Gå til innhold

Hvorfor blir vi gammel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener å huske at jeg så på et vitenskapsprogram på TV2 engang.

Det var noe med at det var noe som menn kun hadde 1 ting av i kroppen, en slags klump el. stein, mens kvinner veldig ofte hadde 2 eller 3 stk. av disse.

Så når den første klumpen døde, så begynte kvinnene på den andre.

Har jeg riktig eller er jeg ute å kjører?

Husker ikke helt hva man kalte disse "klumpene", men "klump" er bare noe jeg betegner det som siden jeg ikke vet det korrekte navnet.

Edit: Trodde du mente hvorfor vi dør fortere enn kvinner :roll:

Endret av asbjohor
Lenke til kommentar

Menn har mye mer testosteron enn kvinner, som fører til mer stress og slit på hjertet og andre vitale organer. Dette gir oss en fysisk fordel men fører også til at vi eldes raskere. Dette er hvertfall slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

Min teori:

-Damer har XX kromosom, gutter har XY.

-Gutter har derfor større sjanse for å arve genetiske "mutasjoner", som arvelige sykdommer etc. Det er også en større andel gutter som avviker fra normalen i andre forstander også, f.eks IQ - hvor det er flere gutter med veldig lav eller veldig høy verdi.

-Iløpet av en livstid så byttes hvert eneste atom i kroppen ut flere ganger, altså må vi "gjennskape" oss selv kontinuerlig mens vi er utsatt for "slitasje".

Oppi dette har man energier som stadig vekk muterer celler (høyfrekvent stråling f.eks, fra solen), samt andre variabler som f.eks kvantemekanikken legger til grunne for;) Kroppen må stadig rette opp i disse mutasjonene ved å ødelegge de muterte cellene, eller å "rette opp" i problemet før det skjer - der tror jeg XX kromosomene har en fordel i det at de forårsaker en mindre risiko for feil under celledelings prosessen.

Om dette har noen rot i virkeligheten aner jeg ikke^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...