Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tenkte å bestille ny pc i morgen på formiddagen(Lørdag)

 

Dette er delene:

 

Noname Case Midi ATX Tower 350W Black OEM kabinett

Msi KT4V hovedkort

Amd Athlon xp2000+

Globalwin cpu vifte socket A(opp til xp2600+)

Aopen geforce 4 4200 128 mb ddr.*

TwinMOS pc 2700 ddr DIMM 256 mb cl 2,5

30 gb harddisk *

Samsung dvd rom *

Fujitsu simens cd brenner *

 

Tror dette var alt. De delene med * bak har jeg fra før i min fortsatt levende fujitsu siemens pc.

 

Jeg har aldri bygd en pc selv før så jeg lurer på om det er noe med disse delene som gjør at de ikke vil passe sammen eller noe slikt?

 

Skal prøve å gjøre dette så billig som mulig.

 

Er litt i tvil med cpu vifta siden den kun koster 137 kr. Er den brukbar?

 

Noe mer en dette jeg må ha?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke bestilt med en gang hvis jeg var deg. Få Hr. Lura eller jannis eller noen annen til å sjekke deler for deg. Noen med peiling. Jeg dessverre føler dessverre ikke at jeg har nok peiling nok til å tipse deg i noe så viktig. 30gb er for lite. og ville vel kanskje gått for en litt raskere prossesor siden du skal bestille alt nå. xp2600 eller no, hvis vi tenker framtid. 256 mb ddr ram er for lite. hva skal du hovedsaklig bruke pcen til? sats heller på 512 du. men twinmos er bra greier :smile: nå har ikke jeg allverdens peiling. Spør noen med peiling, og vent et par dager med og bestill. Vent til du har fått tilbake meldinger fra folk på forumet. Dette ble en lang post :lol:

 

mvh

jens

Lenke til kommentar

har diskettstasjon i min trofaste siemens maskin, bare glemte å skrive det.

Skal kjøpe meg ny harddisk etter dette, men dette er alt jeg har råd til foreløpig. Jeg regner med å bytte ut cpu vifta senere.

 

Er det noen vanskelige problemer jeg kan komme over når jeg skal sette dette sammen?

 

Bør jeg formatere harddisken min i den gamle maskinen før jeg setter den i den nye?

 

er det vanskelig sette på cpu vifta?

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på å bygge pc, men har foretatt flere store oppgraderinger på min egen uten noen katastrofer.

 

Det er dog noen ting man må passe på f.eks:

 

1. Ha en bra arbeidsplass med godt lys.

2. Ikke bruk makt.

3. Det skader ikke å avmagnitisere seg, men det går nesten bra uannsett.

4. Les bruksanvisning før det er forsent :woot:

 

 

 

Var jeg deg og penger var et problem så hadde jeg absolutt ikke kjøpt ny hardisk eller minne. Dette kan du kjøpe senere uten at det påfører deg noen ulemper. Derimot hadde jeg kanksje brukt en hundrelapp eller to for å få en raskere Cpu. Tror de er ganske liten forskjell på prisen opp til xp 2400.

 

Tror ikke det skal være nødvendig å gjøre noe med hardisken. I værste fall må du vel reinstallere Windows, men det skader ikke å ta backup av viktige data før du trikser å mikser.

 

Eneste problem jeg kan tenke på når det gjelder CPU vifta er at den kan bråke en god del. (skal være lett å feste med mindre du har noen kondensatorer som står i veien[svært sjeldent, gamle hovedkort])

 

Skal man ha en stille Cpu vifte tror jeg du må opp i 4-500 kroner (www.microplex.no), men strømforsyningen og hardisk bråker også så det er ikke sikkert det er noe stort poeng.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Alt så bra ut, men jeg foreslår du kjøper en ny HD i tillegg, kanskje en floppystasjon også?

 

Enig angående HD, men det er noe som kan kjøpes senere når behovet melder seg. Da får du sikkert flere GB for pengene også.

 

Floppy? Tja... min floppy stasjon har vært i uorden siden jeg testet den sist gang for ett år siden eller noe, og har ikke hatt bruk for den siden. Nå har jeg endelig fått somlet meg til å koble den helt fra. Men men... en floppy stasjon koster vel bare hundrelappen, og kan være greit å ha hvis du har noen disketter liggende eller skal kopiere ett tekstdokument fra en maskin til en annen (skole/jobb <---> hjemme)

Lenke til kommentar

skal ikke kjøpe harddisk med det første nei. pris forskjellen på xp 2000 og xp2400 er ganske stror for en fattig stakkar som meg.

 

xp2000 koster 736 kr på komplett mens

Xp2400 koster 1260kr

 

Dette er jo ganske stor forskjell.

 

Jeg bruker pc en til å spille med. Og har til nå klart meg med athlon 1000mhz.

 

Hva er forskjellen på ram med cl 2,5 og cl 2?

Lenke til kommentar

Dette er hva jeg ville forandrett:

-1. Du har et hovedkort basert på ViaKT400. Det optimale i dag er Nforce2. Hvilket Nforce2 kort du velger er relativt irrelevant, da de alle yter tilnærmet likt. Det er hva du får med(ekstrautstyr) som skiller de fra verandre. Et godt kort er Abit NF7-S. Men hvilket u velger kommer an på hva du ønsker deg av tillbehør kontra hva du er villig til å betale.

-2 256Mb ram er for lite i en ny pc i dag. Ville valgt en 512Mb brikke. Jeg hadde valgt TwinMos 3200. Grunnen til at jeg velger en brikke som er klasifisert for 400Mhz er fordi framtidige barton prosessorer kommer til å kjøre på 400Mhz, og det er dermed greit å ha minne som kan følge med ved en eventuell senere CPU oppgradering.

-3. Hadde lagt på en HD til. Ville sett på komplett sit uketilbud på en WD120Gb. Dete spørs selfølgelig hvilken bruk du har, men man kan aldri ha for mye plass :wink:

Lenke til kommentar

mitt budsjett på de nye pc delene er på kr 2100 samt at jeg får låne litt til min far.

Jeg har tenkt å bestille alle delene fra komplett untatt kabinettet det skal jeg bestille på psdata. Grunnen til dette er at de ikke har et 350w kabinett til den prisklassen på komplett.

Så det blir en del porto oxo.

 

Harddisk og mye ram er dermed ikke aktuelt for øyeblikket. Dette skal jeg kjøpe når jeg får mer penger.

Lenke til kommentar

Jeg ville byttet ut MSI kortet med Asus eller Abit. Har hørt mye snusk om MSI. Kabinettet og PSU er ikke top kvalitet, men man får hva man betaler for ;) Ville vurdert ny HDD også. De gammle er rimelig trege i forhold til de nyeste på markedet. Også med tanke på lagrinskapasitet, 30gb er ikke stort nå tildags...

 

Når det gjelder cpu-kjølern så ville jeg nok godt for en annen løsning. Den der hørtes ikke mye troverdig ut. :wink:

Lenke til kommentar

Det viktigste med cpu kjølern er vell at den går rundt og at cpu en er stabil. Jeg bryr meg ikke om bråk.

 

er

Abit KD7 Hovedkort for Socket A (DDR)

VIAKT400, ATA/133, ATX, USB2.0, AGP 8X

 

et bedre hovedkort en msi kortet?

På komplett står det

Nettverkstilknytning Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet

under dette kortet. Hva betyr det?

 

Kortene koster ca det samme så hvilket er best?

Lenke til kommentar

Ok, forskjellen opp til xp 2400 var litt større enn jeg trodde. Hadde dog vurdert XP 2200 987,- Men noen stor rolle spiller det neppe i den store sammenhengen. Kan ikke svare på om du eventuelt bør gå for et Nforce2 kort, men tror de er litt raskere sjekk test på www.tomshardware.com ikke sikkert du blir noen klokere. Når det gjelder at MSI ikke er så bra tror jeg dette bare er tøv. Det er stort sett like mye negativt med dem som med alle andre. Hvordan det var i steinalderen vet jeg svært lite om. (har selv MSI ultra 4TK BSR så jeg følger med)

 

Når det gjelder forskjellen på CL 2 og 2.5 har dette med hastigheten på minne, men CL2 minne koster i mange tilfelle mer enn det smaker i hvert fall hvis pcen ikke ellers er topp tunet.

 

 

Når det gjelder minne og fremtidig oppgradering så er det et wild card. For alt du vet kommer du aldri til å bytte prosessor på ditt nåverende hovedkort. Prisen på "high" end mine faller ofte i stup fart, slik at om du kjøper nå nødvendigvis ikke er noe genialt scoop.

Lenke til kommentar

"Nettverkstilknytning Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet

under dette kortet. Hva betyr det? "

 

Det betyr at det har et nettverkskort innebygd.

Kjekt å ha til internett eller hvis man skal ha sosial omgang med andre maskiner.

