Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DHCP klarer ikke å tilordne IP adresse [LØST!]

Anbefalte innlegg

hmm... merkelig problem jeg har kommet borti nå.

PC nr. 2 som jeg har gjort klar til å bruke som server med orginal Windows XP var satt opp og fungerte. Tok den frem igjen etter 2 mnd, og da klarte den ikke lengre å koble seg på internett. DHCP klarer ikke å tilordne IP... går rett på automatisk privat adresse?

Merket deretter at det var noe kødd med BIOS og at den ikke klarte å huske innstillinger -> byttet batteri --> like ille.

Testet deretter med eksternt PCI nettverkskort med samme problem.

Reinstall av XP hjalp heller ikke... tenkte derfor tilslutt at det var kanskje noe seriøst galt med HK og bestilte derfor et nytt.

Idag har jeg banket inn et nytt ASUS hovedkort og kjørt nok en ny install av XP... kommer jeg på nett?? Ikke i svarte hel...

Vet ikke hvor jeg skal gå videre nå... det er ikke noe galt med operativ system eller HK, og da lurer jeg på hvor feilen kan ligge da??

Kobler til nett via Canal Digital modem og en svitsj, men bruker samme kabel på PC som jeg bruker nå.

Endret av @lbino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd å slå av/på modem/switch?

Joda, alt er resatt... kommer på nett med min andre stasjonære via svistj og laptopen som går via svitsj og trådløs router. Har prøvd å koble PC-en rett på modem, men den vil ikke på nett

Lenke til kommentar

For å si det på den måten så mangler jeg ikke nett, for det fungerer på mine 2 andre PC-er. Og kabel er i orden.. den fungerer ihvertfall akkurat må som jeg skriver dette innlegget

Endret av @lbino
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt den opp med min. av komponenter... og får akkurat samme feil. Det vil også si samme feil med helt nytt HK og skjermkort.

Kjører en ipconfig /renew som feiler pga. at den ikke klarer å kontakte DHCP server..?

Kan ikke skjønne annet enn at det er en HW feil, og står igjen med 4 gamle komponenter.. RAM, CPU, PSU og harddisk. Når det gjelder RAM, CPU og PSU så er ikke disse mer enn maks 2 år gamle så tror ikke det er disse... mistenker rett og slett harddisk for den begynner å bli urgammel.. gammel 160GB IDE disk som må være minst 5 år, kanskje mere

Lenke til kommentar

Høres ut som problemet er relatert til låsing av ipadresser mot macadresser på nettverkskort.

Dvs at du har tildelt X antall ipadresser. Noen er tildelt eksisterende nettverkskort og andre tildelt gamle nettverkskort som har vært tilkoblet før.

Resett modemet (ikke bare slå av) så vil du få visket ut de gamle tilkoblingene og får nye ubrukte leaser.

Kobler du til en router så slipper du så mye tull ved tilkobling av nye maskiner.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Jeg leser ingen plass hva som kjører DHCP.. snakker vi om modem/router med DHCP-funksjon? Eller har du egen PC med DHCP-tjeneste?

Når PC-en prøver å koble til, sendes og/eller mottas det pakker ved tilkoblingen overhodet?

Prøvd å resette winsock?

start cmd og skriv:

netsh

winsock reset

.. og start maskinen på nytt. Se om dette hjalp.

Lenke til kommentar
Jeg leser ingen plass hva som kjører DHCP.. snakker vi om modem/router med DHCP-funksjon?

Han har et modem + switch tilkoblet TV-kabel. Han får tildelt X antall ipadresser fra ISP, antallet er avhengig av abonnement (EDIT: Slik er det hvertfall hos GET). Disse ipadressene er leaset til sist brukte nettverkskort. Kobler man til for mange nye enheter vil man ikke få ipadresse tildelt før man sletter lease for noen nettverkskort (leaset til macadressen til kortene).

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

drar opp en litt gammel tråd, men gjelder også Canal digital og DHCP

Slik er oppsettet mitt nå:

---Tv-kabel-->Modem-->Linksys trådløs ruter(som deler ut ipadresser)-->Switch-->fra switch til 5 stasjonære pc'er.

og fra linksys, trådløst til 1 laptopp

er det noe problem med dette oppsettet?

for den ene stasjonære som jeg bruker som print-maskin switcher ofte over til automatisk privat ip-adresse, og ikke "Tildelt fra DHCP"

har det noe med at jeg er oppe i 6 enheter? dog så er 2 av disse stasjonære enhetene Lokalt nettverks-lagrings enheter, så disse krever jo ingen of. ip-adresse. så da er det jo egentlig bare 4 enheter?

alt funker jo innimellom, så kan jo nesten ikke være CD som tuller?

ca. skisse pr. i dag:

post-38181-1233790234_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...