Gå til innhold

Kraft pc til 25 000kr (kun cpu, hk, ram, os disk og skjermkort)

Anbefalte innlegg

Hei, har nå en liten slump med penger jeg kunne tekte meg og legge i PC-en.

Har kabinett, psu osv, så trenger bare noen forslag til cpu, hk, ram, os disk og skjermkort.

Kjører xp pro nå men kan se ut som jeg må hoppe i vista før eller siden så blir nok vista ultimate.

Driver en del deskop med masse apps i bakgrunnen, så det og kunne ha nok kraft og suppe til og kjøre spill på max mens programmer kjører i bakgrunnen er mitt mål.

Hva jeg har vurdert er: (ikke inkl hd)

Link.

Som jeg har fått med meg så er noen av produktene så nye att de ennå ikke er i butikken.

Det med system disken er jeg i tvil på om jeg trenger, har en raptor 74gb disk til os, men som jeg har forstått så er ikke dette det ultimate. og jeg har lest att sas disker ikke passer på 790i platform, men alle forslag til den ultimate os disk taes imot!

( Seagate Cheetah 15K.5 73,4 GB 68 pin og ett passende kontroller kort kansje? )

Men jeg trenger deres forslag, om dere skulle brukt 25000kr på CPU, HK, Ram og Skjermkort, os disk, hva hadde det da blitt?

Takk på forhand!

Endret av Clony4k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endelig en som tenker litt på harddiskytelse. Hvor har du lest at 790 plattformen ikkje støtter sas? Det er ikkje hovedkortet som skal støtte sas, det er hovedkortet som skal støtte en sas kontroller.

Ikkje mange som har testet saskontroller på 790i platformen i verden enda. Svært få faktisk. Slik var det når x38 også kom. Ryktene gikk om at ikkje x38 støttet annet enn grafikkkort i pci-e slottene.

Dette beviste jeg at var feil, og kjører 3 stk pci-e kontrollere på mitt Abit ix38.

Jeg kan nevne at 2 stk SAS disker gir lesehastighet på ca 225 MB/s i raid-0. 4 sasdisker gir nærmere 400 MB/s. Dette er på en god kontroller med cpu på. Anbefaler Adaptec pci-e kontroller eller Areca pci-e kontroller.

Har selv et raid array med 6 sas disker i raid-50 med windows server 2008 på, og et raid array med 4 sas disker i raid-0 på Vista 64.

2 bruksområder sas kommer inn i bildet for meg er utpakking og kopiering av filer, og loading av spill og programmer. Ganske kult å komme først inn på brett i Battlefield 2 hver gang :mrgreen:

For å finne ut av om en saskontroller funker på 790i, må man faktisk prøve en saskontroller på hovedkortet. Bor du i oslo, så kan du låne saskontroller av meg, hvis ikkje kan jo angrefrist brukes ;)

2 stk raptor 150 gb disker på hovedkortet i raid-0 gir ca 140 mb/s lesehastighet til sammenlikning. Sas diskene mine som er av typen Seagate 15k.5 er mye stillere enn raptor 150 diskene!

Lykke til med ditt disk og hardware valg :D

Lenke til kommentar
............................................................

Tusen takk for mye fin info, som jeg har sett før så har du en god del peiling på dette området! Du har vell ikke muligheten for og hjelpe meg litt på skjermkort hk ram og cpu siden?

Endret av Clony4k
Lenke til kommentar

Har akkurat fått meg 9800gx2, og dette er klart det beste over 3870x2 og 8800 ultra. i alle fall for meg.

Derfor anbefaler jeg 9800gx2. Hovedkort jeg anbefaler er 790i hvis du må ha sli, eller x 48 kort som fungerer nesten garantert med SAS kontroller. har ikkje testet x48 selv enda, men har god erfaring med x38.

Skal du klokke ville jeg anbefale q9550 som kommer i butikkene nå snart. Anbefaler denne over q9450 grunnet 8,5 multiplayer VS 7,5. Hvis ikkje en ny quad klokker lengre enn 3,8 , så ville jeg ikkje kjøpt den i stedet for en q6600 som er en del billigere. Da q6600 klokker meget bra på luft.

På ram siden ville jeg gått for corsair 2x2gb brikker 1600 mhz, hvis du skal ha ddr3. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347715

Skal du ha ddr2, så ville jeg kjøpt 2 stk "Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5". Billige og klokker bra.

Lenke til kommentar

Kjøp RAM'en som Nizzen anbefalte, et Evga 790SLI kort, QX9650 som du selv hadde valgt ut, og 2 stykker 9800GX2 i SLI. Dette tror jeg kommer i underkant av 20k, så kan du bruker resten på SAS kontroller og SATA og SIS og SASTA og alt det kjekke greiene som nizzen har greie på;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...