Kurt Grusom Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Hei! Vurderer muligens en gang i fremtiden å prøve å bygge et fotostudio i kjelleren el. lign.. Det jeg da lurer på er hva som er å foretrekke av fast lys, type svære arbeidslamper på stativ, f.eks., eller svære studioblitser med paraply eller softbox.. Noen synspukter? Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 Fordi? Hva med en kombinasjon? Jeg mener; man må jo se noe når blitsene ikke fyrer av også.. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Det ser 10 ganger så profft ut. Studioblitser har modellys (Eller hva det heter når det lyser svakt kontinuerlig) En kombinasjon vil fucke hitbalansen. Å ha masse lys mot seg vil får modellen til å myse. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 I see. Trodde egentlig blitser var greia selv også, men en erfaren studiofotograf sa at fastlys var vel så godt, om ikke bedre.. (ikke vet jeg om han bruker fastlys selv altså ) Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Fastlys blir også svinvarmt i løpet av kort tid. Tenk deg selv effekten av å f.eks. putte 2 500Watts varmeovner inn i et rom på en sommerdag. Studioblitzer kan jo også justeres trinnløst for å regulere lyset, i tillegg får man jo ulike varianter av paraplyer, softbokser+++ for å regulere/bearbeide lyset. Men det går jo fint an å begynne med arbeidslamper og heller utvide senere. Helt ok arbeidslamper får man jo for et par hundre kroner idag - bare pass på at du kjøper noen på stativ så du lett kan flytte/regulere dem Lenke til kommentar
Psyc0re Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Jeg personlig foretrekker fastlys hvis det er av god kvalitet fremfor blitz. Hvis fastlystet er av middels til dårlig kvalitet så vil jeg heller bruke blits. Grunnen er at det er lettere å modellere å være helt presis med fastlys. Hver gang du flytter litt på lyset ser du resultatet på modellen med engang, mens ved blits så må du ta ett bilde for hver gang. Dette er vel egentlig en smaksak, men prøv begge deler så kan du se hva som passer din workflow. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Studio blitser har modeleringslys som følger blitzztyrken proposjonalt, slik at du kan se forandringene. Skall du ha fastlys som du kan justere styreken på uten at fargetemp. forandrer seg prater vi om en helt annen prisklasse en arbeidslys fra biltema. + det at kraftige lys produserer en helt utrolig menge varme - du kan fort komme opp i flere Kw som gjør det tryktelig varmt + at du må ha nok strøm til lysene. Endret 5. april 2008 av Patrol_33 Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Blitz!!! Du får det meste her http://www.kaffebrus.com/ De fleste anlegg har innstillingslys, som du trinnløst justerer etter blitzens styrke. Hust litt høyde under taket. http://www.ephotozine.com/article/Studio-Lighting---Part-1 Eller YouTube Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 En kombinasjon av blitz + kunstlys (eller fastlys som du kaller det) Er også veldig vanlig, og resultatet blir somregel veldig fint det, men det krever ofte bruk av stativ osv noe ikke alle kansje er like glad i (meg selv inkludert ) Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Apropos fastbelysning. Går det an å bruke lysrørarmaturer? Jeg tenker på at det finnes jo lysrør som er veldig fargeekte, som f.eks philips 965 som er ca 99% likt dagslys, det har k6500 og er noe helt annet enn standard lysrør som er nesten like gult som lyspærer.. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Apropos fastbelysning. Går det an å bruke lysrørarmaturer? Jeg tenker på at det finnes jo lysrør som er veldig fargeekte, som f.eks philips 965 som er ca 99% likt dagslys, det har k6500 og er noe helt annet enn standard lysrør som er nesten like gult som lyspærer.. Skulle tro at det burde gå bra, du må vel bare ha nok av dem. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 burde bli en billig løsning, armaturer får du ned i ca kr.100,- så blir ikke dyrt å ha en del av de. lysrør ca 80kr.stk. de er noe dyrere enn vanlige rør.. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jeg ser en her sier en blanding av blits og arbeidslys passer bra. Jeg sier; no way Josè. En blanding av rent lys (blitser) og varmt lys (arbeidslys) vil, som Mr. Olsen sier, fucke opp hvitbalansen. Du vil få noe kaldt og noe varmt lys, og det vil bli umulig å regulere. Arbeidslys heter arbeidslys nettopp fordi de er ment for arbeidsbelysning! Studio blitser heter studio blitser nettopp fordi de er ment for studio foto! For ikke å nevne at det ser latterlig ut med slike stygge arbeidslamper på billige stativ. Det er ikke mange profesjonelle fotografer som bruker arbeidslys i studioet sitt, og det er ikke uten grunn. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Finnes proffesjonelle lamper fastlys lamper også. Flere fotografer som bruker det. Selv ser jeg lite / ingen fordel med det når du har innstillingslys på blitzene. Tar jo bare unødvendig med strøm / skaper unødvendig mye varme om du har masser av fastlys stående? Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Apropos fastbelysning. Går det an å bruke lysrørarmaturer? Jeg tenker på at det finnes jo lysrør som er veldig fargeekte, som f.eks philips 965 som er ca 99% likt dagslys, det har k6500 og er noe helt annet enn standard lysrør som er nesten like gult som lyspærer.. Sjekk YouTube https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10546342 Det var en tråd her hvor noen mente at en Youtube-video som viste bruken av "neonrørboks" var helt feil, da "boksen" sto for nærme modellen. Se på en del proffe portrettfotografer, de bruker gjerne octaboks på 180 til 200cm og plasserer modellen helt inntil softboksen. Portrett og #bløt# belysning. Dess lenger unna en lampe står modellen, dess hardere brir lyset. Endret 16. april 2008 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå