Gå til innhold

Fake HDR - Tone mapping

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå har det blitt mye nytt i dag, har det kommet fram, eller er det noen som vet hvordan jeg lager fake HDR av en RAW fil?

ja, det er vel forsåvidt det jeg har forklart.

fake HDR blir vanligvis tolket som et bilde med store lokale kontraster, høy saturation og markant bruk av shadows/highlights tool.

dette gir den forhatte HDR look'en.

Utvidelse av det dynamiske omfanget er det dessverre ingen snarveier for.

Lenke til kommentar
drag and drop?

jeg fikk ikke til å lage HDR av ei RAW-fil i pm, fant ikke rette bilder der det skulle...

mulig jeg kommer syklende inn i diskusjonen, men å lage HDR av ei raw-fil i pm så enkelt som å dra rawfila over i pm og slippe...PM lager da ei HDR-fil som du kan tonemappe.

Nå bruker jeg dog den nylig slupne v 3.0

Lenke til kommentar
drag and drop?

jeg fikk ikke til å lage HDR av ei RAW-fil i pm, fant ikke rette bilder der det skulle...

mulig jeg kommer syklende inn i diskusjonen, men å lage HDR av ei raw-fil i pm så enkelt som å dra rawfila over i pm og slippe...PM lager da ei HDR-fil som du kan tonemappe.

Med andre ord - ikke splitt opp filen først?

Tom

Lenke til kommentar
drag and drop?

Med andre ord - ikke splitt opp filen først?

Tom

ikke nødvendig nei...

PM gjør vel den splittingen automatisk regner jeg med...

Men om resultatet blir bedre/dårligere enn ved å splitte de opp først det har jeg ikke testet skikkelig.

Lenke til kommentar
Splitte opp?

Føler meg som en tosk nå...

Ja du tar 1 stk RAW. I ACR setter eksponering til -1 (eller -2) saver den som bilde1, setter eksp til 0 og saver den som nr. 2 og da skjønner du sikkert hvordan du skal lage bilde nr. 3.

Er det ikke det du har gjort ?

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Jeg har aldri gjort noe slik. Fordi PS og PM oppdager at det er samme eksponering...

Er absolutt ingen grunn til å gjøre dette, er derfor også PS sier ifra...

Kan like gjerne bare åpne curves verktøyet, gjør samme nytten.

Du kan ikke utvide det dynamiske området fra bildefilene dine, det sensoren har fanget, det er fanget, verken mer eller mindre.

For å utvide det dynamiske omfanget på det endelige bildet så trenger du flere filer som spenner over forskjellige dynamiske omfang, for deretter å kombinere disse.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri gjort noe slik. Fordi PS og PM oppdager at det er samme eksponering...

Er absolutt ingen grunn til å gjøre dette, er derfor også PS sier ifra...

Kan like gjerne bare åpne curves verktøyet, gjør samme nytten.

Du kan ikke utvide det dynamiske området fra bildefilene dine, det sensoren har fanget, det er fanget, verken mer eller mindre.

For å utvide det dynamiske omfanget på det endelige bildet så trenger du flere filer som spenner over forskjellige dynamiske omfang, for deretter å kombinere disse.

Er på leting etter en enkel måte :)

Lenke til kommentar

enkle måten blir, som sagt, å bruke shadows/highlights, curves og saturation i PS

eller oppgradere til en nyere PM der man kan benytte tonemappingverktøyene på enkeltfiler.

Begge deler kan simulere den surrealistiske looken mange forbinder med HDR (men som ikke har noe med HDR å gjøre)

Lenke til kommentar
enkle måten blir, som sagt, å bruke shadows/highlights, curves og saturation i PS

eller oppgradere til en nyere PM der man kan benytte tonemappingverktøyene på enkeltfiler.

Begge deler kan simulere den surrealistiske looken mange forbinder med HDR (men som ikke har noe med HDR å gjøre)

Har oppgradert til 3.0 nå ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...