KnowN Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Ja, men blei litt deprimert da du sa jeg ikke hadde nok "skilz" "/ Lenke til kommentar
Elvorn Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) En gang må være den første, er bare å hoppe i det mener nå jeg Du kan lese deg til mye på nettet, men det er først når du sitter med komponentene foran deg du ser hvordan det virkelig henger sammen, Et lite tips er å spørre noen du kjenner som har bygd PC før, så kan de hjelpe deg å bygge Og ikke minst lese manualene nøye! Endret 4. april 2008 av Elvorn Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Såså...det er bare å prøve seg fram det, så får du det nok til, skal du se Lenke til kommentar
KnowN Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Har en kompis som sier han kan komme bort.. Verdt og vente på tror jeg !? Lenke til kommentar
Ronny#1 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Høres ut som en glimrende ide Lettere når man er 2, den første gangen. Mvh Endret 4. april 2008 av Kokidoiten Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Høres ut som en glimrende ide Lettere når man er 2, den første gangen. Mvh dette går så bra så ! første gang jeg bygde pc glemte jeg spacere,, gikk heldigvis bra, intil jeg fant det ut ! bygge pc første gangen går knirkefritt så fremt du ikke støter på masse probs da:) Lenke til kommentar
Zcum Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 For oss som har bygget pcer opptil flere ganger kan det være vanskelig å se på detta som en vanskelig oppgave, men jeg husker min første selvbygde pc jeg, når jeg bygde den var jeg skrekkslagen for og ødelegge noe, men så fornøyd og gla når jeg startet den og det funket. Men over til bygginga: Skal gi deg noen tips som JEG pleier og bruke, trenger ikke og gjøre det slik, men jeg bruker denne framgangsmåten. 1. Sett i avstandstykkene / mellomstykker (de er forskjellig fra vanlige skruer, bare se på det bildet som en kar før meg postet, de har et slags "hull" i seg som du kan skru hovedkort skruene inn i") 2. skru inn Powersuppliet / strømforsyninga i kabinettet. Jeg gjør alltid dette før jeg tar hovedkortet. slik at jeg ikke kommer borti noe dioder/transistorer/kondensatorer osv osv.. på hovedkortet. 3. Sett i CD-rom / DVD-rom / Blu-ray. 4. Sett i Harddisk(er) 5. Sett i Hovedkortbrikke! (vet ikke om dette er riktig navn på den), detta er veldig viktig, mer en noen tenker over, denne brikken lukker igjen bak slik at klønete hender ikke kan stikke inn en kabel eller lignende inn og kortslutte hele greia. ja har faktisk klart dette før;) 6. skli hovedkortet inn, slik at alle outputs (lydutganger, usb, nettverkstilkoblinger osv.) kommer på riktig sted på hovedkortbrikken (som linket ovenfor), fort gjort og sette inn hovedkortbrikken feil vei, bare dytt da brikketen ut igjen, og sett den andre vei sånn at den til slutt passer med hovedkortet sine "outputs". 7. Sett så inn hovekortet, dobbeltsjekk at alle avstandstykkene passer overrens med hovedkort hullene, slik at alle hovedkorthull er plassert rett over et avstandstykke (obs, noen kabinett er slik at det ikke er hull der du har plassert hovedkortet ditt, sånt kan skje. ikke få panikk fordet.) men bare pass på at du ikke har plassert et avstandstykke et sted på hovedkortet der det ikke er hull, sånn at avstandstykket får direkt kontakt med lodding på hovedkort. 8. Når dette er gjort så skru inn skruer i hovedkortet der du har plassert avstandsstykker under. (OBS!. bruk korte skruer, de lange kan fort gå over gjengen på avstandsstykket, som gjør at du ikke får skrudd skruen lenger inn, eller skrudd den ut igjen uten og ta med seg hele avstandstykket) så plasser skruen slik rett over og begynn FORSIKTIG og skru. merker du at du får litt motstand, så STOPP!, da har du stor sjangs for og gå over gjengen. skru så tilbake skruen. se om du har en kortere skrue. (kansje ikke så bred). og prøv på nytt, skruen skal gå enkelt og fint inn, helt til den er helt inne. da kan du skru forsiktig til sånn at den sitter sånn godt. men ikke lek arnold schwartznegger;). 9. nå er det vanskeligste gjort (synes da jeg), sett i komponentene etter den rekkefølgen du vill. 10. et lite tips til deg ved kjøp av komponenter : Intel sin cpu vifte er definitift de vanskeligste og få på som nybegynner! amd sin er mye enklere, for hvis du prøver for mye med Intel sin cpu vill du utvide huller på hovedkortet å da vill du ikke få festet cpu vifta. derfor anbefaler jeg AMD for folk som absolutt vill bygge selv uten å ha hjelp utenifra. etter du har festet cpu så husk og koble til vifta, hovedkort vifta sin tilkobling på hovedkortet har gjerne 4 små "pinner" som du skal koble den til, og er merket CPU FAN. 11. etter du har satt på cpu vifta så er det meste kun en lek. sett i skjermkort (husk og ta ut sidestykkene på kabinettet slik at du får dyttet inn skjermkortet riktig) 12. Ta og sett rammen inn (OBS. vær sikker på at du setter den inn riktig). sjekk at sporene på rammen passer overens med sporene til ram-slotten på hovedkortet. her må du bruke øyet godt. for og sette inn rambrikken må du dytte litt til, MEN for guds skyld IKKE dytt for hardt, da vill du sansynligvis ødelegge noe. bare ta og gjøre dette sakte og forsiktig. 13. sjekk da hovedkort manualen, og se hvordan du skal koble til frontpanelet til hovedkortet (hvilke kabler som skal koblet til hvor på hovedkortet, dette er en KJIP men nødvendig sak.) 14. koble så til strømforsyninga til hovedkortet, 24-pins connector, 4-pins connector, koble til strøm på skjermkortet er viktig. sånn at skjermkortet får nok strøm til og yte best. men noen modeller har ikke strømtilkobling, dette ser du ganske fort. koble så til strøm til alle diskstasjoner (harddisk, cd-rom osv osv..) 15. Koble til IDE kabler og sata kabler til hovedkortet. (husk at du skal koble til sata kontakter der det står SATA1,SATA2,SATA3 osv.. og ikke SATA-RAID. Raid oppsett er noe du ikke burde bry deg om enda kjære mann;) Slik, dette var liten guide fra min side. Mye MULIG jeg har glemt noe her, vær så snille og skriv dette isåfall slik at jeg fyller det inn i min guide. også som jeg sa i starten så var dette min måte og gjøre det på, det betyr ikke at du synes det er best:) jeg bare ga deg 1 måte og gjøre det på. også før du gjør noe: jeg tar ikke på meg noe ansvar for skader på komponenter eller andre deler som visse personer kan klare å påføre etter og ha fulgt denne guiden. Hvis dere følger denne guiden så er det på deres risiko. Utenom dette så håper du får en hyggelig første bygging, og ta gjerne tilbake melding om hvordan det gikk:) Med vennlig hilsen Zcum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå