phk Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Her er 6 leveregler jeg har laget som hjelper meg til å leve et meningsfylt og lykkelig liv. Det hadde vært interessant å få en tilbakemelding på om noen av disse levereglene kan fungere for dere også og om noen er direkte uenige i noen av påstandene. 1. Det er til enhver tid jeg selv som avgjør hvor lykkelig og tilfreds jeg er. 2. Livet består av uendelige muligheter og det er min egen evne til å bryte mønsteret, åpne sinnet og gripe disse mulighetene som avgjør hvor lykkelig og tilfreds jeg er. 3. Når jeg blir skuffet eller sint er det min egen evne til å bevare roen, sette ting i perspektiv og distansere meg fra mitt ego som avgjør hvor godt jeg har det. 4. Ved å bytte ut kortsiktighet med langsiktighet og spørre meg selv om valget vil gjøre godt i et lengre perspektiv er det lettere å ta den rette beslutningen. 5. Alt forandrer seg - det er bare et spørsmål om tid. Jeg kan stritte imot eller erkjenne det og bruke det til min fordel. Ved å unngå å klynge meg fast til noe kan jeg slippe opp og bli fri. 6. Jeg er en del av noe stort hvor alle - også jeg – bidrar. Ved å bidra på en positiv måte - til vårt felles beste - driver jeg verden i riktig retning og gir livet mitt mening. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Du beskriver det jo som om at det bare er til å "koble ut" ubehagelige føleler og tanker ved ren viljestyrke. Tror ikke det er så enkelt. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Jeg leser det ikke slik. Jeg tror det han mener er at det også er lov til å føle seg nedfor, trist, forvirret, frustrert osv, men at man alltid må huske på at den som kan endre på det er en selv. Og tiden leger jo, som kjent, alle sår. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Sånn oppfatte jeg også det han skriver. Her er forøvrig noen gode regler som en meget klok mann har skrevet: Hustavle for mental helse: 1. En følelse blir til når det skjer noe rundt deg som berører noe inne i deg. 2. Dine følelser er alltid i overensstemmelse med dine egne verdier 3. Begivenheter er ofte på kollisjonskurs med dine verdier. 4. Begivenheter er utvendige hendelser, og du bestemmer selv om du vil bære dem inn. 5. Tillat deg selv å føle alle dine følelser, og slutt å dele dem inn i akseptable og uakseptable avdelinger. 6. De følelsene du har, gjør deg ikke til et godt eller dårlig menneske. 7. Når ting skjer, så la ikke din første reaksjon være å verdibelegge det som skjer. 8. Når noe skjer, så si til deg selv: ”Alle forutsetninger var til stede for at dette kunne skje.” 9. Når du bebreider, tar du bort smerten en stakket stund, men bebreidelser gjør aldri det skjedde uskjedd. 10. Favn begivenheten. Aksepter det skjedde som skjedd. Bli stående i situasjonen. 11. Dine følelser er fulle av informasjon. De gir litt informasjon om det som foregår rundt deg, men alltid mest informasjon om det som foregår inne i deg. 12. Følelser er til for å bli sett, satt navn på, akseptert, opplevet, eiet og tappet for informasjon. (”Høydepunkter” - Karsten Isachsen) Edit: Glemte å si velkommen til forumet. "Du beskriver det jo som om at det bare er til å "koble ut" ubehagelige føleler og tanker ved ren viljestyrke. Tror ikke det er så enkelt." Jeg tror ikke det er mere mystisk enn at man ganske enkelt blir mere bevisst hva man tenker. Henviser til regel nr. 4! Endret 5. april 2008 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
phk Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Du beskriver det jo som om at det bare er til å "koble ut" ubehagelige føleler og tanker ved ren viljestyrke. Tror ikke det er så enkelt. Takk for svar. 2 spørsmål til deg: 1. Enig i at det ikke alltid er så enkelt, men hele grunntanken bak min filosofi er at det til enhver tid jeg selv som avgjør hvor lykkelig og tiltreds jeg er. Hvis ikke det var jeg selv som avgjorde det, hvem skulle det så være? 2. Hvilke(t) av de 6 punktene er det du er uenig i? 3. Hvilke(t) av de 6 punktene er det du er enig i? PK Endret 6. april 2008 av phk Lenke til kommentar
phk Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 ...alltid må huske på at den som kan endre på det er en selv. Exactly. PK Lenke til kommentar
phk Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Glemte å si velkommen til forumet. Takk for det. Enig i at ordene fra K. Isachsen er flotte. PK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå