Eirim Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Har greid å flashe biosen feil, slik at maskina ikke vil boote. Så det jeg lurer på er om noen kjenner til noen som har en slik flasher , så jeg kan flashe på nytt med rett bios. Mottar alle tips med takk Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Er det ikke bare å resette Cmos så resetter den seg til bios versjon 1.00? Dette kan enten gjøres ved noen jumpere, eller ved å ta ut bateriet(noen ganger må den være ute en stund) Eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
la-luva Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Neida du må følge en prosedyre på denne siden www.wimsbios.com og er du heldig kan du få den igang igjen. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Har greid å flashe biosen feil, slik at maskina ikke vil boote.Så det jeg lurer på er om noen kjenner til noen som har en slik flasher , så jeg kan flashe på nytt med rett bios. Mottar alle tips med takk Tok du ikke backup av den gamle bios'en din, det gjør eg i tilfelle noe skulle gå galt. Er det ikke bare å resette Cmos så resetter den seg til bios versjon 1.00? Dette kan enten gjøres ved noen jumpere, eller ved å ta ut bateriet(noen ganger må den være ute en stund) Eller tar jeg feil? Du tar grundig feil ja? Når du resette cmos sletter du bare instillingene som oprativsystemet bruker for å vite hva som er hva og hvor,eks hvilket skjemkort du har, cpu type osv. Selve bios'en er brent fast i en rom brikke, den klarer du ikke å slette så enkelt nei. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 28. februar 2003 Del Skrevet 28. februar 2003 Enkleste er vel å sende til selger og få han til å bytte flash brikka og flashe igjen. Ellers gjør vel også produsenter slikt. Lenke til kommentar
boff Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Det der har vi liksom hørt om før, ja. Gjorde samme tabben på tross av mange advarsler. Det endte med hot-flashing og nervene på høykant, men - maskina startet da til slutt, etter 3 forsøk. Her er kanskje en grei link: http://www.badflash.com/removbio.htm Lenke til kommentar
grandiosa Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 flacha bisen i windowz en gang. :oops: fungerte bare fint egentlig Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 flacha bisen i windowz en gang. :oops: fungerte bare fint egentlig Ja med de nye hovedkortene fra msi og asus kan du gjøre det i windows, har selv teste msi sitt live update2, og det funket fint. Lenke til kommentar
Eirim Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 Enkleste er vel å sende til selger og få han til å bytte flash brikka og flashe igjen. Ellers gjør vel også produsenter slikt. Jo jeg har vært i kontakt med produsenten og de vill ha 800 kroner for en bios , noe jeg syns er alt for mye, det jeg tenkte på var reprogrammere selve biosen, men det må man ha spesielt utstyr til, så noen som vet om noen her i Norge, si ifra. Lenke til kommentar
Eirim Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 Det der har vi liksom hørt om før, ja. Gjorde samme tabben på tross av mange advarsler. Det endte med hot-flashing og nervene på høykant, men - maskina startet da til slutt, etter 3 forsøk. Her er kanskje en grei link:http://www.badflash.com/removbio.htm Skal sende dem en mail å høre , problemet er at det er en litt spesiel bioes til en bærbar best maskin. Lenke til kommentar
Eirim Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 flacha bisen i windowz en gang. :oops: fungerte bare fint egentlig Problemet er vel at jeg har gjort det så utrolig mange ganger selv på maskina mi, men nå skulle jeg hjelpe en annen og tenkte dette går vel greit som bare det, uten å sjekke bra nok.Og greide å gjøre maskina totalt ubrukelig :oops: Lenke til kommentar