 

Mange hovedkort har det i dag. F.eks tror jeg komplett har et MSI kort med LAN som er 7 kroner rimeligere enn uten. Forstå det den som kan.

 

 

Etter at jeg har lest meg opp litt hadde jeg kanskje vurdert et rimelig nForce2 hovedkort, hvis økonomien tillater det.

 

Hva som er best av de kortene får andre svare på, men normalt så er hastighetsforskjellen minimal.

Lenke til kommentar
Tenkte å bestille ny pc i morgen på formiddagen(Lørdag)

 

Dette er delene:

 

Noname Case Midi ATX Tower 350W Black OEM kabinett

Msi KT4V hovedkort

Amd Athlon xp2000+

Globalwin cpu vifte socket A(opp til xp2600+)

Aopen geforce 4 4200 128 mb ddr.*

TwinMOS pc 2700 ddr DIMM 256 mb cl 2,5

30 gb  harddisk *

Samsung dvd rom  *

Fujitsu simens cd brenner *

 

Tror dette var alt. De delene med * bak har jeg fra før i min fortsatt levende fujitsu siemens pc.

 

Jeg har aldri bygd en pc selv før så jeg lurer på om det er noe med disse delene som gjør at de ikke vil passe sammen eller noe slikt?

 

Skal prøve å gjøre dette så billig som mulig.

 

Er litt i tvil med cpu vifta siden den kun koster 137 kr. Er den brukbar?

 

Noe mer en dette jeg må ha?

 

 

vel, det ser jo egentlig ganske greit ut, men det er et par ting jeg ville ha forbedret litt.

 

XP2000+, hvorfor ikke XP2200+ til 100-150,- ekstra?

256MB RAM er nok for lite om du vil spille nyere spill (Doom 3, UT 2003 osv.), så jeg ville heller satset på en 512MB brikke om jeg var deg.

30GB HD? om du klarer deg med det så.. men jeg ville ha kjøpt en 80-120GB i tillegg til den 30GB'en du alleredet har og brukt 30GB'en til system og den store til lagring.

 

om du bare skal ha en XP2000+ ville jeg valgt denne CPU viften, den er meget rolig (25db) og kjøler ok, men jeg anbefaler at du har et par kab. vifter i tilleg slik at du får best murlig kjøling. http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...6&view=detailed

 

 

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar

30GB HD? om du klarer deg med det så.. men jeg ville ha kjøpt en 80-120GB i tillegg til den 30GB'en du alleredet har og brukt 30GB'en til system og den store til lagring.

 

Hvorfor det? er det ikke bedre å bruke den nye disken til system? Den er uten tvil raskere enn den gamle, og han vil få raskere oppstart og ett raskere system ved å bruke den nye disken til systemet. Han bør jo uansett installere Windows på nytt når han skifter hovedkort.

 

Bruk den gamle disken din som en ekstra lagringsdisk, og opprett evt. en 20-30GB partisjon på den nye som systemdisk... hvis du kjøper ny harddisk da.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor det? er det ikke bedre å bruke den nye disken til system? Den er uten tvil raskere enn den gamle, og han vil få raskere oppstart og ett raskere system ved å bruke den nye disken til systemet. Han bør jo uansett installere Windows på nytt når han skifter hovedkort.

 

Bruk den gamle disken din som en ekstra lagringsdisk, og opprett evt. en 20-30GB partisjon på den nye som systemdisk... hvis du kjøper ny harddisk da.

 

hmm, tror jeg må slutte å svare så tidlig på morgenen... :oops:

du har selvfølgelig helt rett i at den nye disken er best til systemdisk.

 

sorry! skal prøve å bli mer våken før jeg svarer neste gang.. :oops:

 

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar

Meningen var jo å holde seg innfor budsjettet hans. No offence, men det er liten vits i å komme med ny harddisk, mer og bedre ram, raskere prosessor osv. når han ikke har råd til det akkurat nå.

 

Pass på at prosessoren du kjøper er thoroughbred, og da helst i B-versjonen (søk litt i forumet for å finne ut hvordan man ser forskjellen). Du kan jo få lyst til å overklokke.

 

RAM-en er et ok kjøp. med en brikke på 256mb kan du lett legge til en til senere når du får råd og ser at du trenger mer.

 

For litt over en hundrings mer får du et nForce2 hovedkort, f.eks. fra MSI eller Abit. Og til enda litt til, tilsvarende kort med litt mer utstyr som f.eks. firewire. nForce2-kort er jevnt raskere enn KT400 og har bedre lyd.

 

Mer harddisk-plass kan du kjøpe senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...