Gå til innhold

Studio 8 er ekstremt ustabilt på tross av at.......

Anbefalte innlegg

....det står et kjempekonsern med lang erfaring i utvikling av videoredigeringsprogrammer både for profesjonelle og amatører.

I mine øyne er Studio7/8 et glimrende program for de som vil prøve seg på hjemmeredigering. Dessverre så er det en hake ved dette programmet. En alvorlig stor hake.

Etter noen år med Studio 7/8 sitter jeg igjen med erfaringer som langt i fra kan kalles positive. Hovedproblemet med Studio 7/8 er at programmet tåler ikke å få for mange disolver, tekster, adding av lyd før det krasjer.

Programuviklerne skal ha all ros for å legge brukergrensesnittet til rette for den som starter fra scracth. Når man først skjønner hvordan programmet er lagt opp, blir det nesten for enkelt vil noen si.

Det som imidlertid er nedslående er hvor lite stabilt dette programmet er. Som nevnt over, krasjer programmet når det blir for mye å håndtere. Jeg har selv opplevd å sitte med krevende effekter, og et nitid arbeid med å tilpasse lydeffekter, for så å oppleve at programmet "klapper igjen" uten forvarsel. Da blir man ganske så frustrert når dette skjer gang på gang.

Dette problemet burde Pinnacle ta virkelig seriøst. At Pinnacle ikke gjør mer for at dette programmet skal virke knirkefritt, er for meg en gåte.

Normalt ville man tenke som så, at forbrukeren kjøper vår "billigutgave" for så i neste omgang bruke pengene på et dyrere, og mer avansert program, levert av oss. Dette er elementærlære innen markedsføring.

At Pinnacle ikke får skikk på dette programmet er jo også litt merkelig når man vet at de leverer store tunge systemer innen profesjonell broadcasting. Hvorfor får de ikke til dette, og hvordan tør de å sette sitt navn på det?

Til dere som vurderer å bruke penger, tid eller energi på dette programmet, vil jeg anbefale å vurdere andre alternativer. Har du likevel anskaffet deg det, anbefaler jeg at du setter autosave til oppdatering hvert 60 sekund.

Denne linken går til simplydv.com hvor man kan lese andres erfaringer omkring dette programmet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Patchen er noe drit! Alle min tidligere prosjekter var plutselig umulig å åpne, fikk tonnevis av nye operation failed etter Betaen, anbefaler ikke at noen installerer den! Kanskje jeg var uheldig, kanskje ikke, i så fall var jeg uheldig 3 ut av 3 ganger!

Jeg har skaffer med Premier, og satser på at det er bedre!

Lenke til kommentar
Patchen er noe drit! Alle min tidligere prosjekter var plutselig umulig å åpne, fikk tonnevis av nye operation failed etter Betaen, anbefaler ikke at noen installerer den! Kanskje jeg var uheldig, kanskje ikke, i så fall var jeg uheldig 3 ut av 3 ganger!

Jeg har skaffer med Premier, og satser på at det er bedre!

Adobe Premiere er mye bedre. Sant nok har den litt trøbbel med MP3 filer, ved at programmet ved enkelte anledninger har trøbbel med å åpne prosjekter som inneholder mp3 filer (har skjedd meg én gang). Dette kan løses enkelt (forklaring står annet sted i forumet), men burde vært fikset. Så lenge man bruker .wav er man sikret.

Ellers fungerer Premiere 6.0 veldig fint og stabilt hos meg selv om jeg driver med relativt avansert redigering.

(Foresten noen som vet hva som er bedre med Premiere 6.5? Vurderer å oppgradere til den).

Lenke til kommentar

Premiere har ikke problemer med MP3, men dessverre har det problemer med MP3PRO, som er alt jeg har på maskinen, så da må jeg konvertere.

Om du refererer til den forhatte "-1"-buggen som ødelegger prosjektet ditt når du importerer MP3 inn, så må du laste ned en prosjektfikser.

Søk på "Premiere Project Bug Fix" i din favorittsøkemotor, så skulle dette gå i orden (men at ikke Adobe selv gjør noe med dette er virkelig en skam!)

Hmmm... Jeg trodde virkelig at Studio 8.0 ville seriøst være det beste for hjemmebrukeren... Jeg tok altså feil.

Jeg har tidligere også anbefalt Windows Movie Maker for helt enkel redigering, og jeg lastet i går ned versjon 2.0.. Den ser virkelig spennende ut, med masse overtoninger og effekter som er brukbare. MEN selvfølgelig kræsjer det programmet for mindre enn en minimal fis. Det er helt sinnsykt.

Så vi får konkludere med at både:

Adobe Premiere 6.5,

Pinnacle Studio 8.0,

Microsoft Movie Maker 2.0 og

Avid Xpress DV 3.5

er fantastisk ustabile til å være program i 10000-kronersklassen. (unntatt Movie Maker som er for ustabilt til å være i freeware-klassen)

Er det noen som har prøvd nyeste Ulead Media Studio Pro 7.0 eller Vegas Video nyeste versjon? Jeg har hørt lovord om disse, men aldri prøvd dem... Men jeg vurderer sterkt å konvertere til et av disse lagene, siden det virker som de største aktørene på markedet gir blaffen i XP-brukerne.

