalpene er også utrolig flotte, litt lenger nord i Troms. Det er mange andre plasser som er utrolig flotte også, men hvis du vil ha mye forskjellig med relativt sett kort avstand i mellom, er nok Senja tingen i Nord-Norge.

Senja kan anbefales. Husker at vi var der på foto-ekskursjon på det ene helge-fotokurset vi hadde mens jeg tjenestegjørde på Rødbergodden. En annen gang var innom Dividalen (Midt-Troms), men der tror jeg det lønner seg med kjentmann.

Tom

Lenke til kommentar

Man kan være uheldig med været i Lofoten ja.

Hvis det er fint være en dag fordamper det mye vann fra havet leger ute. Noe som kan skape tåke i flere dager, men dette kjelder vell hele kysten? (er ikke helt sikker)

Det er bare i Lofoten jeg har opplevd det så kraftig.

Vi hadde en dag fint vær og nesten en uke med tåke.

Men vi hadde det meget varmt og veldig mye sol den første dagen.

Akle

Lenke til kommentar

Generelt vil jeg anbefale å følge kysten. Gjerne ved å følge småveiene helt ute ved kysten i stedet for å satse på motorveier. Det er også hauger av små og koselige plasser å overnatte. Fergeturer gir deg også noen etterlengtede/påtvungne pauser for å ta bilder, spise og sånt.

Tåke kan ha sin sjarm da man får fine bilder av broer og fjell som dukker opp fra tåka som fordamper etter morrakvisten.

Lenke til kommentar
Var i forfjor på vestlandet blant annet Geirangerfjorden. Det var helt fantastisk, der har du jo og Atlanterhavsveien. Enormt fint med masse øyer og bruer rundt Kristiansund. EDIT: eller var det Ålesund. Uansett er turen fra Kristiansund via Molde og Ålesund til Geiranger fantastisk.

Enig med Akle! Geirangerfjorden er flott.

Jeg ser den nemlig hver eneste gang jeg titter ut av stuevinduet :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal du til Nordfjord så bør du få med deg Briksdalsbreen, Lodalen og Kjenndalsbreen, Skålatårnet osv. Geiranger er og fint. Da kan du ta deg en svipptur opp på Dalsnibba i samme slengen. Går bilvei helt til toppen.

Skal du ut mot kysten så er der mye fint å fotografere der også.

Kråkenes fyr er jo flott når det blåser som værst.

Kannesteinen er jo et greit, men kanskje kjedelig motiv.

Når det gjelder overnatting så er det selvsagt Oldevatn Camping som gjelder.

Grunnen til at jeg anbefaler denne campingen har jo selvsagt ingenting med at det er vi som eier denne :)

Endret av Mr_Sunde
Lenke til kommentar
så har vi denne da det er spektakulær tur med mulighet å overnatte på en åv våre høyeste fjell

har selv vert der men hadde ikke flaks med været mye tåke jeg å kona me poserer i tåka

http://www.skaala.no/

Må jo få med det også da dette er den høyeste fjeltoppen rundt briksdalsbreen som all brevandring startet turismen her først

[PIRK]

En liten korreksjon:

Skåla er ikke mer enn 1848 moh(Tårnet ligger på 1843 moh)

Lodalskåpa på 2083 moh er vel det høyeste fjellet i området, men ligger litt mer utilgjengelig til.

[/PIRK]

Lenke til kommentar

Sørfra er det flott over Valdresflya, deretter Lom, vestover og ned til Geiranger.

Fantastisk parti over fjellet her!

Deretter nordover ned Trollstigen, mot Åndalsnes, innom spektakulære Trollveggen.

Kystveien mot Ålesund, mye flott, men rosinen i Norge er som nevnt Lofoten!

Ta en titt på reportasjen i Autofil, så skjønner du hva vi mener.. Mye flott filming...

Helt fantastsiske farger og natur!

Autofil i Lofoten, Episode 1

Autofil i Lofoten, Episode 2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...