Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvorfor det? er det ikke bedre å bruke den nye disken til system? Den er uten tvil raskere enn den gamle, og han vil få raskere oppstart og ett raskere system ved å bruke den nye disken til systemet. Han bør jo uansett installere Windows på nytt når han skifter hovedkort.

Bruk den gamle disken din som en ekstra lagringsdisk, og opprett evt. en 20-30GB partisjon på den nye som systemdisk... hvis du kjøper ny harddisk da.

Jo det er korrekt, men du senker systemet om du har en raske disk og kobbler på den gammle.

Det fant eg ut av da eg teste det med en liten og gammel disk, på mitt nye system for 2år siden.

Diskene som eg kjøpte var 4 ibm 46GB, disken eg testet med var WD 13GB. Alt gikk mye seinere med 13GB disken tilkobblet, fjernet den og var som et fly etter på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det ikke bedre å bruke den nye disken til system? Den er uten tvil raskere enn den gamle...

Jo det er korrekt, men du senker systemet om du har en raske disk og kobbler på den gammle.

Ikke nødvendigvis. Bruk, om mulig, samme IDE kabel som CD-Rom'en slik at systemdisken står på sin egen kabel eller sammen med en like rask harddisk, eller kjøp en egen IDE kontroller. Alternativ, dropp hele 30Gb disken når tiden for ny harddisk kommer.

EDIT : og en ting til... det er lenge siden du testet dette? Og 13GB disken må jo ha vært styggammal. Det er skjedd litt innen dataverdenen siden dette, så det er ikke sikkert at det er så store forskjeller om man setter gamle disker sammen med nye lenger. Jeg har aldri hatt problemer med det ihvertfall.

Lenke til kommentar

EDIT : og en ting til... det er lenge siden du testet dette? Og 13GB disken må jo ha vært styggammal. Det er skjedd litt innen dataverdenen siden dette, så det er ikke sikkert at det er så store forskjeller om man setter gamle disker sammen med nye lenger. Jeg har aldri hatt problemer med det ihvertfall.

Jo, men prinnsippet er det samme enda, den 30GB disken hans er litt tregere en mine 2.3år gammle ibm 46 diskene.

Det som gjør at systemet senker hastigheten er at systemet må vente på 30GB disken skal gjøre jobben sin.

Mine 46 ibm diskene har 3 plater å 15.3GB, wd 120GB har og 3 plater, men det er mye mere data tetthet på dem, de har 40GB per plate?

Eg har en wd 100GB på min pc nå+ 3 ibm 46GB, kobbler eg av de 3 ibm diskene får eg en helt annen pc, pc'en min blir raskere.

Wd 200GB har og 3 plater, men de er hele 66GB per plate. Den disken kunne eg tenkt meg, men på min pc får eg ikke utnyttet hastigheten på den disken.

Altså om eg setter den inn i min p3 1GHz må disken vente på resten av mitt system, får vel legge til at eg kan ha max 160GB på min pc.

Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort bør jeg velge av disse tre

Aopen Mainboard Socket-A VIA KT400 ATX Audio LAN UDMA133 8X AGP USB 2.0

Abit KD7 Hovedkort for Socket A (DDR)

VIAKT400, ATA/133, ATX, USB2.0, AGP 8X

MSI KT4V Hovedkort for Socket A Retail

KT400, ATA/133, ATX, USB2.0, AGP 8X, Lyd

Kunne det kanskje vert en ide å tatt aopen kortet i og med at jeg har aopen skjermkort?

Hvis jeg tar aopen kortet kan jeg jo i tilegg bestille alle delene fra psdata og slippe dobbel porto

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...