For tiden bruker jeg mest altså Premiere 6.5, som er mest stabilt virker det som. Avid Xpress DV er ukompatibelt med lydkortet mitt, så det måtte jeg droppe.

Ugggh!

Lenke til kommentar

Vi får konkludere med at verdens beste redigeringsprogram har ikke kommet enda!!!!!! (er det til det beste eller?.. :))

Har forresten også lest at DV magazines Adam Wilt (en av de største menn innenfor DV-journalistikk) foretrekker Apples Final Cut Pro 3.0 foran både Premiere og DV Xpress.

Har alle PC-aktørene blitt slått av nykomlingen Apple på videoredigering?? Det kan faktisk se slik ut.

Ellers kan i konkludere med at det er noe som er ekstremt krevende med videoredigering... Og jeg tror datamengden er noe av grunnen til at alt går til p*** når det gjelder proffe redigeringsprogram.

Lenke til kommentar

Hei

Til dere som har problemer.

Har dere prøvd med en maskin som er laget etter tec.spec fra leverandøren av programmvaren? samt original software inkl. dongle for de som krever det???

Hmmmm Prøv det det virker.

Lenke til kommentar
Hei  

Har dere prøvd med en maskin som er laget etter tec.spec fra leverandøren av programmvaren? samt original software inkl. dongle for de som krever det???

Hmmmm    Prøv det det virker.

...og dette gjelder brukerne av Studio 8? Da må du fortelle meg hvor jeg får kjøpt dongle, for den tror jeg nemlig ikke er laget enda. Hvilket firma repesenterer du?

Lenke til kommentar
Har forresten også lest at DV magazines Adam Wilt (en av de største menn innenfor DV-journalistikk) foretrekker Apples Final Cut Pro 3.0 foran både Premiere og DV Xpress.  

Har alle PC-aktørene blitt slått av nykomlingen Apple på videoredigering?? Det kan faktisk se slik ut.

I 'redigeringsverdenen' er det vel strengt tatt PC'er som er 'nykommeren' (ihvertfall i det litt proffe segmentet).

Final Cut Pro er vel standarden for de litt proffe amatørene (og de enkle proffene), men så koster det jo drøye 10.000 og er dermed i et *helt annet* prisnivå enn Adobe Premiere og Pinnacle. (Premiere koster omtrent halvparten og Pinnacle 8 bare en drøy tidel av Final Cut Pro - de er ikke i nærheten av å koste det samme, noe jeg vil tro folk som har orginalprogramvaren burde ha visst...)

I rå prosessorkraft (rendring av prosjekter o.l.) er jo nyere PC'er merkbart kraftigere enn selv dual Mac'er, men det hjelper jo lite siden 'bransjestandarden' (Final Cut Pro) fremdeles er eksklusivt på Mac-plattformen. Det er vel flere grunner til at de kjører eksklusivt på Mac, men hardwaren er nok ikke lenger hovedargumentet for å si det sånn. Antall piratkopier i forhold til antall solgte programpakker er vel fremdeles enormt mye lavere i Mac-verdenen, og det er vel ikke utenkelig at Apple spytter inn litt penger også for å holde programmet eksklusivt på Mac :wink:

Angående rimeligere program: At rimeligere program har enklere/mindre muligheter er vel noe de fleste er inneforstått med, men at de kræsjer og kanskje til og med ødelegger prosjekter er jo selvsagt helt uakseptabelt uansett pris.

Lenke til kommentar
Hei

Hmmmm Prøv det det virker.

...og dette gjelder brukerne av Studio 8? Da må du fortelle meg hvor jeg får kjøpt dongle, for den tror jeg nemlig ikke er laget enda. Hvilket firma repesenterer du?

Hvis du leser det som står, så ser du at DONGLE gjelder de programmene som TRENGER det.

Det er jo rart da, at når man uttaler seg om noe så omfattende som pirat kopier, så smeller det "hvilket firma jobber du for"

Jeg jobber Ikke for noen av firmaene som lager programmvare til videoredigering. Men jeg jobber med Tv produksjon til daglig og har derfor litt erfaring med maskiner som ikke virker som de skal. Og programmene som brukes.

Skal du ha en maskin som er stabil så lønner det seg og IKKE ha annen programvare på redigeringsmaskinen din. KUNN til redigering.

Hadde alle som bruker disse programmene Kjøpt dem på ærlig vis så hadde også prisen gått vesentlig ned.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Noen som har prøvd videoredigering i Linux? Meeeeget stabilt ;)  Det vil dere prøve!

Hva om vi ikke har Linux da? Jeg har prøvd å installere det jeg, men det har fucka opp pc'n min begge gangene.

Mulig videoredigering i Linux er stabilt, men det må være ett helvete å konfigurere og ordne før man får kontakt med kamera osv...

Foresten, hvilke redigeringsprogram finnes til Linux? Noen proffe som har litt flere muligheter enn f.eks DV Studio 8?

Lenke til kommentar

Det er ikke mye som er å få tak i til Linux enda, men jeg gleder meg til det kommer en skikkelig konkurrent til Microsoft og Apple.

Final Cut lages av Apple og er selfølgelig bare mulig å få til mac. Dette er Apple consekvent med. De kjøpte opp emagic også og kuttet PC versjonen av logic.

Men når dette er sagt så er det viktig at man har en original utgave av programmene og at maskinen svarer til leverandørenes spesifikasjoner for at de skal virke stabilt. Studio 8 intet unntak, men det er litt for ustabilt. Her er jeg enig med forumet.

Pinnacle har en mye bedre variant som også koster under 10000 som er super stabilt. Den nye Edition 5 er også veldig enkelt og med helt unike muligheter.

For hjemmebrukere, semi-pro og småprofesjonelle er dette å anbefale. Bruker det selv og er storfornøyd. Avid er også bra og stabilt, men har større krav til maskinvare.

Lenke til kommentar

Dette problemet burde Pinnacle ta virkelig seriøst. At Pinnacle ikke gjør mer for at dette programmet skal virke knirkefritt, er for meg en gåte.

Normalt ville man tenke som så, at forbrukeren kjøper vår "billigutgave" for så i neste omgang bruke pengene på et dyrere, og mer avansert program, levert av oss. Dette er elementærlære innen markedsføring.

Jeg er helt enig. Når man selger ett produkt bør "finessene" virke. En bil som er utstyrt med lys som ikke virker vil ikke være særlig populær.

Jeg kjøpte programmet for et halvt år siden. Grunnen til at jeg valgte dette programmet var at her kunne jeg spille inn både fra digital og analog kilde.

Med den analoge kilden fikk jeg problem med en gang. Lyden var ikke synkron. Det var opp til tre sekunders forsinkelse. Det ble selvfølelig latterlig å se på. Jeg brukte mye krefter på å løse dette problemet. Leste igjennom en drøss med internettsider.

Svaret var nærmerene enn jeg trodde.

På pinnacle sine sider anbefalte man at man kjøpte sceen analyser.

Jeg kjøpte programmet og problemet var løst for meg. Det er latterlig at man må bruke ett annet program til å utføre den oppgaven pinnacle har reklamert med.

Er også enig at det kræsjer mye.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig. Når man selger ett produkt bør "finessene" virke. En bil som er utstyrt med lys som ikke virker vil ikke være særlig populær.

Jeg kjøpte programmet for et halvt år siden. Grunnen til at jeg valgte dette programmet var at her kunne jeg spille inn både fra digital og analog kilde.

Med den analoge kilden fikk jeg problem med en gang. Lyden var ikke synkron. Det var opp til tre sekunders forsinkelse. Det ble selvfølelig latterlig å se på. Jeg brukte mye krefter på å løse dette problemet. Leste igjennom en drøss med internettsider.

Svaret var nærmerene enn jeg trodde.

På pinnacle sine sider anbefalte man at man kjøpte sceen analyser.

Jeg kjøpte programmet og problemet var løst for meg. Det er latterlig at man må bruke ett annet program til å utføre den oppgaven pinnacle har reklamert med.

Er også enig at det kræsjer mye.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har bare drevet så vidt det er med Pinnacle 8.5, og jeg har innrykk allerede til at det krasjer veldig ofte. Spesielt når jeg skal legge musikk fra CD inn... tenkte jeg skulle lefle litt med å prøve å lage en musikkvideo, og ville laste inn hele låta (6 min) - det gikk greit, men når jeg så skulle begynne å redigere det visuelle - hang alt seg opp. det skjedde flere ganger. har et minne på 728 Mb så det skulle vel strengt talt ikke ha noe med det å gjøre heller , eller ?!!

mvh Hans

Lenke til kommentar

Det er ikke bare hvor stort minne, hvor stor CPU og hvor stor harddisk du har, men hva slags typer? Hva slags chipset har du, hva slags OS - hva er installert i tillegg, er alle chipset drivere installert etc..?

Her er mitt tips for en maskin som fungerer med Studio:

-Intel basert chipset (800-serien) (Riktige drivere til HK)

-Intel P4 CPU (helst over 2 GHz)

-min 256MB RAM (Helst ikke av den rimeligste typen - de er for ustabile!)

Pass på at CPU og RAM er av den typen hovedkortet krever

-ATI eller nVidia baserte grafikkort med drivere fra ATI eller nVidia (nyeste)

-Helst ikke Sound Blaster lydkort (mye tull med driverene som skaper konflikter)

-Windows XP med SP1, DX9 og WindowsMedia 9

Ikke installer Norton System tools eller Internet Security

Deaktiver virusprogram mens du redigerer

Jo mer dill du installerer, jo mer ustabil blir maskinen. Videoredigering krever en del av maskinen så selv om maskinen virker stabil til vanlige gjøremål, kan det hende den ikke er stabil nok for redigering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...