Saftis Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 flacha bisen i windowz en gang. :oops: fungerte bare fint egentlig Problemet er vel at jeg har gjort det så utrolig mange ganger selv på maskina mi, men nå skulle jeg hjelpe en annen og tenkte dette går vel greit som bare det, uten å sjekke bra nok.Og greide å gjøre maskina totalt ubrukelig :oops: Blir kanskje litt verre siden det er bærbar, ja..men har du testet metoden som det ble vist til i den første linken (boote med diskett med awdflash.exe *.bin i autoexec.bat) ? Ellers må du vel åpne maskina, har selv hotswappa med hell, men vær forsiktig når du røsker opp bioschippen, bruk en ic-tang slik som du får kjøpt på clas ohlson (29 kr elns), eller i verste fall 2 tegnestifter...IKKE bruk håndmakt! Jeg brakk av noen ben på en bios på mitt første try, så jeg måtte lodde den samme igjen Lenke til kommentar
Eirim Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 Blir kanskje litt verre siden det er bærbar, ja..men har du testet metoden som det ble vist til i den første linken (boote med diskett med awdflash.exe *.bin i autoexec.bat) ?" Tror ikke jeg får boota med diskett , alt er bare svart. Ellers må du vel åpne maskina, har selv hotswappa med hell, men vær forsiktig når du røsker opp bioschippen, bruk en ic-tang slik som du får kjøpt på clas ohlson (29 kr elns), eller i verste fall 2 tegnestifter...IKKE bruk håndmakt! Jeg brakk av noen ben på en bios på mitt første try, så jeg måtte lodde den samme igjen Hva mener du med hotswappe ? Lenke til kommentar
lperik Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Etter det Saft-is beskrev så tipper jeg hotswappe er å dra opp selve bios chippen, for så dytte den på plass igjen. Hørtes ut som en risikalbel operasjon spør du meg! Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Howswappe.... Du booter opp maskina i DOS (flashe miljøet) F.eks Windows på nyere Asus og msi kort eller DOS eller lignene på andre hk's... Til dette må du ha ein bios som virker. Hovedkortet må også vere det samme trur eg. Du booter opp DOS eller Windows alt etter som med den BIOSEN som virker. Men før du starter og flashe så "hotswapper" du biosen. Du setter da i den feilflasha biosen. Også flasher du... og vis du er heldig så virker den flasha biosen. Etter på så slår du av alt og skifter om igjen. At dei tek 800 for slikt er litt stivt ja http://www.badflash.com/removbio.htm <-- Står jo ein del her om det Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Cornel is a proud owner of: Dual Xeon 4 GHZ m/HT 15 Gigg DDR II RAM Asus GeForce 6 Ti 60.000 Kjøleskap Kabinett m/Frys Vannkjøling asso... et kjøleskap med frys OG Vannkjøling? smart! Lenke til kommentar
Eirim Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 Howswappe.... Du booter opp maskina i DOS (flashe miljøet) F.eks Windows på nyere Asus og msi kort eller DOS eller lignene på andre hk's... Til dette må du ha ein bios som virker. Hovedkortet må også vere det samme trur eg. Du booter opp DOS eller Windows alt etter som med den BIOSEN som virker. Men før du starter og flashe så "hotswapper" du biosen. Du setter da i den feilflasha biosen. Også flasher du... og vis du er heldig så virker den flasha biosen. Etter på så slår du av alt og skifter om igjen. At dei tek 800 for slikt er litt stivt ja http://www.badflash.com/removbio.htm <-- Står jo ein del her om det Det er greit nok , problemet er at man må ha en annen bios som funker og da er man like langt. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Er det ikke bare å resette Cmos så resetter den seg til bios versjon 1.00? Dette kan enten gjøres ved noen jumpere, eller ved å ta ut bateriet(noen ganger må den være ute en stund) Eller tar jeg feil? Du tar grundig feil ja? Når du resette cmos sletter du bare instillingene som oprativsystemet bruker for å vite hva som er hva og hvor,eks hvilket skjemkort du har, cpu type osv. Selve bios'en er brent fast i en rom brikke, den klarer du ikke å slette så enkelt nei. Så har vi lært noe nytt i dag også :wink: Lenke til kommentar
Danny Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 haha husker da jeg hotswappa, jeg feil flasha en skolemaskin og det var en eldre pc fra det norske firamet som har gått konk lærerer streva skikelig for å få tak i ny bios brikke,så tok jeg å åpna en annen pc i klasserommet som var lik start i dos røska ut brikka og læreren var selvsagt nervøs 60 år gammel mann. Men alt ordna seg til slutt da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå