djman Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Hei! Jeg blir til våren ferdig med en bachelor i økonomi og administrasjon ved Høyskolen i Østfold og skal i den forbindelse søke meg til ny skole for å studere videre for å bli siviløkonom. Jeg har gode karakterer, og kan i teorien komme inn på den skolen jeg vil. Til nå har jeg tittet mye på UIA, og i den forbindelse lurer jeg på om denne skolen har et dårlig renomè i forhold til f.eks NHH og BI. Finnes det for eksempel noe rankingsystem over de norske skolene som tilbyr master i økad? En annen ting som bekymrer meg er at selv om jeg har gode karakterer er jeg av den oppfatningen at utdanningen på HiØ er relativt svak i forhold til mange andre steder. Dermed er jeg redd for at det faglige nivået på NHH er for høyt for meg (jeg ønsker jo ikke å jobbe meg helt i hjel for dårlige karakterer:P). Om noen har noen tips eller råd å komme med hadde dette vært hyggelig. Mvh djman Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 UIA har ikke like godt rykte som BI og NHH på master nei. Det finnes bare to EQUIS-godkjente handelshøyskoler i Norge, og det finnes bare to handelshøyskoler som er akkredierte som vitenskapelige høyskoler (nå er jo UIA et universitet, men det er oppnådd samlet for hele skolen og ikke økonomiutdannelsen alene). Norge er et lite land og da samles de beste fagkreftene på de kjente skolene. Dersom du har veldig gode karakterer er det ingen grunn til å gå for noe annet enn det beste Når det gjelder karaktersettingen på økonomiutdannelser rundt om så er det en kjent sak at det er like mange gode karakterer på disse skolene som det er på skoler med mye høyere opptakskrav. Da sier seg selv at det er litt enklere å få gode karakterer. På master på BI har jeg observert at det kan gå begge veier. De som kommer inn på masteren fra andre skoler har et veldig høyt snitt, og man må nok kunne si at de gjør det en anelse dårligere enn kandidater fra mer prestisjetunge skoler. Spesielt er det den kvantitative bakgrunnen det ofte skorter på. Når jeg sier at det kan gå begge veier så er det fordi noen av de aller flinkeste jeg vet om har slik utradisjonell bachelor. På den annen side var det flere som ikke taklet sjokket i det hele tatt og sluttet. Merk forøvrig at en C fra NHH i de aller fleste tilfeller veier tyngre enn en B fra UIA Lenke til kommentar
MetalJens Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Har du karakterer til det så søk NHH, helt klart. Selv har jeg planer om enten å komme meg inn der, eller ta masteren i utlandet (etter å ha jobbet et par år først). Lenke til kommentar
djman Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 Takker for svar! Heldigvis er det en stund igjen til jeg må velge! Om noen har noen erfaringer med skolene eller har noen linker til noen slags ranking så hadde jeg satt stor pris på det! Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 http://rankings.ft.com/masters-in-management Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Har du muligheten til å velge mellom NHH og BI Nydalen så bør de bli prioritert. Min oppfattelse er at mens NHH har en større teoretisk tyngde så er BI mer praktisk rettet, særlig de første årene. Så da er det litt i forhold til hvilke preferanser du selv har med de fordeler og ulemper hver av dem medfører. Eneste er at foretrekker du en mer praktisk tilnæriming til faget så koster det mange tusen og mange timer arbeid i etterkant for å finansiere det. Og du stiller overhode ikke dårligere an om du velger en tyngre teoretisk tilnæriming. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Har du muligheten til å velge mellom NHH og BI Nydalen så bør de bli prioritert.Min oppfattelse er at mens NHH har en større teoretisk tyngde så er BI mer praktisk rettet, særlig de første årene. Så da er det litt i forhold til hvilke preferanser du selv har med de fordeler og ulemper hver av dem medfører. Eneste er at foretrekker du en mer praktisk tilnæriming til faget så koster det mange tusen og mange timer arbeid i etterkant for å finansiere det. Og du stiller overhode ikke dårligere an om du velger en tyngre teoretisk tilnæriming. Master på BI er særdeles teoretisk rettet. At BI er mer praktisk rettet er noe som mer gjelder for de korte nisjestudiene hvor målet er å utdanne folk til praktisk økonomisk arbeid. Siviløkonomstudiet og i særdeleshet mastergradene, er tunge teoretiske studier hvor man drar nytte av de sterke fagmiljøene på de ulike instituttene. At master på BI skal være mindre teoretisk er det reneste vrøvl. Blant annet har masterstudenter på BI mer matematikk og statistikk enn noen andre økonomistudenter i Norge. Ta gjerne en titt på fagplanen om du fremdeles skulle være i tvil. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) Ok! Min sammenligning (oppfattelsen) er fra lavere nivåer, da jeg ikke har overdådig(!) kjennskap til BIs master tilbud. Bare for å presisere min oppfattelse (frem til nå ihvertfall) er at BI har i mye større grad case-arbeid type ting. Mens NHH kjører med på "fag-quiz". Derfor har BI et mer praktisk preg, mens NHH sitter igjen med et mer 'akademisk' uttrykk. Samtidig så skal det sies at master på NHH oftere har et mer anvendt preg enn gjerne bach'n. Endret 6. april 2008 av Montgomery Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 På master er det mye oppgaver og innleveringer, men det kommer bare i tillegg og er dessuten mer faglig fordypning enn praktisk tilnærming til faget. Intensjonen til BI har alltid vært at masterstudiene skal være faglig tunge, og resultatet har blitt bra. Dette med praktisk tilnærming er en myte som stammer fra tiden før BI ble høyskole. Målet var da å lære opp kandidater i praktisk økonomisk arbeid. Noe av det finner man ennå igjen i enkelte nisjestudier, men generelt er studiene sterkt fundamentert i BIs sterke institutter og holder høy faglig standard. Jeg kjenner flere som har studert økonomi på offentlige høyskoler, og jeg har ingen problemer med å hevde at de velger minste motstands vei når det kommer til det faglige. Pensum er overflatisk og går ikke i dybden, og de er ikke like kompromissløse på metodefagene som det BI er. Det er også grunnen til at BI tvinger søkere fra offentlige universiteter og høyskoler (ikke NHH) som vil inn på master til å ta en rekke metodefag som "erfaringsmessig ikke er godt nok dekket" og som siviløkonomer fra BI har hatt som en del av sin bachelor. BI blir vitenskapelig høyskole nå vet du, det er jo i seg selv et kvalitetsstempel Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Om jeg kan spørre; hvilke skoler anbefales dersom en ikke når inn på NHH? Jeg har ikke så veldig lyst å svi av 120 000 på BI, og sitter da med Universitetet i Stavanger, Agder elller Ås, eventuelt Trondheim Økonomiske Høgskole som er en del av HIST. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Du har også glemt Universitetet i Tromsø, høgskolen i tromsø og handelshøgskolen i Bodø. Sikkert flere som tilbyr det også. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Om jeg kan spørre; hvilke skoler anbefales dersom en ikke når inn på NHH? Jeg har ikke så veldig lyst å svi av 120 000 på BI, og sitter da med Universitetet i Stavanger, Agder elller Ås, eventuelt Trondheim Økonomiske Høgskole som er en del av HIST. Hvis vi skal se bort i fra NHH og BI så er det litt vanskeligere å si generelt. Vet du noe om hva du ønsker å fordype deg i? Finans, ledelse, strategi, revisjon? Lenke til kommentar
djman Skrevet 6. april 2008 Forfatter Del Skrevet 6. april 2008 Hei igjen! Takk for alle svar! Pjotrik, du virker som du har god peiling på dette emnet, kan jeg spørre om hvor du har informasjonen din dra? Altså har du studert på både NHH og BI, jobbet der eller om dette er ting du har hørt? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Gjør ferdig masteren på BI i disse dager. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Om jeg kan spørre; hvilke skoler anbefales dersom en ikke når inn på NHH? Jeg har ikke så veldig lyst å svi av 120 000 på BI, og sitter da med Universitetet i Stavanger, Agder elller Ås, eventuelt Trondheim Økonomiske Høgskole som er en del av HIST. Hvis vi skal se bort i fra NHH og BI så er det litt vanskeligere å si generelt. Vet du noe om hva du ønsker å fordype deg i? Finans, ledelse, strategi, revisjon? tenkte ledelse osv, men vurderer å ta valgfag innen markedsføring og finans på siden slik at jeg får en viss bredde, men hovedvekt på ledelse Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Gjør ferdig masteren på BI i disse dager. hva skriver du om? Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Sender deg en PM heller, orker ikke dele emnet mitt med alle Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Om jeg kan spørre; hvilke skoler anbefales dersom en ikke når inn på NHH? Jeg har ikke så veldig lyst å svi av 120 000 på BI, og sitter da med Universitetet i Stavanger, Agder elller Ås, eventuelt Trondheim Økonomiske Høgskole som er en del av HIST. Når det kommer til økonomistudier er Agder helt klart i toppen om du luker ut NHH og BI Nydalen. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Så lenge kongen av kostnader Bjørnenak stempler timekortet sitt på HiA så er det kudos! Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 11. april 2008 Del Skrevet 11. april 2008 Om jeg kan spørre; hvilke skoler anbefales dersom en ikke når inn på NHH? Jeg har ikke så veldig lyst å svi av 120 000 på BI, og sitter da med Universitetet i Stavanger, Agder elller Ås, eventuelt Trondheim Økonomiske Høgskole som er en del av HIST. Når det kommer til økonomistudier er Agder helt klart i toppen om du luker ut NHH og BI Nydalen. Da får jeg prøve dette: NHH Agder Stavanger HIST ÅS Noen tanker om den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå