Mannen med ljåen Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Bilen min, en Peugeot 406 bensin, ligger jevnt på 80 grader når jeg kjører normalt. I langsom kø stiger den til 90. Er dette normalt? Det er jo en termostat og en vifte som skal holde den kald. Vil disse hindre at nåla går over i rødt? Og en ting til: En jeg kjenner har maken bil, bare 3 år nyere. Denne ligger på 90 til vanlig. Altså 10 grader varmere enn min. Det er vel fordi noen har satt inn en 90 graders termostat? Endret 5. april 2008 av Gurin Lenke til kommentar
Rezern Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Det er helt normalt at temperaturen stiger når man kjører i kø. At den ligger på 80 grader ved normal kjøring kommer av at den får kjøling av luften som kommer inn i fronten i tillegg til at vannet kjøler den ned. Temperaturen er også avhengig av hvilken termostat du har, til de fleste biler finnes 87-og 92 grader,normalt kaldest til sommer(varme land)varm i kalde land som Norge. Har selv en 87 graders termostat som ved kjøring ligger på ca 80 grader ved normal kjøring og kryper opp til 92 grader ved stillestående kjøring. Ville ikke bekymret meg for mye, da jeg tror det er helt normalt at det kan være litt forskjell mellom de to kjørestilene. Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Bilen min, en Peugeot 406 bensin, ligger jevnt på 80 grader når jeg kjører normalt.I langsom kø stiger den til 90. Er dette normalt? Det er jo en termostat og en vifte som skal holde den kald. Vil disse hindre at nåla går over i rødt? Vel - går nåla inn på rødt? For dersom enten kjøleviftene eller termostaten er defekt kommer du langt forbi 90 grader ved køkjøring. Hadde defekte kjølevifter på min Citroën Xantia 2.0 16v - som har samme motor som 406 - og ved hastigheter under 50 km/t i vanlig sommertemperatur ble den fryktelig varm. Et lite helvete å komme seg fra Fornebu til Oslo Øst i rushen med.. Kjørte med varmeapparatet på fullt og måtte fortsatt planlegge noen omveier for å få litt fartsvind på radiatoren. Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Mulig Termostaten henger litt. Prøv med ny termostat- det koster ikke mange kronene. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Det er helt normalt at temperaturen stiger når man kjører i kø. At den ligger på 80 grader ved normal kjøring kommer av at den får kjøling av luften som kommer inn i fronten i tillegg til at vannet kjøler den ned. Temperaturen er også avhengig av hvilken termostat du har, til de fleste biler finnes 87-og 92 grader,normalt kaldest til sommer(varme land)varm i kalde land som Norge. Har selv en 87 graders termostat som ved kjøring ligger på ca 80 grader ved normal kjøring og kryper opp til 92 grader ved stillestående kjøring. Ville ikke bekymret meg for mye, da jeg tror det er helt normalt at det kan være litt forskjell mellom de to kjørestilene. jeg byttet termostat på min bil i høst og fikk da beskjed fra han på mekonomen at vinter termostaten var tiltenkt kaldere klima en sør norge kommer ut for på generell basis. varmeforskjellen kan jo ligge i at den andre modellen rett og slett har en vintertermostat. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Bilen min, en Peugeot 406 bensin, ligger jevnt på 80 grader når jeg kjører normalt.I langsom kø stiger den til 90. Er dette normalt? Tror ikke dette er normalt, nei. Alle bilene jeg har kjørt (ca 15 stk med stort og smått) har alle ligget på konstant temperatur (pluss minus en grad). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Dette ER helt normalt. Når du kjører, er det fartsvinden som kjøler ned vannet i radiatoren, og det er termostaten som styrer temperaturen. Når du står i kø, er fartsvinden ikke nok til å kjøle vannet tilstrekkelig, og en termobryter i radiatoren starter en elektrisk vifte som trekker luft gjennom radiatoren for å kjøle vannet. Vannet er noen grader varmere enn "termostattemperatur" før dette skjer. Unntaket fra dette er selvsagt biler med motoren på langs og mekanisk kjølevifte som trekker inn luft gjennom radiatoren uansett. Tenk på hvor bra kapasitet kjølesystemet må ha! Bilen din bør tåle å kjøre i toppfart gjennom Death Valley i 55 *C. Endret 6. april 2008 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
fredster Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Som "zanta" sier, så er det HELT normalt ! Ingenting å tenke på. Vannet er jo uansett tilsatt kjølevæske/frostvæske (håper jeg i hvertfall ), så det vil ikke begynne å koke før det når minst 110 grader. Min 306 ligger normalt på 90-95 grader i køkjøring på sommeren. Tut og kjør, og skulle du trenge ytterligere bekreftelser så kan du ta en titt her: http://www.peugeot-sport-club.no/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Det er vel i hovedsak trykket i kjølesystemet, og ikke frostvæsken, som gjør at tempen kan gå over 100 før det koker. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Det er vel i hovedsak trykket i kjølesystemet, og ikke frostvæsken, som gjør at tempen kan gå over 100 før det koker. Det har du jo i og for seg rett i....men jeg valgte å forenkle det veldig. Det er jo ikke akkurat enkelt for de aller fleste som ikke har noe spes. kjennskap til bil/kjemi å forholde seg til tekniske ting som trykksensorer/følerer/termostater osv. så det var godt ment.... For ordens skyld; Hvis man har 50/50-blanding vann/kjølevæske og normalt trykk i kjølesystemet, så "flytter" man kokepunktet til over 120 grader. Viftene skal på de aller fleste biler (tror jeg) starte å gå på mellomste hastighet når temp. når rundt 94-95 grader og høyeste hastighet ved snaut 100 grader. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Det er vel i hovedsak trykket i kjølesystemet, og ikke frostvæsken, som gjør at tempen kan gå over 100 før det koker. Kan nevnes at glykol har kokepunkt på 200ºc, så det spiller nok en rolle det også. Endret 7. april 2008 av tronni_87 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Det er vel i hovedsak trykket i kjølesystemet, og ikke frostvæsken, som gjør at tempen kan gå over 100 før det koker. Begge deler gir sin del. Både trykket og frostvæsken er viktig for å kunne oppnå det høye kokepunktet. 100 grader på kjølevannet er vel mer eller mindre normal temperatur for mange biler. Endret 7. april 2008 av jonepet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå