Pitt Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Hei. trenger et svar til en oppgave jeg jobber med: Kan alle motortyper fasekompenseres ? hvis du har mulighet gi meg gjerne et litt utfylende svar. hvorfor ikke, hvilke type motor osv. Dette har ikke noe med båt å gjøre, men fant ingen passende topic å legge denne under. Klikket meg inn på: Bil, båt og motor. men de hadde ingen kategori for motor enda det står det. hmm.. mvh Petter takk for alle svar.. Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Hva i all verden er fasekompenseres?? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Hva i all verden er fasekompenseres?? "Hensikten med fasekompensering er at vetorielt sett bør strøm og spenning følge hverandre (være i fase med 0grader vinkel mellom strøm og spenningsvektoren). En strømvektor kan deles opp i flere deler, resitiv strømkomponent, induktiv strømkomponent og kapasitiv strømkomponent. Den resulterende strømmen av disse tre komponentene er den reelle strømmen en motor trekker. På grunn av motorviklingene vil det oppstå en induktiv strøm. Denne strømmen ligger vektorielt 90grader foran den resitive strømmen. Dette er uheldig og vil gi en stor resulterende strøm (hypotenusen i vektorskjemaet). For å kompensere på dette innmonteres en kondensator som skaper en kapasitiv strøm som ligger vektorielt 90grader etter den resitive strømmen. Er kondensatorens strømvektor lik notorens induktive strømvektor, vil disse oppheve hverandre. Resultantstrømmen vil da bli lik den resitive strømvektoren som da ligger i fase med spenningsvektoren. Det er slik vi ønsker vektorene i nettet skal være, altså i fase med hverandre." Hentet fra http://www.bbbas.no/Byggevarer/deltanett/3...ompensering.asp Google.no Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 funker dårlig på bensin/disel motorer men funker fet på el motorer Lenke til kommentar
Pitt Skrevet 7. april 2008 Forfatter Del Skrevet 7. april 2008 det jeg svarte kort på mine spørsmål ble følgende: Fasekompensering 1. Beskriv hva som menes med å fasekompensere en motor. Poenget med å fasekompensere enn motor er å skaffe en induktiv strøm og reaktiv effekt. Motorer som ikke fasekompenseres vil krev større dimensjon på ledningsnettet enn ved motorer som ikke er fasekompensert. Når man fasekompenserer en motor er det mulig å redusere strømmen i tilførselsledningen til motoren. 2. Hvilken komponent benyttes ved fasekompensering ? Det man trenger for å fasekompensere en motor er en kondensator eller et kondensatorbatteri. 3. Hva er hensikten med å fasekompensere en motor ? Se oppgave 1. 4. Kan alle motortyper fasekompenseres ? Man kan ikke fasekompensere en trefasemotor, kun enfase. Når man fasekomenserer setter mann inn en kondensator som kompenserer for den tredje fasen. håper det ble riktig. hvis jeg tar feil eller burde fylt ut litt mer, sleng inn en comment. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 Her er min mening: 1. Å oppheve den induktive andelen av strømmen med en like stor motsatt rettet kapasitiv strøm. 2. En kondensator eller et kondensatorbatteri. 3. Motorer som ikke fasekompenseres vil kreve større dimensjon på ledningsnettet enn ved motorer som er fasekompensert. Når man fasekompenserer en motor er det mulig å redusere strømmen i tilførselsledningen. 4. Alle induksjonsmotorer kan fasekompenseres. Ikke børstemotorer. Tror i pkt. 4 at du blander fasekompensering med det å bruke en kondensator for å fremskaffe en tredje fase for dermed å kunne bruke en trefasemotor på enfaset forsyning. Lenke til kommentar
hojo Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 Alle vekslestøms motorer kan fasekompanseres men ikke likestrøms motorer, da man ikke har noe reaktiv effekt! Lenke til kommentar
sirius Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Såvidt jeg vet brukes fasekompensering for at måleren skal registere faktisk forbruk på en induktiv last. Kondensatoren på en enfasemotor er ikke for fasekompensering, men for at motoren skal starte. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 en enfasemotorn kan modeleres som en resistans og en induktans i serie. kondensatoren gjør slik at motoren går raskere, enkelt sagt. den kompenserer for den induktive lasten som ligger i motoren. hvis du kobler ut kondensatoren, vil motoren rett og slett ikke gå med full effekt.. Lenke til kommentar
Trosterud Skrevet 9. april 2008 Del Skrevet 9. april 2008 Såvidt jeg vet brukes fasekompensering for at måleren skal registere faktisk forbrukpå en induktiv last. Kondensatoren på en enfasemotor er ikke for fasekompensering, men for at motoren skal starte. Såvidt jeg vet så registrerer måleren faktisk forbruk (reell effekt) helt av seg selv. Fasekompensering brukes for å redusere behovet for å øke dimensjoneringen på nett (A) og transformatorer (VA). Reell effekt = V * A * cos(fi). Kondensatorer på små enfasemotor er som oftest start/driftskondensatorer og er selvfølgelig koblet på en annen måte, men på større motorer vil det være på sin plass å fasekompensere. Lysrørarmaturer fasekompenseres også. En dårlig kompensert solseng kan f.eks. trekke 13A men hvis man legger til flere kondensatorer kan man få strømtrekket ned i f.eks. 9A. Dermed slipper man unna med en 10A kurs & 1,5 kvadrat i motsetning til 16A & 2,5 kvadrat. en enfasemotorn kan modeleres som en resistans og en induktans i serie. kondensatoren gjør slik at motoren går raskere, enkelt sagt. den kompenserer for den induktive lasten som ligger i motoren. hvis du kobler ut kondensatoren, vil motoren rett og slett ikke gå med full effekt.. Jeg forsto ikke helt den siste påstanden (den er gal mtp. fasekompensering) men lurer på om du også tenker på driftskondensatorer. Utsagnet forvirrer i alle fall mer enn det klargjør. Lenke til kommentar
Pitt Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Litt sent svar, men prøver igjen. rett meg hvis jeg har feil. Fasekompensering 1. Beskriv hva som menes med å fasekompensere en motor. Poenget med å fasekompensere enn motor er å skaffe en induktiv strøm og reaktiv effekt. I mototer og lysrørarmaturer finner man spoler som forårsaker en faseforsyvning mellom strøm og spenning. Dette vil gi en induktiv strøm og reaktiv effekt, hvor den reaktive effekten i virkeligheten ikke gir noe aktivt arbeid, men gir en reaktiv strøm som belaster ledningsnettet. Formelen for aktiv effekt er følgende: P = U x I x CosnusFi Når CosnusFi = 1, er det ingen faseforsyvning. For en motor kan for eks. CosnusFi være 0,85. P, den aktive effekten, og U, spenning, motoren trekker er konstant. Dermed er også I x CosnusFi konstant. Men ved en faseforsyvning øker man CosnusFi, slik at I x CosnusFi blir det samme som før man fasekompenserte. Slik at man kan redusere I. Motorer som ikke fasekompenseres vil krev større dimensjon på ledningsnettet enn ved motorer som ikke er fasekompensert. Når man fasekompenserer en motor er det mulig å redusere strømmen i tilførselsledningen til motoren. 2. Hvilken komponent benyttes ved fasekompensering ? Det man trenger for å fasekompensere en motor er en kondensator eller et kondensatorbatteri. 3. Hva er hensikten med å fasekompensere en motor ? Se oppgave 1. 4. Kan alle motortyper fasekompenseres ? Man kan fasekompensere alle vekslestøms motorer men ikke likestrøms motorer, da man ikke har noe reaktiv effekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå